کد خبر : 25665
تاریخ انتشار : شنبه 29 اردیبهشت 1397- 17: 18

نرخ بیکاری گیلان ۰.۶ درصد کاهش داشته است

نرخ بیکاری گیلان ۰.۶ درصد کاهش داشته است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، درخصوص نرخ بیکاری استان براساس نتایج به ‌دست ‌آمده در سال ۱۳۹۶، متذکر شد:نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ سال و بیشتر استان گیلان برابر ۱۰.۷ درصد بوده که نسبت به سال قبل(۱۱.۳ درصد) ۰.۶ درصد کاهش داشته است.

به گزارش گیلانستان،کیوان محمدی  از انتشار نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۱۳۹۶ کشور و استان خبر داد و اظهار کرد:با بیان اینکه آمارهای مربوط به ساختار نیروی کار،مبنایی برای ارزیابی و تحلیل‌ سیاست‌های اقتصادی یک کشور محسوب می‌شود.

وی افزود:طرح مذکور تصوير كاملی از همه ابعاد نيروی كار(شاغل، اشتغال ناقص، بيكار و غيرفعال) برحسب طبقه‌بندی‌های بين‌المللی و مناطق جغرافيایی استان‌ها ارائه می کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان،به بند الف ماده ۱۰ احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب بیستم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه مرکز آمار ایران مرجع رسمی تهیه،اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور است اشاره کرد و گفت:توليد و انتشار آمارهای رسمی در همه كشورها براساس اصول بنيادين ۱۰ گانه آمارهای رسمی مبتنی بر بی ‌طرفی، اخلاق حرفه‌ای، محرمانگی اطلاعات فردی و استانداردهای بين‌المللی صورت می‌گيرد تا ضمن استفاده از آخرين دستاوردهای دانش و تجربه بشری،امكان مقايسه‌های قابل ‌قبول بين‌المللی فراهم شود.بنابراين فرآيندهای انجام فعاليت‌های آماری کشور فارغ از تمايلات سياسی و جناحی است.

محمدی تاکید کرد:بدیهی است هرگونه تحليل آماری و نتیجه‌گیری عالمانه بايد مبتنی بر آمارهای رسمی كشور باشد و يا فرآيند طراحی،توليد، پردازش و انتشار آن به تاييد مركز آمار ايران به ‌عنوان دبيرخانه شورای عالی آمار كشور رسیده باشد تا با استفاده از داده‌های قابل ‌اعتماد،بتواند مبنای قضاوت و اظهارنظر قرار گيرد.بنابراین به نظر می‌رسد برخی اظهار نظرها بیشتر از آنکه جنبه علمی داشته باشد،ناشی از عدم اطلاع کافی یا برخی برداشت‌های شخصی است.

این مقام مسئول،با اشاره به سه تعریف کار، شاغل و بیکار به عنوان تعاریف پایه رسمی طرح نیروی کار، عنوان کرد:کار به هر فعالیت اقتصادی فکری یا بدنی که به طور معمول به منظور کسب درآمد(نقدی و یا غیرنقدی)صورت پذیرد و هدف آن تولید کالا یا ارائه خدمت است اتلاق می‌گردد.

وی درخصوص تعریف علمی شاغل،گفت:تمام افراد ۱۰ ساله و بیشتر كه در طول هفته‌ مرجع(یعنی یک هفته قبل از مراجعه مامور آمارگیر)،طبق تعریف كار،حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی به ‌طور موقت كارشان را ترک كرده باشند، شاغل محسوب می‌شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان،ادامه داد:بیکار نیز به تمام افراد ۱۰ ساله و بیشتر اتلاق می‌شود كه در هفته مرجع فاقد كار باشند(دارای اشتغال مزدبگیری یا خوداشتغالي نباشند)،در هفته مرجع و یا هفته بعد از آن آماده برای كار باشند(برای اشتغال مزدبگیری یا خوداشتغالی آماده باشند)و یا در هفته‌ مرجع و سه هفته قبل از آن جویای كار باشند(اقدامات مشخصی را به ‌منظور جستجوی اشتغال مزدبگیری و یا خوداشتغال به عمل ‌آورده باشند).

محمدی،به مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی برخی کشورها با ایران پرداخت و اضافه کرد:نرخ مشارکت اقتصادی در کشورهایی نظیر ترکیه،مالزی،استرالیا،ژاپن و آلمان بیش از ۵۰ درصد و بعضا تا ۷۰ درصد است اما بر اساس نتایج به ‌دست ‌آمده در سال ۱۳۹۶ نرخ مشارکت اقتصادی کشور و استان گیلان به ترتیب ۴۰.۳ و ۴۲.۷ درصد بوده است.

وی اظهار کرد:نرخ مشارکت اقتصادی مردان در کشور و استان گیلان به ترتیب ۶۴.۵ و ۶۴.۹ درصد می‌باشد و نرخ مشارکت اقتصادی زنان در کشور و استان گیلان به ترتیب ۱۶ و ۲۰.۴ درصد بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان، درخصوص نرخ بیکاری استان براساس نتایج به ‌دست ‌آمده در سال ۱۳۹۶،متذکر شد:نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ سال و بیشتر استان گیلان برابر ۱۰.۷ درصد بوده که نسبت به سال قبل(۱۱.۳ درصد) ۰.۶ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه نرخ مذکور در بین مردان برابر ۹.۶ درصد و در بین زنان برابر ۱۴.۱ درصد بوده است، اضافه کرد:بر همین اساس نرخ مشاركت اقتصادی جمعیت ۱۰ سال و بیشتر استان در سال ۱۳۹۶ استان گیلان برابر ۴۲.۷ درصد است.نرخ مشاركت اقتصادی در بین مردان در جمعیت ۱۰ سال و بیشتر برابر ۶۴.۹ درصد و در بین زنان برابر ۲۰.۴ درصد بوده است.

این مقام مسئول افزود:گرچه می‌توان گفت بسته به شرایط مختلف به طور کلی نرخ بیکاری بیش از ۵ درصد نرخ نسبتا بالایی است لیکن یکی از چالش‌های جدی استان و کشور بالا بودن نرخ بیکاری در بین گروه سنی جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال و به ویژه نرخ بیکاری زنان است.

محمدی خاطرنشان کرد:بر اساس نتایج به دست آمده در سال ۱۳۹۶ نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ استان برابر ۲۹ درصد بوده که نسبت به سال قبل تغییری نداشته است.این نرخ در بین مردان برابر ۲۴.۶ درصد و در بین زنان برابر ۴۱.۵ درصد بوده است.همچنین نرخ مشاركت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر استان در سال ۱۳۹۶ استان گیلان برابر ۴۵.۹ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت تسهیلات رونق تولید سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ در کاهش نرخ بیکاری موثر بوده است،گفت:نبود بانک اطلاعات جامع از بیکاران و ویژگی‌های تحصیلی،مهارتی، فنی و…آنها یکی از موانع تصمیم‌گیری مناسب برای تدوین سیاست‌های مناسب اشتغالزایی است لذا ثبت ‌نام بیکاران دارای تحصیلات عالی در سامانه کارورزی یکی از موارد ضروری است که می‌تواند در شناسایی و کاهش نرخ بیکاری تاثیر بسزایی داشته باشد. در این خصوص استانداری، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان سایتی را در نظر گرفته‌اند که ان شاء‌الله متقاضیان شغل با مراجعه به دفاتر مربوطه با ثبت‌ نام و ارائه اطلاعات کامل می‌توانند به برنامه‌ریزان کمک کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان تاکید کرد: براساس آمارهای سال ۹۵ در گیلان حدود ۱۲۰ هزار نفر متقاضی کار وجود دارد که یا از خود شغل راضی نیستند و یا تاکنون شغلی نداشته‌اند ولی از این بین حدود ۴۰ هزار نفر در دفاتر کاریابی ثبت ‌نام کرده‌اند.

محمدی،درخصوص برخی مشکلات اجرای طرح نیروی کار نیز متذکر شد:با توجه به اینکه ملاک زمانی تشخیص وضعیت اشتغال و یا بیکار بودن افراد در هفته و یا ماه قبل از روز مراجعه آمارگیر به خانوار است لذا عوامل مختلفی نظیر وجود کارگران فصلی در بخش کشاورزی، ساختمانی و سایر فعالیت‌ها، عدم اشتغال به دلیل شرایط نامساعد جوی در هفته مرجع در فصول پاییز و زمستان و موارد مشابه می‌تواند به صورت طبیعی منجر به نوسانات و تغییرات نرخ بیکاری فصلی و یا سالانه در کشور و به ویژه در استان گیلان‌ شود.

وی اظهار کرد:در بررسی‌های به عمل آمده توسط مرکز آمار ایران در صورتی که تعریف اشتغال از حداقل یک ساعت کار در هفته به حداقل ۱۶ ساعت کار در هفته افزایش پیدا کند مقداری بسیار جزئی در سطح کشور به نرخ بیکاری افزوده خواهد شد.

اینت مقام مسئول یادآور شد:بالا بودن نرخ بیکاری در جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله،فارغ‌التحصیلان بیکار به دلیل توانمندی ذاتی این گروه سنی، دوره سنی مطلوب ازدواج و تشکیل زندگی و به ویژه سرمایه‌گذاری صورت‌ گرفته در حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی در این گروه و همچنین بالا بودن نرخ بیکاری زنان در گیلان از نکات مهم حاصل از نتایج طرح است که باید مورد چاره اندیشی و رسیدگی جدی‌ تر قرار گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمود محمودی دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵

سلام لطفا زا آقای محمدی بپرسید چه اتفاقی افتاده نرخ رشد بیکاری کاهش پیدا کرده ؟ چرا آمار غیرواقعی می دهید . ماه مبارک رمضان است ، مسلمان بیکاران برای پیدا کردن کار به کجا مراجعه کنند ؟ لطفا یک سایت برای ثبت نام افراد بیکار معرفی فرمائید تا معلوم شود درصد بیکاری واقعی چقدر هست . متاسفم از این نوع آمار دادن غیر واقعی . شما می توانید در اطاق بنشینید و هرلحظه آمار بیکاران را کاهش دهید ولی واقعیت غیر از اینست . جوانان تحصیلکرده بیکار دارند منفجر می شوند به پرخاشگری افتاده اند …. ماه رمضان هست از خدا بترسید بابت این دروغ شاخدار.

رفتن به نوار ابزار