کد خبر : 11672
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 فروردین 1396- 55: 18

مناطق نتوانستند سرای محلات را به اهداف اصلی برسانند/ یک شهردار باید فردی متخصص، متعهد و انقلابی باشد

مناطق نتوانستند سرای محلات را به اهداف اصلی برسانند/   یک شهردار باید فردی متخصص، متعهد و انقلابی باشد

مدیرعامل سابق سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت گقت: متاسفانه مدیریت سرای محلات را از سازمان فرهنگی ورزشی گرفتند و به مناطق سپردند و آنان هم نتوانستند سرای محلات را به اهداف اصلی خود برسانند.

به گزارش پایگاه خبذی تحلیلی گیلانستان، علیرضا قانع مدیرعامل سابق سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت و مولف کتاب ” شوراهای اسلامی شهر در آئینه قوانین” با حضور در تحریریه گیلانستان پیرامون وضعیت حاکم بر شهرداری و مشکلات مردم به نکاتی اشاره نمود.

وی در ابتدای سخنانش اظهار کرد: در مدتی که پایگاه خبری گیلانستان شروع به کار کرده است، سعی نموده دغدغه های مردم را بسیار خوب پیگیری و بیان نماید که جای تقدیر و تشکر دارد.

قانع با بیان اینکه زمانی یک سیستم و سازمان موفق است که رابطه منطقی بین درآمد و هزینه های خود داشته باشد، گفت: وقتی لایحه بودجه به صحن شورا می آید و پیش بینی هایی برایش می شود، فصل های مختلفی دارد که باید عملیاتی گردد. در چند سال اخیر شاهد این بودیم که مسئولین امر نتوانستند درآمد های شهرداری را محقق کنند که این دو دلیل دارد، یکی رکود حاکم بر کشور و دیگری سیاست های نادرست شهرداری و سازمانها که شاهدش هستیم.

وی با طرح این سوال که چقدر برایمان اهمیت داشته که پرداخت حقوق پرسنل و کارکنان جزء اولویت های ما باشد، ابراز نمود: متاسفانه این پرداخت ها یا جزء اولویت ها نبوده و یا اگر هم پرداختی صورت گرفته، آن را کاری فرعی در نظر گرفته و اصل را بر مباحث دیگر گذاشتند.اگر کرامت کارکنانمان را در مجموعه حفظ نکنیم و از لحاظ حقوق و دستمزد به آنان توجهی نشود، مسلما خدمات خوبی به شهروندان ارائه نمی گردد.

مدیرعامل سابق سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت همچنین بیان نمود: بنده اعتقاد دارم که مجموعه شهرداری رشت، مجموعه سالمی است و نمی شود گفت که این مجموعه کلا دچار آسیب است اما بخش های نظارتی باید هشیارتر عمل کنند و اگر ذره ای آسیب مالی رخ دهد، یعنی خطای بزرگی رخ داده است.

قانع با تاکید بر اینکه اتفاقاتی که در شورای سوم افتاد، اعتماد عمومی را دچار خدشه کرد، گفت: یکی از مباحثی که باعث شد این قضایا به وجود آید، عدم اجرای فرایندهای قانونی در واسپاری خدمات است.

این فعال فرهنگی اجتماعی با بیان اینکه قانون دست و پا گیر نیست ، افزود: نباید بگوییم فرصتمان اندک است و باید کارهایمان را بدون تشریفات انجام دهیم؛ این کار آسیب بزرگی می باشد و شبهه ایجاد می کند.

وی با اشاره به حوادث و حواشی شورای قبلی اظهار کرد: در زمان شورای سوم بنده به عنوان کارشناس حقوقی شورا مشغول بودم. اتفاقاتی که آن زمان برای اعضای شورا پیش آمد، این دغدغه را در من به وجود آورد که کتابی را در خصوص شوراها بنویسم و دلیل این گونه آسیب هایی که به شهر زده می شود را بررسی کنم.

قانع با بیان اینکه یک فرصتی برای بنده پیش آمد که یک کار مطالعاتی و تحقیقی را شروع کنم، گفت: این کار باعث شد که مقدمه ای برای بنده باشد که یک اقدام کارشناسی انجام دهم. کتابی را با عنوان “شوراهای اسلامی شهر در آئینه قوانین” نوشتم که ان شاءالله به زودی رونمایی خواهد شد.

مولف کتاب ” شوراهای اسلامی شهر در آئینه قوانین” اظهار داشت: این کتاب دارای چندین بخش شامل تاریخچه، وظایف اعضای شورا، کمیسیون های شورا، نمایندگی های شورا، نظام نامه اداری شورا، چارت پیشنهادی شورا و مجموعه کامل قوانین آیین نامه ها و دستورالعمل های مرتبط با شورای اسلامی شهر است.

قانع با بیان اینکه شورا سه وظیفه اصلی را دنبال میکند که مهم ترین آن انتخاب شهرداری با شاخصه های خاص و مطلوب است، افزود: تجارب و تعامل بالا و دارای تعهد، تخصص و انقلابی بودن از خصوصیات یک شهردار می باشد. عدم تعامل اعضای شورا و شهردار با یکدیگر باعث شده وقت زیادی از شهر در بحث استیضاح، سوال و تذکرها تلف شود که نتیجه ای هم نداشته باشد.

مدیرعامل سابق سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت خاطرنشان کرد: اعضای شورا می توانند فعالیت های بسیار مطلوبی هم در حوزه نظارت استصوابی و هم در حوزه نظارت اطلاعی داشته باشند ولی ما کمتر شاهد آن بودیم . پیشنهاد بنده در کتاب مذکور این بوده که حتما یک معاونت و کمیسیون نظارت را داشته باشیم و از طریق سامانه های الکترونیکی این نظارت صورت گیرد.

نویسنده و پژوهشگر گیلانی با تاکید بر اینکه حوزه فرهنگ هنوز دغدغه اصلی اعضای شورا و شهرداری نشده است، گفت: همانطورکه باید درحوزه های اقتصادی، اجتماعی و… دغدغه داشته باشیم نباید از مبحث فرهنگ در شهر غافل شویم و باید بپذیریم که شهرداری ها در کشور از یک سازمان خدماتی به یک نهاد فرهنگی اجتماعی تبدیل شده است.

قانع با بیان اینکه باید برای روح شهر برنامه داشته باشیم، افزود: عدم دغدغه مندی و عدم نظام در حوزه فرهنگی، چالشهایی را در شهر به وجود آورده است. در چندسال اخیر شاهد بودیم موازی با سازمان تخصصی فرهنگی ورزشی، کارگروه ها و مدیریتهایی هم در مناطق شهر تشکیل شده که موجب وارد شدن آسیب های جدی گردید.

مدیرعامل سابق سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت با اشاره به تاسیس مکانهایی با عنوان “سرای محلات” در شهر، تصریح کرد: هدف از تشکیل سرای محلات این بوده که مکمل برنامه های مساجد و متشکل از امام جماعت، ریش سفیدان، کانون ها و فعالان فرهنگی محلات باشد و مشکلات محل را به گوش شورا و شهرداری برسانند.

قانع با بیان اینکه سرای محلات نباید رو در روی مساجد فعالیت کند و می بایست مکمل مسجد باشد، اذعان داشت: متاسفانه مدیریت سرای محلات را از سازمان فرهنگی ورزشی گرفتند و به مناطق سپردند و آنان هم نتوانستند سرای محلات را به اهداف اصلی خود برسانند.

وی با تاکید بر اینکه باید یک نظام واحدی در مجموعه های فرهنگی، داشته باشیم، خاطرنشان کرد: کار فرهنگی را باید به مجموعه های فرهنگی بسپاریم.
انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار