کد خبر : 7732
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۸

منتظر می مانیم ببینیم وقتی قانون بودجه سال آینده ابلاغ شد، چه خواهید گفت!

منتظر می مانیم ببینیم وقتی قانون بودجه سال آینده ابلاغ شد، چه خواهید گفت!

اگر می خواستید، می توانستید شفاف و با ذکر دقیق اعداد و ارقام اعتبارات طرحهای استان را بگویید که رشد بودجه استان در مقایسه با میانگین رشد کشوری کاهشی بوده یا افزایشی؟

به گزارش گیلانستان، کریم خرسندی مدیرمسئول روزنامه سوال جواب در سرمقاله امروز 19 دی نوشت:

ما ز یاران چشم یاری داشتیم

دقیقاً از چاپ سرمقاله هفته پیش که یکشنبه گذشته در خصوص لایحه بودجه سال 1396 منتشر شده بود یک هفته سپری شده و متاسفانه از آقای محمدی به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان و دیگر دست اندرکاران آن مجموعه که داعیه دار تدبیر و امید هستند، آن انتظاری که داشتم برآورده نشد و طرح سوالی که در پی مطالعه گفتگوی مهندس اصغریان ( معاون استانداری گیلان) برایم در مورد کاهش بودجه گیلان در سال 96 بوجود آورده بود هرگز به پاسخی نرسیدم و ایشان به جای روال مستدل و قانونی آن که می توانستند به سرمقاله ام پاسخ و جوابیه ای طبق قانون مطبوعات داده و شفاف سازی کنند و بنده حقیر را که ارادت ویژه ای به خود آقای محمدی دارم حداقل از جریان و اشتباه محاسباتی ام آگاه کنند تا در اولین شماره روزنامه آن را به درستی منتشر و مردم را نیز از این امور به آگاهی برسانم، اما به مصداق شعر معروف ” ما زیاران چشم یاری داشتیم / خود غلط بود آنچه می پنداشتیم” ایشان ما را در صف مخالفان دولت قرار داده و با کذب خواندن کلیت سرمقاله ام، با یک سایت گفتگوی کوتاهی تحت عنوان جوابیه انجام دادند و در ادامه با ترتیب دادن یک کنفرانس خبری با واکنش هایی تند، با جامعه رسانه ای استان احساسی برخورد کردند؛ انگار طرح موضوع ضرورت احقاق حق استان در لایحه بودجه سال آتی یک جنایت و یک توهین بزرگ و بقول ایشان کفران نعمت الهی بود!
ایشان ابتدا از طریق سایت خزر آنلاین اعلام نمودند “این حرف ها کذب محض هست و مگر می شود با حضور جناب دکتر نوبخت بودجه استان نه یک درصد و دو درصد، بلکه 12 درصد کاهش یابد؟”
و چند روز بعد با برگزاری یک نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات سخنانی را بر زبان جاری کردند که نشان از ناراحتی شدید ایشان از برخی واقعیات تلخ در این روزنامه داشت.
عمده ترین محورهای صحبت این مقام محترم بر این اصول استوار بود که “صحبت های افراد غیر از کارشناسان سازمان برنامه و بودجه غیر کارشناسی است! و مطبوعات جایی نیست که افراد نا اهل در آن دوام بیاورند “و بالاخره اینکه ” لایحه بودجه فعلا در مجلس تصویب نشده و در حال حاضر نباید در خصوص این بودجه جلسات غیر کارشناسی گذاشته شود.”
هرچند که صحبت های این مقام مسئول را چند باری خواندم ولی هرگز نتوانستم از دل آن پاسخ سوال و ابهامم را در خصوص کاهش بودجه سال 96 بیابم؛ بالاخره با آن همه صحبت های طولانی، ایشان نگفتند که سهم گیلان در لایحه بودجه کشور در بخش عمرانی و جاری در مقایسه با رشد میانگین کشوری چقدر است؟ و آیا کاهشی هست یا افزایشی؟ فقط تاکیدشان این بود که هیچکس غیر از سازمان برنامه و بودجه حق اظهار نظر در مورد لایحه بودجه را ندارد چون کارشناس سازمان نیست و با قرار گرفتن یک مدیر لایق گیلانی در راس سازمان برنامه و بودجه کشور باید بپذیریم که امکان تضییع حق گیلان اساسا وجود ندارد!
اینکه مدیری بخواهد در مقابل بیان نظرات یک فرد یا یک خبرنگار و احتمالا افشای یک حقیقت به همه افراد، بویژه اصحاب خبر به نوعی توهین نماید و یک نقد ساده را با تهمت و افترا مقایسه کند در کمتر دوره ای و از زبان کمتر مدیری شنیده شده آن هم در دولت جناب آقای دکتر روحانی که متخلق به اخلاق اسلامی و انسانی هست؛ اینکه کسی تصور کند بواسطه تنها یکی دو سال فعالیت در بخش اجرایی استان و به پشتوانه تدریس علم جامعه شناسی فقط و فقط خودش و نیز کارشناسان سازمان برنامه و بودجه حق اظهار نظر در مورد لایحه بودجه را دارند ، توهینی بزرگ و آشکار به همه صاحب نظران بودجه ای و اقتصادی استان تلقی می گردد.

ایشان گفتند چون لایحه بودجه در حال بررسی در مجلس هست فعلا نباید در مورد آن بحث و بررسی کرد و بقول ایشان جلسه غیرکارشناسی گذاشت!
آیا پس از بررسی و تصویب لایحه و ابلاغ آن بعنوان قانون ، کسی می تواند در آن تغییری ایجاد نماید؟ اساسا شما و سایر مدیران استانی چه نقشی در تهیه و تدوین لایحه بودجه و پس از آن اطلاع رسانی موثر به نمایندگان مجلس در مورد تجزیه و تحلیل بودجه و ضرورت های دفاع از حقوق استان در لایحه داشتید؟ آیا انکار حقیقت های تلخ از تلخی آن می کاهد؟
آقای محمدی این مدل واکنش شما یادآور دگماتیزمی است که در برخی ادوار تاریخی با آن مواجه بودیم که هر نقدی با تهمت و افترا مقایسه و با آن برخورد می شد؛ متاسفانه نشست مطبوعاتی شما به نظرم جز توهین به خبرنگاران آزاداندیش و دلسوزان استان و نیز طرح یکسری مطالب کلی فاقد محتوا چیزی در برنداشت. اگر می خواستید، می توانستید شفاف و با ذکر دقیق اعداد و ارقام اعتبارات طرحهای استان را بگویید که رشد بودجه استان در مقایسه با میانگین رشد کشوری کاهشی بوده یا افزایشی؟ و اگر نمی دانید یا احیانا نمی توانید، بی تعارف بفرمایید تا ما در شماره های آتی کل آنرا با ذکر دقیق جزییات با احصا از افراد باتجربه و اقتصاد دان چاپ کنیم تا مردم بدانند چه کسانی با آنها صادق هستند و چه کسانی برخلاف ادعاهایشان راست نمی گویند! ان شاء الله چند هفته دیگر قانون بودجه سال آینده ابلاغ خواهد شد و منتظر می مانیم ببینیم آن وقت چه خواهید گفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار