کد خبر : 6646
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰

مناطق بحرانی عرصه‌های جنگلی گیلان شناسایی شد/ وقوع 1161 آتش‌سوزی در جنگل‌های گیلان

مناطق بحرانی عرصه‌های جنگلی گیلان شناسایی شد/ وقوع 1161 آتش‌سوزی در جنگل‌های گیلان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: مناطق بحرانی عرصه‌های جنگلی در تمام شهرستان‌های گیلان شناسایی و مکان‌نمایی شده است.

داود زارع امروز در گفت‌وگو با گیلانستان با اشاره به وجود یک‌میلیون و 17 هزار هکتار عرصه‌های جنگلی در گیلان اظهار کرد: توپوگرافی جنگل‌های استان ویژه است و در مورد پیشگیری و اطفای حریق وضعیت مناسب‌تری نسبت به استان‌های شمالی دارد.

وی بر توجه به امر پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی تأکید کرد و افزود: امروزه دنیای پیشرفته مدیون آتش است زیرا آتش گرما می‌دهد و روشنی می‌بخشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه هر جا خطر آتش را جدی نگرفته و آگاه به خطر آن نباشیم به طور قطع آنچه در پیرامون ما وجود دارد را می‌سوزاند، تصریح کرد: طبق آمار دقیق حریق توسط کشورهای مترقی ثابت شده 75 تا 80 درصد از حریق‌ها قابل پیش‌بینی و پیشگیری است.

زارع، خواستار استفاده صحیح از ادوات و تجهیزات اطفای حریق در عرصه‌های جنگلی شد و بیان کرد: خسارت‌ها و تلفات حریق در عرصه‌های جنگلی قابل کنترل و امحا است.

وی به تلاش برای پیشگیری از وقوع حریق در عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی گیلان اشاره کرد و گفت: سیاست‌های ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری در سند چشم‌انداز، ماده‌های 45 و 50 قانون اساسی، بند یک و 2 از ماده 8 قانون سازمان مدیریت بحران و ماده 10 این قانون، ماده 2 از فصل یک ماده 4 از فصل دوم قانون سازمان مدیریت بحران و همچنین ماده یک و 47 قانون ملی شدن جنگل‌ها در گیلان به‌خوبی انجام شده است.

*ایجاد مراکز موقت اطفای حریق در غرب، شرق و مرکز گیلان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به تفاهمنامه با جوامع محلی و روستائیان به منظور مشارکت در اطفای حریق، خاطرنشان کرد: مراکز موقت اطفای حریق در غرب، شرق و مرکز استان ایجاد شده است.

زارع، احداث ایستگاه‌های اطفای حریق 4گانه را یکی از فعالیت‌های بسیار مهم در گیلان خواند و یادآور شد: ایستگاه اطفای حریق توسط مدیریت بحران در مرکز استان ایجاد شده و تمام امکانات و تجهیزات لازم در این پایگاه مستقر است.

وی با بیان اینکه تجهیزات انفرادی در مراکز مذکور تهیه شده است، اظهار کرد: در سال 94 و 95 تعداد 20 دستگاه خودروی آتش‌نشانی مجهز به سیستم ایمنی در نقاط مختلف استان تهیه شده و در اختیار شهرستان‌ها گذاشته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از راه‌اندازی گشت‌های خودرویی و موتوری با حضور سازمان‌های مردم‌نهاد و نظارتی در شهرستان‌های مختلف خبر داد و افزود: مشارکت مردم به منظور تجهیز دهیاری‌ها و مناطق بحرانی به‌ویژه مناطق حاشیه جنگل‌ها برنامه‌ریزی شده و امکانات مورد نیاز فراهم شده است.

زارع با اشاره به استفاده از بسیج و اقدام‌های دیگر در توانمندسازی جوامع محلی در پیشگیری و اطفای حریق در عرصه‌های جنگلی گیلان، بیان کرد: تهیه بروشور و وسائل آموزشی و همچنین نصب بنر از اقدام‌های انجام شده است.

وی، برگزاری کلاس‌های توجیهی برای تمام کارکنان منابع طبیعی براساس طرح جامع مدیریت پیشگیری از حریق را از اقدام‌های انجام شده دانست و بیان کرد: مناطق بحرانی عرصه‌های جنگلی در تمام شهرستان‌های گیلان شناسایی و مکان‌نمایی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان به تشکیل ستاد بحران در تمام شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: مانورهای اطفای حریق در شهرستان‌های مختلف انجام شده است.

زارع با اشاره به اجرای اطفای حریق زیر زمینی، سطحی، تاجی و تنه‌ای در عرصه‌های جنگلی گیلان، خاطرنشان کرد: حریق‌ها توسط نیروهای مردمی مهار شده است.

وی، بیشتر آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های جنگلی گیلان را سطحی ذکر کرد و یادآور شد: در آتش‌سوزی سطحی خسارت بسیاری به جنگل‌ها وارد نمی‌شود ضمن اینکه آتش‌سوزی تنه‌ای در بیشتر جنگل‌های دست‌کاشت سوزنی‌برگ اتفاق می‌افتد و شاهد خسارت در این عرصه‌ها هستیم.

*1161 فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های گیلان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه تعداد یک‌هزار و 161 فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی استان از سال 85 تا 95 اتفاق افتاده است، اظهار کرد: 2 هزار و 592 هکتار از عرصه‌های جنگلی گیلان دچار آتش‌سوزی شده است.

وی، سطح آتش‌سوزی عرصه‌های جنگلی گیلان در سال 95 را پایین عنوان کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون 15 مورد در 30 هکتار از عرصه‌های جنگلی استان دچار آتش‌سوزی شده و با تجهیز امکانات و مشارکت مردم اطفای حریق شده است.

فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار