کد خبر : 84762
تاریخ انتشار : شنبه 26 آذر 1401- 07: 15

نخستین سامانه نرم افزاری ارزیابی استاندارد برنج در گیلان راه اندازی شد

نخستین سامانه نرم افزاری ارزیابی استاندارد برنج در گیلان راه اندازی شد

نجفی از راه اندازی نخستین سامانه نرم افزاری ارزیابی استاندارد برنج در گیلان خبرداد و گفت : این سامانه توسط نخبگان گیلانی طراحی شد.

به گزارش گیلانستان، فرید نجفی امروز ( شنبه ۲۶ آذر ) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نخستین سامانه نرم افزاری ارزیابی ویژگی‌های ظاهری و استاندارد برنج با امضای تفاهمنامه‌ای بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت جهاد کشاورزی طراحی و ساخته شد.

 

 

رییس دانشگاه گیلان گفت: این نرم افزار به همت ۲ نفر از محققان گروه مهندسی بیوسیستم دانشگاه گیلان به نام‌های دکتر سید حسن پیمان و دکتر عادل بخشی پور برای شناسایی سریع و دقیق مشخصات ظاهری دانه‌های برنج شامل طول، عرض، ضخامت، رنگ و تشخیص ترک خوردگی و یا شکست این دانه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساخته شد.

 

وی افزود: نخستین سامانه نرم افزاری ارزیابی ویژگی‌های ظاهری و استاندارد برنج با امضای تفاهمنامه‌ای بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت جهادکشاورزی طراحی و ساخته شد.

 

 

سید حسن پیمان هم ار این نشست با اشاره به طراحی و ساخت این سامانه در مدت یک سال، تصریح کرد: در این سامانه، مشخصات ظاهری برنج به کمک اسکنر تشخیص داده شده و پس از تطبیق داده‌ها با اطلاعات تحقیقی و به دست آمده قبلی تعیین کیفیت می‌شوند.

 

استاد گروه مهندسی بیوسیستم دانشگاه گیلان با بیان اینکه این سامانه می‌تواند در اتحادیه‌های شالیکوبی، همه آزمایشگاه‌های همکار استاندارد و تحقیقاتی که بر روی برنج کار می‌کنند و حتی در گمرکات مورد استفاده قرار گیرد، گفت: این دستگاه با قرارداد معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان و موسسه تحقیقات برنج کشور در این دانشگاه ساخته و برای بررسی ارقام برنج تولیدی به موسسه تحقیقات برنج کشور فروخته شد.

 

پیمان یکی از سازندگان این نرم افزار از دقت و سرعت این سامانه برای دسته بندی و درجه بندی برنج‌های تولید خبرداد و گفت: با استفاده از این نرم افزار که به کامیپوتر متصل می‌شود و یک دهم هزینه نمونه خارجی خود ساخته شده، موجب صرفه جویی در وقت و انرژی شده و از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

 

وی ادامه داد: این سامانه در اسفند سال ۹۸ در مرکز مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با عنوان سامانه اندازه گیری خصوصیات ظاهری و کیفی برنج با استفاده از تکنیک‌های ماشین بینایی با شماره ۱۰۰۵۹۷ به ثبت رسید.

 

گفتنی است، گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار ، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است. ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزار‌های گیلان کشت می‌شود.

 

بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در گیلان رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که بیش از ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار