کد خبر : 39435
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶

رئیس سازمان بسیج اساتید گیلان:

موافقان بایوجمی از مناظره علمی فراری هستند

موافقان بایوجمی از مناظره علمی فراری هستند

رئیس سازمان بسیج اساتید گیلان با تأکید بر اینکه مجریان و موافقان طرح بایوجمی باید در فکر تبعات سنگین احتمالی دفاع بدون ریشه علمی و اجرایی از یک طرح مشکوک نیز باشند، گفت: یک آفریده علمی محکم قادر است با تمام قدرت از خودش دفاع کند چیزی که تاکنون از این مجموعه مشاهده نشده اما موافقان بایوجمی از مناظره فراری هستند.

به گزارش گیلانستان کیوان میرزایی امروز با اشاره به دغدغه‌های گروه‌های مختلف مردم و نهاد و اساتید درباره موضوع بایوجمی در تالاب انزلی اظهار کرد: با توجه به استنادات علمی اساتید دانشگاهی و تأکیدات متعدد فعالان زیست‌محیطی و پیگیری‌های متعدد از سازمان بسیج هنوز موافقان طرح بایوجمی حاضر به گفت‌وگو نشدند.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از نانو بیوتکنولوژی برای احیای تالاب انزلی  یک موضوع حساس و قابل‌بحث آن‌هم در خصوص یک منطقه بسیار بی‌نظیر جهانی مثل این تالاب بیان کرد: با توجه به اینکه تخصص بنده در حوزه نانو فناوری است از هرگونه پیشرفت در این حوزه استقبال می‌کنم اما با توجه به ابهاماتی که در زمینه بایوجمی وجود دارد لازم است بسیاری از مسائل روشن شود.

رئیس سازمان بسیج اساتید گیلان با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های مهم سازمان بسیج اساتید دفاع از علم و عالم و استفاده کاربردی از فناوری‌های نوین در زندگی روزمره و پیشرفت کشور است، گفت: اساساً انتقاد ما از جامعه علمی و دانشگاهی عدم کاربردی بودن پژوهش‌ها و ابداعات و اکتشافات علمی است و ما معتقدیم که اگر علم رایج در کشور علمی نباشد که بتواند گره‌ها و مشکلات کشور را بگشاید، علم نیست.

وی با تأکید بر شفافیت در به‌کارگیری از ابداعات و اختراعات ثبت‌شده برای اجرایی شدن تصریح کرد: هر پدیده علمی که به‌عنوان اختراع ثبت می‌شود باید در یک سازمان رسمی داخلی مانند سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و نظایر آن و یا از یک‌نهاد بین‌المللی گواهی‌نامه علمی و تأییدیه علمی بگیرد درحالی‌که شرکت مدعی صاحب این علم نه‌تنها چنین گواهینامه‌ای را ندارد بلکه مطابق اسناد کاملاً متقن و نامه رسمی نهادی مانند ستاد فناوری نانوی ریاست جمهوری که به امضای دکتر سرکار ریاست محترم ستاد نانوی کشور است، هیچ‌گونه ثبت علمی ندارد.

میرزایی با اشاره به اینکه شرکتی می‌تواند به‌عنوان پیمانکار حتی برای قراردادهای چند صدهزارتومانی در پروژه‌های دولتی شرکت کند که صلاحیت‌ها و تجارب لازم را داشته و توسط نهادهای رسمی تأییدشده باشد، تصریح کرد: مطابق نامه رسمی سازمان برنامه و بودجه این شرکت فاقد هرگونه شناسنامه صلاحیت‌دار بوده که این اسناد نزد دوستان ما موجود است.

رئیس سازمان بسیج اساتید گیلان با طرح این سوال که چگونه است که یک فرآیند شیمیایی برای زدودن آلودگی و رسوبات برای یک منطقه‌ای که ثبت جهانی شده فاقد هرگونه صلاحیت علمی و اجرایی مستدل است، گفت: درحالی‌که قرار است مجری یک پروژه بسیار بزرگ و عظیم مثل دست‌کاری در زیست‌بوم تالاب انزلی و با رقمی بالغ‌بر 850 میلیارد تومان باشد؟ مگر تالاب انزلی محل آزمایش و اجرای آزمون خطای یک فناوری کاملاً ناشناخته و مجهول است؟ مگر این مبلغ ناچیز است که حساسیت‌زا نباشد؟

وی با بیان اینکه موضع سازمان بسیج اساتید کاملاً موضع علمی، کارشناسی و تخصصی و در راستای دفاع از دستاوردهای علمی و فناوری است، افزود: یک آفریده علمی محکم قادر است با تمام قدرت از خودش دفاع کند چیزی که تاکنون از این مجموعه مشاهده نشده اما موافقان بایوجمی از مناظره علمی فراری هستند.

میرزایی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت علمی پرسشگران دانشگاهی و دغدغه مندان محیط‌زیست و مناظره یکی از راه‌های روشنگری در بایوجمی است، تصریح کرد: علی‌رغم دعوت سازمان بسیج اساتید از مجریان طرح و حتی حضور مجموعه‌ای از دوستان جهاد سازندگی اسبق، گروه‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی و عده‌ای از کارشناسان نانوبیوتکنولوژی و تعیین مکان برگزاری جلسات برای برگزاری نشست هم‌اندیشی و مناظره از حضور در جلسه سرباز زدند.

رئیس سازمان بسیج اساتید گیلان با اشاره به اینکه اخذ گواهینامه‌های علمی و صلاحیت‌های اجرایی راه‌حل دیگر حل مشکل است، بیان کرد: این گواهینامه مسؤولیت سنگین این کار را بر عهده نهاد صادرکننده می‌اندازد و دوستان علمی ما می‌توانند با آن نهاد مناظره و درخواست توجیه علمی‌کنند.

وی با بیان اینکه ناظر بر همین نکات مطرح‌شده است که دستگاه قضا و امام‌جمعه محترم شهرستان بندرانزلی فعلاً در مقابل اجرای طرح مقاومت می‌کنند، افزود: بسیج اساتید تا روشن شدن کامل موضوع و شفاف‌سازی فرآیندهای اجرایی و علمی در کنار منتقدین طرح می‌ایستد و با تمام قوا پشت کسانی قرار خواهد گرفت که مانع اجرای این طرح شوند و از مدافعان طرح نیز دعوت می‌کند از حمایت از یک عمل بدون پشتوانه علمی و اجرایی خودداری کنند.

میرزایی با تأکید بر اینکه مجریان و موافقان طرح بایوجمی باید به فکر تبعات سنگین احتمالی دفاع بدون ریشه علمی و اجرایی از یک طرح مشکوک نیز باشند، گفت: سازمان بسیج اساتید، گروه‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه محیط‌زیست و اساتید علمی برای شفاف‌سازی این ادعای علمی – اجرایی، در انتظار مستندات و مدارک مجریان و روشنگری برای افکار عمومی هستند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار