کد خبر : 13861
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 خرداد 1396- 25: 18

من و همسرم اهل یک روستا هستیم/ پسر خودم هم بیکار است

من و همسرم اهل یک روستا هستیم/ پسر خودم هم بیکار است

مصاحبه خواندنی با سید عیسی مهدوی فرماندار تالش که توسط گروه همیاران طبیعت تالش تهیه شده است.

به گزارش گیلانستان، مصاحبه خواندنی ۸دی با سید عیسی مهدوی فرماندار تالش که توسط گروه همیاران طبیعت تالش تهیه شده است.

پنجشنبه ۴ خردادماه با فرماندار تالش طی هماهنگی قبلی یک گفتگو در قالب مصاحبه داشتیم.
همان ابتدا، از ایشان اجازه گرفتیم که سوالاتمان کمی خودمانی تر پیش برود. و گله داشتیم از اینکه، کمتر، رسانه قوی در تالش و برای تالش وجود دارد و پُرکردن این خلا توسط رسانه های شبکه های اجتماعی در حال انجام است. اینکه، بعد از چهار ماه از حضور ایشان ، شاید خیلی از مردم هنوز شناخت کافی از بالاترین مقام سیاسی شهر خود ندارند. با این حال، اواسط گفتگو، متوجه شدیم که ایشان به پیشواز ماه مبارک رمضان رفته اند و همین نکته، باعث شد که رسم اخلاق را به جا بیاوریم و مصاحبه را خلاصه تر ببندیم.

سوال: جناب فرماندار، احتمالا برای بسیاری از مردم تالش خصوصا جوانان، کسب اطلاعاتی از زندگی خانوادگی، سوابق، فعالیت روزانه، و علاقه مندی های فرماندار شهرشان می تواند جالب باشد. اگر مقدور است از زندگی خانوادگی از شخص سید عیسی مهدوی برای مخاطبین ما صحبت کنید.
پاسخ: بنام خدا و عرض سلام خدمت مردم فهیم شهرستان تالش. اهل روستای گیلاک جان شهرستان رودسر هستم. ۵۶ سال سن دارم. لیسانس عمران از دانشگاه علم و صنعت، فوق لیسانس برنامه ریزی روستایی در دانشگاه گیلان و دکترای همین رشته از همین دانشگاه را دارم. از نظر سوابق کاری، شهردار لوشان، شهردار رودبار، مدیریت فنی دفتر استاندار گیلان، دبیر شورای ترافیک و سپس مدیریت آن، مدیر روستایی استان گیلان، و فرماندار رشت بودم.

سوال: اوقات فراغت؟
پاسخ: (با خنده) ندارم! اهل مطالعه هستم و در فرصت های ممکن، کتاب می خوانم. و از کاربران علاقمند شبکه های اجتماعی هستم، که بعنوان یک فرصت تکنولوژی ارتباطات عصر کنونی، نظر مثبت به آن دارم. اما مدتهاست دیگر روزنامه نمی خوانم چرا که سالهای سال، روزانه برای ساعتها، مشغول مطالعه روزنامه ها می شدم که همین مسله باعث شد، عوارض و مشکلاتی در گردن ام ایجاد شود و از آن به بعد با گسترش هر چه بیشتر شبکه های اجتماعی، اخبار و مطالب مورد علاقه را از این طریق پیگیری می کنم. به ورزش علاقه زیادی دارم اما مشغله کاری وقتی برایم باقی نمی گذارد. با این حال، در منزل، هرازگاهی از تردمیل استفاده می کنم.

سوال: و بعنوان فرماندار دولت کنونی، احتمالا گرایش سیاسی مشخصی دارید؟
پاسخ: میانه رو و معتدل و از موسسان اولیه تشکیل حزب اعتدال و توسعه گیلان هستم.

سوال:جناب فرماندار، از ازدواج و خانواده محترم کمی صحبت کنید؛ فرزندی دارید؟ اهل آشپزی و همچنین، کمک حال همسر در منزل هستید؟
پاسخ: همسرم هم سیده هستن و اهل یک روستا هستیم وطبعاً قبل از ازدواج شناخت کافی از یکدیگر داشتیم. ۱۸ تیرماه، سالگرد ازدواج مان است. سه فرزند دارم. دو پسر و یک دختر. پسر بزرگم، با اینکه لیسانس حسابداری دارد، هنوز موفق به یافتن شغلی نشده است!

سوال: یعنی پسر فرماندار بیکاراست و موفق به استخدام در هیچ سازمان و شرکتی نشده است؟
بله هنوز بیکار است و اوقات فراغتش را بیشتر به ورزش اختصاص می دهد و همچنان در حال، ارسال درخواست کار برای سازمان ها و شرکت ها است. فرقی با سایر خانواده ها نداریم، به هر صورت، با رونق اقتصادی و افزایش اشتغالزایی، امیدوارم فرزند بنده هم همانند سایر فرزندان و جوانان این سرزمین مشغول به کار شود.
پسر کوچک ترم در حال خدمت سربازی است و دخترم به زودی مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی را به اتمام می رساند.
در خصوص، آشپزی در منزل؛ خیر(با لبخند)، راستش به دلیل مشغله کاری، این یک مورد را همسرم زحمتش را برعهده دارد. با این حال، همراه با بچه ها و فرزندانم کمک حال همسرم هستیم.

سوال: جناب فرماندار، با توجه به موقعیت جغرافیایی و پتانسیل های تالش از جمله صنعت توریسم و اکوتوریسم، از طرفی تمرکز حاکمیت و دولت بر روی تولید و اشتغالزایی، جنابعالی در این مدت کوتاه چه میزان شناخت از تالش پیدا کرده اید و چه برنامه هایی در این راستا و کاهش نرخ بیکاری جوانان این شهرستان مدنظر دارید؟
پاسخ: بنده به مدت ۸ سال مدیریت روستایی استان را برعهده داشتم و بیشتر نقاط تالش را از نزدیک بازدید کردم و شناخت نسبی دارم.
دولت به شدت در پی توسعه و تشویق صنعت توریسم و اکوتوریسم است و منطقه تالش از این نظر، دارای پتانسیل های بسیاری است. از همین رو، در خصوص حمایت از طرح های بوم گردی، بوم کده، صنایع دستی از طریق برخی بانک ها، و از جمله صندوق مهر کارآفرین، حمایت های لازم را به عمل می آوریم.
در بخش اکوتوریسم، طرح الگوی روستای بدون بیکار را در روستای ییلاقی ” کیشون بین(کیش دی بی)، در حال پیاده کردن هستیم که تسهیلات مناسبی به اهالی متقاضی این روستا ارایه کرده ایم و همچنان حمایت خواهیم کرد. یعنی چنانچه افرادی در خصوص اکوتوریسم یا بوم گردی، طرح و برنامه ای داشته باشند، در صورت ارایه، و بعد از بررسی، بطور جدی پیگیری خواهیم کرد.
با این حال در بخش کشاورزی و سایر صنایع شهرستان تالش طرح هایی را در حال پیگیری هستیم. از جمله، ساخت شهرک آبزی پروری ماهی های خاویاری در منطقه خطبه سرا شروع شده و از طرفی شرکت توسعه عمران با هدف استفاده بهینه از ظرفیت های عمومی تاسیس شده است. همچنین در صنایع چوب و اسالم، شهرک پالت سازی در حال راه اندازی است. از طرفی، حمایت از طرح های کشاورزی و کسب و کارهای خُرد هم به شدت پیگیر هستیم. طی پیگیری ها و اقدامات انجام شده، معاونت امور زنان فرمانداری تالش، با تفاهم نامه ای با بانک کشاورزی، به خانم هایی که شرایط راه اندازی گلخانه دارند، تسهیلات اعطاء می کند.

سوال: صحبت از شهرک سازی کردید، اما همین شهرک کِشلی به نظر نمی رسد از درصد مناسبی از ظرفیت خود بهره ببرد! آیا ساختن شهرک های دیگر با این شرایط توجیح اقتصادی دارد؟
پاسخ: در خصوص شهرک کِشلی در پی تقویت و احیاء هستیم، تا شرکت های تولیدی بتوانند با شرایط آسان تری درآنجا مستقر شوند. با توجه به پتانسیل های شهرستان تالش، و از طرفی مبحث تولید و اشتغال زایی، در حال پیگیری منطقه ویژه و بندر تفریحی و توریستی در سواحل تالش هستیم و به شدت در حال کار روی این پروژه ها هستیم. همانند بندر کاسپین، بندر لنگرود، قصد داریم، بندر تالش را عملیاتی نماییم. و سرمایه گذار بخش خصوصی هم مشخص شده است.

سوال: در مورد منطقه آزاد کردن تالش، آیا صحبت هایی شده؟ امکان دارد که با توجه به منطقه آزاد بودن بندر انزلی و احتمال منطقه آزاد شدن آستارا، تالش هم منطقه آزاد شود؟
پاسخ: اصلا صحبتی از منطقه آزاد تالش نشده، و پیگیر منطقه ویژه تالش هستیم همانطور که آستارا هم منطقه ویژه است. تالش، پتانسیل بالایی برای داشتن بندر تفریحی و توریستی دارد که به امید خدا به سرانجام خواهد رسید که همین مسله می تواند، باعث اشتغالزایی قابل توجه ای در تالش گردد.

سوال: کنار گذر(کمربندی) بیست متری، که در واقع قراربود راهکار و تسهیل کننده باشد، خود به یک معضل تبدیل گشته. کمربندی بیست متری، در واقع از کاربرد کنارگذری درآمده و با توسعه حوزه عمرانی شهری، به یکی از خیابان های اصلی تبدیل شده است. قرار بود، کنارگذر اصلی که در حال ساخت است، این معضل را برطرف نماید، اما هنوز اطلاعات رسمی و موثقی از کنارگذر بزرگ تالش و زمان اتمام این پروژه به گوش نمی رسد. در این خصوص چه توضیحاتی دارید؟
پاسخ: بله، کنارگذر بیست متری، با وجود ساختمان های مسکونی و تجاری دو طرف این خیابان، ظرفیت پذیرش این حجم خودرو خصوصا خودروهای سنگین را ندارد. ما در حال پیگیری دو کمربندی تالش و خطبه سرا هستیم. در خطبه سرا، در حال حاضر یک کنارگذر موقت در حال راه اندازی هستیم. اما در خصوص کنارگذر بزرگ تالش، طی مدتی که در خدمت مردم عزیز تالش هستم، پیگیری کشوری را هم آغاز کردیم اما مشکلاتی از جمله عدم وجود نقدینگی و همچنین مشکل تملک وجود دارد که مراجع حقوقی در حال بررسی این موارد هستند. واقعیت این است که، طول این کنارگذر تالش، به میزان ۱۱ کیلومتر است و از نظر عملیاتی کار زیادی انجام نشده است و باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.

سوال: چه مقدار از این میزان، ساخته شده است؟
پاسخ: فقط پانصد متر! …در حال پیگیری این موانع در سطح کشوری هستیم و تا زمانی که برطرف نشود، قادر به تعیین برآورد زمانی اتمام آن نیستیم.

سوال: زباله، این بحران کثیف! واقعا مایه ناراحتی مردم تالش است و همچنان بعد از وعده های بسیار برخی مسولان، هیچ تغییری را شاهد نیستیم. محل دفن زباله تالش در کنارطرح توریستی قروق و طرح توریستی آلالان در سواحل زیبای تالش و اسالم، در شان توریست ها و مردم نیست و همچنین می تواند تهدیدهایی برای سلامت مردم باشد. برنامه ای در این خصوص وجود دارد؟
پاسخ: بحران زباله متاسفانه مختص تالش نیست و در اکثر شهرهای کشور خصوصا گیلان، ما شاهد این معضل هستیم. اما با سرمایه گذار وارد مذاکره شده ایم. و بعد از بررسی های استانی، کارخانه کُمپوست در جوکندان بزودی شروع به کار می کند و به امید خدا، بزودی شاهد برچیده شدن محل دفن زباله در ساحل خواهیم بود. اما، در این راستا، تلاش بسیاری برای فرهنگ سازی در خصوص تفکیک زباله از مبدا نیاز به انجام است که گروه های مردمی محیط زیستی می توانند نقش پررنگی در این زمینه داشته باشند. این کارخانه برای تداوم فعالیت خود نیاز به ۴۰۰(چهارصد)تُن زباله بطور ماهیانه دارد.

سوال: نظرتان در خصوص پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تالش و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و استقبال مردم تالش چیست؟
پاسخ: هر دو انتخابات بصورت بی نظیر و کم ترین حاشیه برگزار شد. استقبال مردم فهیم و دوراندیش ایران و از جمله مردم عزیز تالش، ستودنی بود. یکی از تفاوت های این دوره از انتخابات با دوره های قبلی، نقش سازنده و تاثیرگذار شبکه های اجتماعی بود. از این نظر که کاندیداها خصوصا کاندیداهای شورای اسلامی به دلیل اهرم رسانه ای و اطلاع رسانی شبکه های اجتماعی، وعده های الکی و بدون پشتوانه به مردم ارایه نکردند که بسیار مسله قابل توجه ای بنظرم است.

سوال: و سخن پایانی؟
پاسخ: نکته ای را لازم می دانم خدمت مردم عزیز تالش مطرح کنم؛ که یکی از اقداماتی که در حال پیگیری هستیم، تقویت زیرساختارهای صنعت کشاورزی در تالش است. اقداماتی را در حوزه کشاورزی در حال انجام هستیم از جمله، تلاش داریم تا ضریب مکانیزاسیون در عملیات زراعی افزایش یابد بطوریکه جوابگوی مناسب برای میزان استهلاک ماشین آلات کشاورزی هم باشد. همچنین درصدد اجرایی کردن طرح یکسان سازی تملک اراضی در راستای کاهش حداقل۲۵ درصدی از مصرف آب در آبیاری مزارع هستیم.
در پایان از مردم فهیم و دوراندیش تالش برای حضور پرشور و تاریخ سازشان در این دوره از انتخابات واقعا سپاسگزارم. همچنین لازم می دانم از تمامی نهادهایی که در برگزاری باشکوه انتخابات نقش داشتند، تشکر نمایم.

محمد حسن یاری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار