کد خبر : 10870
تاریخ انتشار : جمعه 11 فروردین 1396- 22: 19

نخبگان مردمي يا نخبگان دولتي؟

نخبگان مردمي يا نخبگان دولتي؟

طول عمر واژه هايي همچون “نخبه” يا “خواص” در تاريخ سياسي كشور چندان دراز نيست. اگر چه “خواص” را مي توان معادل افراد خاصي از نظر سياسي دانست اما نخبگان یا اِلیتان به معنای بخش برگزیده‌ای از یک جامعه است که از نظر قابلیت‌ها یا توانایی‌ها برتر از بقیه جامعه دانسته می‌شود.

به گزارش ” گیلانستان “، طلاق لفظ “نخبه” به برخي از هواداران دولت به خصوص در دولت روحاني شدت يافته است. هرچند دولتمردان احمدي نژادي پيش تر از اين لفظ براي مخاطب سازي هواداران خود استفاده مي كردند اما تعميم صفت نخبه از سياسي به فرهنگي و اجتماعي، از ابداعات دولت روحاني بوده است. چنانكه دولت يازدهم نه تنها هواداران خود را نخبه سياسي مي داند بلكه اخيرا آنان را نخبه فرهنگي و اجتماعي هم قلمداد مي كند!
نگاهي به سايت رياست جمهوري و عنوان درنظر گرفته شده براي پوشش تصويري ديدار رييس جمهور با برخي هواداران دولت در گيلان مويد همين مطلب است. آن جا كه اين ديدار به عنوان ديدار رييس جمهور با نخبگان فرهنگي و اجتماعي تلقي شده است.

قابل تامل آنكه در حالي تنها از دو صفت “فرهنگي” و “اجتماعي” براي برچسب زدن به ديداركنندگان با رييس جمهور استفاده شده است كه بسياري از افراد حاضر در اين ديدار را اگر بتوان نخبه به حساب آورد، بايد حداكثر آن ها را نخبه سياسي دانست، آن هم نخبگاني از نوع موافق دولت و بعضا منتفع از آن.

بي ترديد مشروعيت بخشي به صفات و القاب، نه از وظايف دولت كه از خصوصيات ملت است. به عنوان مثال افرادي همچون پروفسور سميعي مقام نخبگي علمي خود را از پيشگاه ملت دريافت كرده اند.
بعيد است نخبگان دولتي طول عمري بيشتر از عمر دولت موافق داشته باشند، در مقابل اما نخبگان مردمي همواره در اذهان مردم نخبه باقي خواهند ماند./خزر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار