کد خبر : 40796
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰

نشست «واکاوی سرگذشت آزادگان دفاع مقدس» در رشت برگزار شد

نشست «واکاوی سرگذشت آزادگان دفاع مقدس» در رشت برگزار شد

نشست واکاوی سرگذشت آزادگان دفاع مقدس به منظور یادآوری انگیزه‌های آزادگان در دوران اسارت و بیان خاطرات آنها در رشت برگزار شد.

به گزارش گیلانستان شست واکاوی سرگذشت آزادگان دفاع مقدس صبح امروز با حضور دو تن از آزادگان دفاع مقدس به منظور یادآوری انگیزه‌های آزادگان در دوران اسارت و بیان خاطرات آنها در دفتر خبرگزاری بسیج استان گیلان در رشت برگزار شد.

یکی از آزادگان دفاع مقدس در این نشست با اشاره به سختی‌های دوران اسارت در عراق اظهار داشت: فضای اسارت در عراق بسیار سخت و خاص بود و بنده در شرایطی اسیر شدم که مجروح بودم و 3 ماه در بیمارستان عراق بستری بودم و زمانی که عکس صدام را در بیمارستان دیدم متوجه اسیری خود شدم.

سید نورالدین نعمتی با بیان اینکه رزمندگان ایرانی حاضر بودند تا آخرین لحظه در راه حفظ آرمان‌ها بجنگند اما اسیر دشمن نشوند افزود: بسیاری از اسرای کشورهای مختلف به محض اسیر شدن اقدام به خودکشی یا فرار می‌کنند اما اسرای ایرانی در دوران اسارت به هیچ عنوان از این گونه رفتارها از خود بروز نمی‌دادند.

وی با اشاره به برخی رزمندگان نوجوان ایرانی که با وجود سن و سال کم اما در راستای اطاعت‌پذیری و ولایتمداری در زندان‌های عراق اسیر بودند خاطرنشان کرد: بنده هنوز بخاطر دارم که نوجوان 13 ساله ایرانی اسیر شده بود و 9 سال از عمرش هم در اسارت سپری شد.

این آزاده دفاع مقدس با بیان اینکه عراقی‌ها پس از شنیدن خبر پذیرفته شدن قطع‌نامه توسط ایران، بسیار مست و خوشحال بودند گفت: بسیاری از اسرای ایرانی به محض شنیدن این خبر به شدت گریستند اما به یکدیگر می‌گفتند که ما سرباز امام راحل هستیم و ولایتمداری هم به این معناست که باید تابع دستورات الهی امام راحل باشیم.

نعمتی با اشاره به شرایط اردوگاه‌های عراق تصریح کرد: با وجود اینکه اکثر اوقات لب‌هایمان از شدت گرسنگی و تشنگی خشک بود و در ماه مبارک رمضان هم سهم غذای ظهرمان را برای افطار حفظ می‌کردیم و بیشتر مواقع اسرا بیمار می‌شدند اما صفا، صمیمیت و مهربانی در میان ما بی‌نظیر بود تا جایی که حاضر بودیم جانمان را برای یکدیگر بدهیم.

این آزاده دفاع مقدس با اشاره به شرایط اسارت افزود: شرایط بسیار دشواری بود حتی بنده بخاطر دارم که هر شب یکی از اسرای ایرانی را به محوطه بیرون می‌بردند و تیر خلاص را به آنها می‌زدند و عراقی‌ها پس از پذیرفته‌شدن قطع‌نامه توسط ایران، بسیاری از جرم‌ها و جنایاتشان را ذکر و ثبت نکردند.

نعمتی فیلم ساختن از سختی‌ها و فضای اسارت را بسیار سخت دانست و تأکید کرد: اسرای ایرانی با وجود تمام شکنجه‌ها اما هرگز به خواسته‌های دشمن بله نگفتند و اگر مرحوم ابوترابی نبود نیمی از اسرای ایرانی زنده به ایران بازنمی‌گشتند.

وی با بیان اینکه شاخصه ولایتمداری هنوز هم در میان آزادگان دفاع مقدس وجود دارد و آزادگان امروز هم تابع دستورات رهبر انقلاب هستند خاطرنشان کرد: رزمندگان و آزادگان دوران دفاع مقدس روحیه آمادگی خود برای نبرد با دشمن را حفظ کرده‌اند و امروز هم تابع دستورات رهبر معظم انقلاب هستیم.

این جانباز دفاع مقدس با یادآوری خاطره‌ای از لحظه اسارت خود گفت: بنده مجروح بودم و به سختی خود را به گوشه‌ای رسانده بودم تا اینکه صدای افسر عراقی را شنیدم و زمانی که آن افسر در بالای سرم حاضر شد همان لحظه شهادتین خود را گفتم زیرا می‌دانستم تیر خلاص را به من می‌زند اما به دلایلی این کار را نکرد.

نعمتی خاطرنشان کرد: زمانی که در بیمارستان عراق بستری بودم به شدت احساس تنهایی می‌کردم حتی یک شب در خواب دیدم که به ایران و نزد خانواده‌ام برگشتم و در حال دیدن عکس‌های دوران اسارت خود هستم و همان لحظه از خواب پریدم و به شدت از تنهایی خود گریستم.

یکی دیگر از آزادگان دوران دفاع مقدس نیز در این نشست با یادآوری خاطراتی از آن دوران اظهار داشت: رزمندگان ما با وجود شرایط سخت اما در مقابل دشمن به خوبی دفاع و ایستادگی کردند و ما در دوران اسارت همواره به یاد رنج‌ها و مصائبی که حضرت زینب(س) در دوران اسارت تحمل کردند بودیم.

حمید شعاعی با بیان اینکه از مجموع دو هزار آزاده دفاع مقدس در گیلان، 170 تن فوت کردند ابراز داشت: برخی فرزندان رزمندگان و آزادگان دفاع مقدس با وجود تحصیلات عالی بیکار هستند و بسیاری از آزادگان هم به دنبال کارهای درمانی خود هستند.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان باید به آزادگان بیشتر سر بزنند و موجب دلگرمی آنان شوند گفت: ما برای پول به منطقه عملیاتی نرفتیم بلکه جهت حفظ ارزش‌ها و عزت کشورمان وارد میدان نبرد با دشمن شدیم و هنوز هم شعار “تا زنده‌ایم رزمنده‌ایم” ذکر همیشگی ما است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار