کد خبر : 19590
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آبان 1396- 14: 14

نسل جوان موتور محرک الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است

نسل جوان موتور محرک الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان گفت: نسل جوان با بهره مندی از خلاقیت و نیروی مضاعف می تواند موتور محرک مشارکت اجتماعی در ارائه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باشد.

به گزارش گیلانستان، مجید یاسوری، استادتمام گروه جغرافیای دانشگاه گیلان در نخستین همایش «تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» که با محوریت نقش جوانان در پیشرفت ایران در دانشگاه گیلان برگزار شد، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را یک برنامه ریزی بومی دانست و اظهار کرد: برنامه ریزی مجموعه ای از اقدامات و تدابیر هدفمند، منسجم، هماهنگ، همسو و منظم است که برای حفظ وضع موجود یا رسیدن به وضع مطلوب تدوین می شود.

وی برنامه ها را به سه دسته بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت تقسیم کرد و افزود: برنامه ریزی طی مراحلی خاص شکل می گیرد که این مراحل باید به صورت منظم و پیوسته انجام شوند تا برنامه ریزی در مسیر درست خودش قرار گیرد لذا نیازمند شناخت، تعیین اهداف، بررسی راه های رسیدن به هدف و تبیین راهکارهاست.

معاون پژوهشی دانشکده انسانی دانشگاه گیلان، با بیان اینکه شناخت مهمترین مرحله در برنامه ریزی است، تصریح کرد: هرچه شناخت ما از نقاط ضعف و قوت بیشتر باشد، می توانیم برنامه ریزی بهتری داشته باشیم. برای رسیدن به پیشرفت براساس الگوی اسلامی ایرانی باید جایگاه کشور را در ارتباط با سایر کشورها بسنجیم.

یاسوری، با اشاره به الگوهای توسعه در کشورهای مختلف، خاطرنشان کرد: کشورهای جهان سوم عمدتا به تقلید از تجربیات کشورهای توسعه یافته و الگوهای مدیریتی آنان می پردازند. در واقع مدیریت در کشورهای جهان سوم به جای کوشش برای دستیابی به اعتبار و اصالت، به وابستگی و دنباله روی از الگوهای غربی تن می دهد.

وی ادامه داد: سال ها تصور می شد که الگوی مدیریت غربی همچون ماشین آلات وارداتی آنان قابل استفاده است؛ در حالی که موفقیت در دنیای امروز در گرو تعامل و ارتباط سریع و انطباق با شرایط علمی، فرهنگی، اجتماعی و… است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، با اشاره به پیش نیازهای تهیه و اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، یادآور شد: مهمترین الزام در تهیه الگوی مذکور مشارکت گسترده آحاد جامعه به خصوص بانوان و جوانان است. در واقع مشارکت اجتماعی می تواند مسئولیت پذیری افراد یک جامعه و قدرت مطالبه گری مردم از مسئولان را بالا ببرد تا در فرایندی هم افزا، مسیر رشد آن جامعه فراهم شود.

یاسوری، بر ضرورت مشارکت جوانان در تهیه و تدوین الگوی توسعه تاکید کرد و گفت: نسل جوان با بهره مندی از خلاقیت و نیروی مضاعف می تواند موتور محرک مشارکت اجتماعی در ارائه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باشد، زیرا کشور ایران یکی از جوان ترین جمعیت های جهان را داراست./ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار