کد خبر : 8946
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 اسفند 1395- 49: 21

نارضایتی مردم گیلان از ضعف مسئولان ارشد استان در مدیریت مقابله با برف

نارضایتی مردم گیلان از ضعف مسئولان ارشد استان در مدیریت مقابله با برف

در شرایطی با بحران مجدد برف در گیلان روبه‌رو شده‌ایم که ضعف مدیریت در هدایت و مدیریت بارش برف در استان کاملاً مشهود است و مردم از این مسئله به شدت ناراضی و ناراحتند.

به گزارش گیلانستان ، بارش برف زمستانی که از نخستین ساعات روز جمعه در شهر رشت آغاز شد، استان را با بحرانی پس از بحران تازه پشت سر گذاشته با روسیاهی برخی مسئولان فرافکن و خود متشکر استان که هیچ نقد و نصیحتی را برنمی‌تابند، مواجه کرد.

استاندار گیلان مرتب از خود و همکارانش تشکر می‌کند و همه مشکلات از جمله قطع برق چند روزه چندین هزار مشترک و قطع آب هزاران مشترک دیگر به ویژه در روستاها را بسیار سهل می‌بیند.

وی در آخرین اظهارنظر خود گفته است: تمامی دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و امدادی به‌شیوه  درست در این بحران حضور داشتند و بحران برف به‌صورت مطلوب در گیلان مدیریت شد.

حال باید دید مطلوبیت مورد نظر ایشان با چه معیار و شاخصی سنجیده شده است؟ نکند با همان معیارهای کاهش نرخ بیکاری در استان.

بحران پیشامدی است که به‌صورت ناگهانی و گاهی فزاینده رخ می‌دهد و به وضعیتی خطرناک و ناپایدار برای فرد، گروه و یا جامعه می‌انجامد.

بحران‌ها بر حسب نوع و شدت متفاوتند و باعث به‌وجود آمدن شرایطی می‌شوند که برای برطرف کردن آن نیاز به اقدامات اساسی و فوق‌العاده است؛ بحران، آسیب‌، تهدید، خطر و نیازهای تازه‌ای به وجود می‌آورد.

با توجه به اینکه از سوی اداره هواشناسی، بارش برف پیش بینی شده بود و تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدماتی استان آمادگی مقابله با آن را اعلام کرده بودند باز هم شاهد کاستی‌ها و نارسایی‌ها در حوزه‌های شهری و روستایی هستیم.

بحران شناسی بخش مهمی از فرآیند مدیریت بحران و پژوهش‌های مربوط به آن را تشکیل می‌دهد و شناخت هر چه دقیق‌تر بحران همچون هر حوزه مدیریتی دیگری به کنترل و هدایت هرچه مؤثرتر آن کمک کرده و مدیران بحران می‌توانند با تفکیک تفصیلی مسئله پیش رو، آن را مدیریت پذیر کنند.

اما اکنون خاطره‌ای که از برف در ذهن گیلانیان نقش می‌بندد بروز مشکلاتی تلخ است که چالشی بزرگ را برایشان رقم زده است.

زیرساخت‌های این استان کهنسال نیاز به بازبینی و بازسازی دارد؛ این استان فقیر است و بودجه‌ای برای امور ضروری و ترمیم فرسودگی‌های زیرساختی ندارد اما تجربه برف سال‌های گذشته و حتی همین هفته‌های اخیر چه می‌شود؟

ضعف مدیریت در مدیران ارشد استان در حل و رویارویی بحران کاملاً مشهود است و بازدیدهای مکرر و رسانه‌ای کردن آن و توصیف خدمات خود و همفکران و همکاران، دهان مردم تلخ کام از بحران را شیرین نمی‌کند.

شهروندانی که آب و برق‌شان ساعت‌هاست قطع شده با اندک توان خود باز هم دست به گریبان رسانه می‌شوند؛ گویی این داستان تکراری قطعی برق و آب و بسته شدن معابر، داستان همیشگی بارش برف در استان است.

شهروندی در رشت به خبرنگار ما می‌گوید: گاز وصل است اما برق نیست و متعاقب آن آب نداریم، بیمار خاص در منزل داریم که نیاز به کمک دارد.

شهروند دیگری از کوچه‌های راه بندان شده محله‌اش گله مند است و می‌گوید: تا صبح بیدار بودیم اما کسی نبود که کمک کند تا برف سقف خانه را پاک کنیم و هر لحظه منتظر ریزش سقف خانه هستیم.

شهروند رشتی از اینکه راه کوچه برای انتقال احتمالی بیمار قلبی‌اش بسته است نگران است و می‌گوید ما برق نداریم.

بارش سنگین برف باعث مسدود شدن خیابان‌ها، معابر محلی و کوچه‌های شهر رشت شده است که این امر گلایه همشهریان را در برداشته و مردم با ابراز گلایه خواستار توجه ویژه مسئولان به امر بازگشایی و برف روبی معابر و کوچه‌های خود شدند.

امروز در حالی‌که بارش سنگین برف قطع شده بود و کارگران شهرداری مشغول برف‌روبی معابر، خیابان‌ها و کوچه‌ها بودند ولی به‌دلیل عدم امکانات لازم و تداوم مشکلات تردد، مردم نارضایتی خود را از مسدود بودن کوچه‌ها ابراز می‌کردند.

فرماندار رشت در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه در زمینه گشایش معابر موفقیت خوبی را شاهد بودیم گفت: مشکل بزرگی که با آن مواجه شدیم خارج شدن ۵ پست برق از مدار بود که منجر به خاموشی در لشت‌نشاء و خشکبیجار و کوچصفهان شد که با تلاش و جدیت نیروهای برق، قطعی‌ها برطرف شد.

سیروس شفقی با بیان اینکه تلاش برای برقراری برق دیگر مناطق که به‌صورت موردی دچار قطعی شده است ادامه دارد اظهار داشت: اکیپ‌های برق  در حال فعالیت بی‌وقفه هستند تا وضعیت به حالت عادی برگردانده شود.

وی با اشاره به اینکه تلاش نیروها در راستای بازگشایی معابر جهت پیشگیری از بروز مشکلات تردد به‌علت یخبندان بر مبنای اولویت‌بندی دسترسی‌ها بدون استراحت در حال انجام است تا محورهای اصلی قطع نباشد گفت: بیشترین بارش برف در منطقه امامزاده هاشم و سنگر بوده است.

فرماندار رشت با تاکید بر اینکه حضور خودروهای شهروندان در سطح شهر و پارک اتومبیل‌ها در حاشیه خیابان‌ها عملیات بازگشایی معابر را با مشکل جدی مواجه می‌کند خاطرنشان کرد: تردد غیرضروری وحضور اتومبیل‌ها در لابه‌لای خودروهای امدادی و ماشین آلات، سرعت بازگشایی را کند کرده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان نیز در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه تا ساعت ۱۹:۳۰ شب گذشته برق ۱۳ هزار مشترک وصل شده است گفت: ۲۲۹ اکیپ که ۵۲ اکیپ از استان‌های معین گیلان هستند بی‌وقفه در حال فعالیت و ترمیم و حل مشکلات هستند.

جمشید طالبی با اشاره به اینکه برفروبی و سنگینی شیروانی‌ها سبب بروز پارگی سیم‌های برق شده است اعلام کرد: خودروهای کمک‌دار نداریم و مجبوریم از سپاه کمک بگیریم.

شهردار رشت نیز در این زمینه با بیان اینکه بازگشایی معابر در نواحی مختلف شهری از نخستین ساعات بارش برف آغاز شد به تسنیم گفت: افزون بر ۶ هزار تماس مردمی  با شهرداری گرفته شد که بیش از ۴ هزار تماس آن مربوط به مشکلات حوزه برق شهری بود.

ثابت قدم با اشاره به اینکه در زمینه حل مشکلات بارش برف، سازمان‌های مختلفی تلاش می‌کنند افزود: زیرساخت‌های فرسوده مشکلات شهری را دو چندان کرده و این باعث شده با انباشت مشکلات مواجه شویم.

حال این سئوال همچنان مطرح است که چرا استان گیلان با همه زحماتی که کشیده می‌شود برای مقابله با بحران‌ها آماده نیست؟ گویا در بسیاری موارد مسئولان استان به‌ویژه در حوزه شهری به انتظار مساعدت شرایط آب و هوایی و حل خود به خودی مشکلات نشسته‌اند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار