کد خبر : 6583
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1395- 22: 20

ناله ای که به جای صحن علنی مجلس در قهوه خانه ها شنیده می شود/ چه کسی پاسخگوی مطالبات به حق چایکاران است؟

ناله ای که به جای صحن علنی مجلس در قهوه خانه ها شنیده می شود/ چه کسی پاسخگوی مطالبات به حق چایکاران است؟

برخلاف سال های گذشته دولت سهم خود را از میزان بدهی های سازمان چای به کشاورزان پرداخت کرده اما همچنان مدیران کارخانجات چایسازی از پرداخت مطالبات کشاورزان سر باز می زنند.

به گزارش گیلانستان ، استان سرسبز گیلان بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی خود را به باغ چای اختصاص داده و کشاورزان چایکار سالانه طی سه مرحله بهاره، تابستانه و پاییزه این محصول را از سطح باغات خود برداشت می کنند.
طبق آمار سازمان چای کشور از هر هکتار باغ چای به صورت متوسط حدود ۷ تن چای تولید می شود که این مقدار تولید نیز بسته به شرایط آب و هوایی متغییر نیز می باشد.
میزان تولیدی مقدار چای تاکنون ۱۳۹ هزار تن بوده و ۱۵۴ میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شده است.
به گفته کارشناسان سازمان چای، این میزان پرداختی سهم دولت از مطالبات چایکاران است و همچنان مدیران کارخانجات چایسازی مابقی مطالبات را به چایکاران پرداخت نمی کنند.
گفته می شود دلیل تعویق پرداخت این مطالبات حجم زیاد بدهی ها است و ۹۹ درصد مطالبات باقی مانده سهم کارخانجات است که مقدار آن به ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان می رسد.
به گفته نوبخت سهم دولت ۱۵۰ میلیارد تومان که ۶۳ درصد است پرداخت شده و ۳۷ درصد باقی مانده حقی است که کشاورزان دارند و باید سازمان چای پاسخگوی مطالبات باشد.
این محصول که برخلاف برنج بازار خود را دارد و پس از برداشت روانه بازار می شود، پس از چیدن روانه کارخانجات چای شده و کشاورزان ناچارا به صورت خرید تضمینی برگ سبز چای را به کارخانه ها می سپارند.
کارخانجات روز به روز بنیه اقتصادی خود را قوی تر می کنند و از تلاش ها و زحمات چایکاران برای سرمایه گزاری در بانک ها و موسسات بهره می برند اما وقتی به مطالبات به حق چایکاران می رسند، آه در بساط ندارند.
تاکنون سوال کشاورزان از مابقی مطالباتشان در ادارات چای مناطق بی فایده بوده و تنها به گفته” به زودی مطالبات پرداخت می شود” دل بسته اند.
دریافتی چایکاران هر ساله با بی پولی دولت همراه بود اما امسال بر خلاف سال های گذشته که دولت از بی پولی سخن به میان می آورد ، سهم خود را کاملا پرداخت کرده و این سهم کارخانجات است که موجب رنجش شده است.
دست های پینه بسته کشاورزان هنوز مرحم نیافته و مطالبات نیز هنوز پرداخت نشده و رسانه ها تنها امید چایکاران برای پیگیری معوقات و مطالبات خود هستند تا سازمان چای را ایجاب کنند پیگیر مطالبات چایکاران از مدیران کارخانجات باشند.
کشاورزان که اکنون جز قهوه خانه ها جایی برای چاره جویی مطالبات خود پیدا نکرده اند، وظیفه نمایندگان مجلس و مدیران مسوول را سنگین تر کرده و می طلبد هرچه سریعتر مطالبات این قشر از کشاورزان که با رغبت برگ برگ چای خود را برای سفره های ایرانی تهیه می کنند، پیگیری و پرداخت شود./دانا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار