کد خبر : 28882
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 شهریور 1397- 16: 11

معیار نیازسنجی و صدور مجوز مدارس غیرانتفاعی در گیلان چیست؟!

معیار نیازسنجی و صدور مجوز مدارس غیرانتفاعی در گیلان چیست؟!

ضرورت وجود تعداد زیاد مدارس غیردولتی، عودت دانش آموزان به از مدارس دولتی به غیردولتی و چگونگی صدور مجوز و نیازسنجی مدارس غیرانتفاعی ازجمله سؤالاتی است که در مقابل رشد قارچ گونه مدارس غیردولتی در گیلان سؤالات زیادی را در اذهان متباتر می‌کند.

به گزارش گیلانستان، نظام یکپارچه مدیریت در بخش آموزش، باگذشت ۱۰ سال از تصویب اصل ۳۰ قانون اساسی که آموزش رایگان را حق همگانی و تکلیف حکومت می‌دانست تغییر رویه داده و در تیرماه ۱۳۶۷ طرح تأسیس مدارس غیرانتفاعی به تصویب رسید بنابراین اولین مدارس غیرانتفاعی پس از انقلاب از سال تحصیلی ۶۸-۶۹ فعالیت خود را آغاز کرد.

ورود مدارس غیرانتفاعی به عرصه آموزش به این معنا بوده که نظام آموزشی کشور در بخش خصوصی به مجموعه‌های آموزشی غیر از زیرمجموعه دولت اعتماد کرده و تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را به آن‌ها سپرده است ازاین‌رو، نقش نظارتی آموزش‌وپرورش در عملکرد این مدارس خصوصی حائز اهمیت بوده و علاوه بر کیفیت این مدارس، کمیت آن نیز باید موردتوجه این سازمان مهم آموزشی کشور باشد.

کاهش چشمگیر بار مالی دولت در پی رشد مدارس غیرانتفاعی

بدیهی است که افزایش مدارس غیرانتفاعی در نظام آموزشی کشور، می‌تواند در کاهش چشم‌گیر بار مالی دولت در آموزش دانش‌آموزان نقش‌آفرین بوده و خلأهای موجود فضای آموزش و کمبود نیروی انسانی آموزش‌وپرورش را برطرف نماید بنابراین، رشد قابل‌توجه مدارس غیرانتفاعی در کشور نیاز به نظارت آموزش‌وپرورش و دقت نظر این سازمان آموزشی به این موضوع مهم و حیاتی دارد.

آموزش‌وپرورش با اداره مشارکت‌های عمومی و شورای نظارت بر مدارس غیردولتی بر کیفیت و کمیت مدارس نظارت می‌کند، نظارت کیفی در آموزش، تعلیم و تربیت موضوع مهمی است که در این گزارش به آن پرداخته نمی‌شود اما با توجه به اینکه استان‌ها می‌بایست بر اساس نیازسنجی در مناطق و شهرستان‌های خود مجوز تأسیس مدارس غیرانتفاعی را صادر کنند، رشد چشمگیر صدور این مجوزها قابل‌تأمل بوده و در این گزارش به آن می‌پردازیم.

استان گیلان نیز با توجه به فرایند آموزشی در استان و اعتماد به مدارس غیردولتی، سال‌هاست که برای تأسیس مدارس غیردولتی، اقدام به صدور مجوز می‌کند اما در سال‌های اخیر رشد چشمگیر و قارچ گونه مدارس غیردولتی در استان گیلان سؤالات زیادی را در اذهان متبادر می‌کند آیا صدور مجوز این مدارس همگی بر مبنای نیازسنجی صورت گرفته است؟ آیا حقیقتاً نیاز به این تعداد از مدارس غیردولتی در استان به‌خصوص در شهرستان رشت به چشم می‌خورد؟ یا اینکه صرفاً با نیت کم کردن بار مالی و مسئولیتی دولت این مجوزها صادر می‌شود؟ چگونه است که در هر محل و هر کوچه‌ای یک مدرسه غیرانتفاعی تأسیس‌شده؟ باوجوداینکه بسیاری از خانواده‌ها قادر به پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور تحصیل در مدارس خصوصی نیستند این تعداد از مدارس غیردولتی چه توجیه اقتصادی و آموزشی را به همراه دارد؟

اگرچه برخی از مناطق سکونت استان به‌ویژه شهر رشت به دلیل درآمد بالای والدین، متقاضی ثبت‌نام در مدارس معروف بوده و گاها به دلیل حجم بالای تقاضا، موفق به ثبت‌نام در این مدارس نمی‌شوند اما آیا چنین شرایطی در همه مناطق سکونتی مشاهده می‌شود؟ بسیاری از مدارس غیرانتفاعی در مناطق متوسط و ضعیف با استقبال روبه‌رو نمی‌شود و گاها، کلاس‌ها با چهار تا پنج دانش‌آموز فعالیت آموزشی خود را آغاز می‌کنند.

آیا نیازسنجی آموزش‌وپرورش برای صدور مجوزها، به‌درستی صورت می‌گیرد؟ اگر جواب مثبت است، چگونه می‌توان بر مبنای آن کلاس‌های خالی و تعداد کم ‌دانش‌آموزان را توجیه و چشم بر وجود توأمان مدارس غیردولتی در هر کوچه و برزن بست؟ حقیقتاً معیار این نیازسنجی چیست؟ و اینکه حق آموزش رایگان برای همه افراد به‌عنوان یک حق شهروندی چه می‌شود؟

عدم ثبت‌نام برخی دانش آموزان در روزهای پایان شهریور

اولیای یکی از دانش‌آموزان پایه هفتم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اینکه با توجه به‌ روزهای پایانی شهریورماه هنوز موفق به ثبت‌نام در مدرسه خوب دولتی برای فرزند خود نشدم اظهار کرد: با مراجعه به مدرسه دولتی و مخالفت با ثبت‌نام فرزندم، مدیر مدرسه پیشنهاد به ثبت‌نام در مدرسه غیرانتفاعی را داده و این روند جز بار مالی و نگرانی برای خانواده آن‌هم در این وضعیت ملتهب اقتصادی نتیجه دیگری ندارد.

سپیده جهانی با بیان اینکه با توجه به تأثیر ۳۰ درصدی معدل در کنکور، حضور در مدرسه خوب و اخذ نمرات بالا در آینده فرزندانمان تأثیرگذار است افزود: رشد مدارس غیردولتی و دعوت نامحسوس مسئولان مربوطه برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در این مدارس دلیلی جز کوچک کردن مسئولیت دولت در درازمدت ندارد.

وی با بیان اینکه عدم نظارت آموزش‌وپرورش در رشد بیش‌ازاندازه مدارس غیرانتفاعی مشهود است گفت: این رشد بی‌رویه بدون در نظر گرفتن نیاز شهرستان و استان دلیلی غیر از کوچک کردن دولت باهدف فشار بر مردم آن‌هم با شیب ملایم ندارد و این موضوع غیر از فشار بر مردم نتیجه‌ای ندارد.

نیازسنجی مناسبی برای مدارس غیرانتفاعی انجام می‌شود

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت اظهار کرد: برابر شماره
۳۷۰۰۵/۵۱۱۲۰/۱۲۲ مورخ یازدهم آبان ۱۳۸۶ هرساله نامه‌ای تحت عنوان نیازسنجی به ادارات ابلاغ می‌شود.

نادر جهان‌آرای با اشاره به اینکه پس از تکمیل جدول نیازسنجی نیازهای هر منطقه به تفکیک مقاطع تحصیلی اعلام می‌شود بیان کرد:  پس از تکمیل جدول نیازسنجی در شورای نظارت استان موردبررسی و اعلام نظر قرارگرفته و پس از تصویب نهایی مراتب طی بخشنامه‌ای به ادارات جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

وجود ۹۰۰ مدرسه غیرانتفاعی در گیلان

استان گیلان با تعداد ۹۰۰ مدرسه غیرانتفاعی و به تفکیک ۱۷۵ مدرسه در ناحیه یک رشت و ۱۸۲ مدرسه در ناحیه دو رشت تنها در مرکز استان با حجم عظیمی از مدارس غیرانتفاعی به دنبال کوچک کردن مجموعه آموزشی و انداختن این مسئولیت عظیم به دوش بخش خصوصی است.

پاسخ مبهم اداره کل آموزش‌وپرورش درباره چگونگی فرایند نیازسنجی جهت صدور مجوز برای مدارس غیرانتفاعی پاسخ بسیاری از سؤالات را در هاله‌ای از ابهام قرارداد.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار