کد خبر : 81387
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱

مقاوم سازی ۵۷ درصد از واحدهای مسکن روستایی در گیلان

مقاوم سازی ۵۷ درصد از واحدهای مسکن روستایی در گیلان

معاون امور بازسازی مسکن روستایی گیلان گفت: ۵۷ درصد واحدهای مسکن روستایی گیلان مقاوم سازی شده اند این در حالیست که میانگین کشور ۴۹ درصد است.

به گزارش گیلانستان به نقل از ایسنا، امیررضا رحمتیان در گفت و گویی با بیان اینکه در اجرای طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی کشور سهمیه گیلان ۸۵۲۵ فقره تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی بود، اظهار کرد: از این میزان تعداد ۵۹۴۵ واحد مسکن روستایی به بانک عامل معرفی شده اند که ۳۳۹۳ مورد در بانک انعقاد قرار شده اند و مراحل اجرایی مابقی نیز همچنان در حال انجام است.

 

وی ادامه داد: در شرایط قراردادی دوره ساخت ۲۴ ماه است و این تسهیلات طی ۲۰ سال باز پرداخت می شود.

 

رحمتیان با بیان اینکه برای هر واحد مسکن روستایی اولویت با افرد بومی است و در صورت تسهیلات مازاد، افراد غیر بومی هم می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

 

رحمتیان با بیان اینکه میانگین مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی گیلان بیشتر از میانگین کشوری است، تصریح کرد: ۵۷ درصد واحدهای مسکن روستای گیلان مقاوم سازی شده اند این در حالیست که میانگین کشوری در این خصوص ۴۹ درصد است.

 

وی ادامه داد: در گیلان در مجموع ۲۹۷ هزار و ۶۹۷ واحد مسکن روستایی وجود دارد که ۳۰۹ هزار و ۱۶۹ واحد مقاوم سازی شده است. به این ترتیب گیلان جزء  استان های برتر در مقاوم سازی واحدهای روستایی است.

 

وی دلیل این توجه به مقاوم سازی واحدهای مکسن روستایی در گیلان را افزایش آگاهی مردم استان و همچنین تجربه زلزله سال ۶۹ در رودبار دانست و گفت: علاوه بر مقام سازی واحدهای مسکن روستایی، بنیاد مسکن توجه ویژه ای به اجرایی شدن معماری بومی در واحدهای مسکن روستایی گیلان دارد.

 

رحمتیان گفت: بیشترین واحدهای مسکن روستایی گیلان در شهرستانهای آستارا، سیاهکل، تالش، رضوانشهر و … قرار دارند.

 

وی در ادامه به کمک بلاعوض بنیاد مسکن گیلان به خانواده های دارای دو معلول اشاره کرد و گفت: با کمک بهزیستی استان به ۱۱۳ مورد از خانواده های داری دو معلول مسکن روستایی تعلق گرفته است.

 

معاون امور بازسازی مسکن روستایی گیلان به اجرای تفاهم نامه مسکن محرومین بنیاد مسکن اشاره کرد و گفت: ۳ هزار واحد مسکن محرومین در گیلان ساخته شده است که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

 

وی افزود: تفاهم نامه جدیدی نیز بنیاد مسکن با بنیاد مستضعفان امضا کرده است که در کل کشور برای ۲۰ هزار نفر مسکن روستایی ساخته شد که سهمیه گیلان ۳۶۶ واحد است. این واحد ها نیز پیشرفت فیزیکی مناسبی دارند و به افراد واجد شرایط کمک بلاعوض نیز صورت گرفته است.

 

رحمتیان گفت: علاوه بر ساخت مسکن، بنیاد مسکن گیلان برای  ساخت حمام و تعمیرات سرویس بهداشتی نیز تسهیلات اختصاص می دهد و متقاضیان می توانند برای این موارد به بنیاد مسکن استان برای معرفی به بانک های عامل مراجعه کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: در همه مراحل ساخت نظیر عملیات پی کنی، اجرای فونداسیون، اسکلت ساختمان، دیوار چنینی و نازک کاری پرداخت تسهیلات با نظارت بنیاد مسکن انجام می شود.

 

رحمتیان در ادامه به برنامه ریزی برای ساخت مسکن معیشت محور اشاره کرد و گفت: لازم است بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به روستاییان در ساخت انبار برنج، محل نگهداری دام و … مشارکت داشته باشد تا در این خصوص نیازهای روستاییان تاحدی برطرف شود.

 

وی با بیان اینکه برنامه داریم تا ده سال آینده ۴۳ درصد واحدهای مسکن روستایی که مقاوم سازی نشده اند و یا دارای بافت فرسوده هستند را مقاوم سازی کنیم و برای صاحبان بافت های فرسوده  واحدهای جایگزین ساخته شود، تصریح کرد: در مقاوم سازی واحد های روستایی غیر مقاوم و جایگزینی واحدهای روستایی مشارکت مردم یک اصل مهم است و انتظار می رود مردم نیز همکاری مضاعفی در این خصوص با بنیاد مسکن داشته باشند.

 

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار