کد خبر : 39384
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 تیر 1398- 56: 16

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان:

“موزه ملی زیتون” در گیلان راه‌اندازی می‌شود

“موزه ملی زیتون” در گیلان راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان گفت: با فراهم آمدن مقدمات کار در آینده‌ای نزدیک نخستین موزه ملی زیتون ایران در شهرستان رودبار افتتاح می‌شود.

به گزارش گیلانستان شهرود امیرانتخابی از تهیه و تدوین پیشنویس تفاهم نامه‌ای بین جهادکشاورزی گیلان و اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری گیلان خبر داد و اظهار داشت: با فراهم آمدن مقدمات کار احتمالاً تا دهه مبارک فجر امسال، موزه ملی زیتون ایران در رودبار افتتاح می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری گیلان پیشینه کاشت گیاه زیتون را در این استان مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: طبق شواهد و نتایج به دست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده در شهرستان رودبار، قدمت درخت زیتون در این منطقه از استان گیلان به بیش از ۲ هزار سال پیش بر می‌گردد.

امیرانتخابی با تاکید بر همکاری مشترک چندین دستگاه برای بهره‌برداری از نخستین موزه زیتون ایران گفت: جهاد کشاورزی گیلان، فرمانداری شهرستان رودبار، مرکز تحقیقات زیتون ایران و سایر دستگاه‌های دولتی در این مسیر با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان همکاری می‌کنند.

وی با اشاره به این نکته که موزه ملی زیتون ایران در ساختمان میراث فرهنگی در داخل شهر رودبار با مساحت ۳۵۰ متر مربع درحال بهره‌برداری است افزود: کلیه دوربین‌ها ویترین‌ها و مرمت ساختمان تاریخی میراث فرهنگی آماده شده اما برای افتتاح این موزه نیازمند اشیاء و ابزار قدیمی مربوط به زیتون هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان ظرفیت‌های موزه ملی زیتون ایران را نیز برشمرد و گفت: گیاه شناسی و زیست شناسی زیتون، اسطوره شناسی زیتون، تاریخچه زیتون در ایران وجهان و یافته‌های باستان شناسی زیتون از جمله مواردی هستند که در موزه ملی زیتون ایران به نمایش در می‌آیند.

امیرانتخابی شیوه سنتی تولید صابون زیتون و موارد کاربردی روغن زیتون سنتی را از دیگر ویژگی‌های موزه ملی زیتون ایران دانست و افزود: استفاده از روغن زیتون به عنوان سوخت، معرفی شیوه کاشت و برداشت آن ،آشنایی با اشیاء قدیمی مربوط به زیتون از دیگر مواردی است که در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود.

وی با دعوت از مردم به مشارکت در امر تجهیز نخستین موزه ملی زیتون ایران واقع در شهرستان رودبار گفت: از تمامی فرهنگ دوستان، سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای دولتی درخواست می‌کنیم تا اشیاء و ابزار و دیگر اسنادی که در اختیار دارند را به موزه مردم شناسی و باستان شناسی رشت تحویل دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه این اداره کل جهت برپاشدن موزه ملی زیتون به همبستگی همه مردم فرهیخته گیلان نیاز دارد افزود: به غیر از موزه رشت علاقمندان می‌توانند آثار و اشیاء مورد نظر را به اداره میراث فرهنگی رودبار و یا معاونت میراث فرهنگی این اداره کل تحویل دهند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار