کد خبر : 67233
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان:

نظارت شورای نگهبان در مرحله تبلیغات نامزدها/ وعده و وعید نابجا تخلف است

نظارت شورای نگهبان در مرحله تبلیغات نامزدها/ وعده و وعید نابجا تخلف است

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان، بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را بر عهده شورای نگهبان دانست و گفت: در مرحله تبلیغات نامزدها هستیم و نظارت شورای نگهبان در مرحله تبلیغات نیز اعمال می شود.

به گزارش گیلانستان، احمد قنبریان، نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و همه پرسی را بر عهده شورای نگهبان دانست و اظهار کرد: شورای نگهبان با استفاده از سازوکارهای تعریف شده نظارت بر انتخابات را اعمال می کند.

وی با اشاره به فعال بودن دفاتر نظارتی شورای نگهبان در استان ها، افزود: هیئت های نظارت بر انتخابات نیز در ایام انتخابات شکل می گیرد و از طریق شبکه نظارتی شورای نگهبان کار نظارت را انجام می دهد.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان، نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را بر عهده مجلس شورای اسلامی دانست و تصریح کرد: نمایندگان مجلس در استان ها کار نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را انجام می دهند؛ البته دفاتر و شبکه نظارتی شورای نگهبان رفتار و عملکرد نمایندگان را رصد می کند و لذا اگر در طول فرایند بررسی صلاحیت ها شاهد مداخلات و حمایت ها و دفاع بی جای نمایندگان از افراد فاقد صلاحیت باشیم، در کارنامه عملکردی آن نماینده مد نظر قرار می گیرد.

قنبریان، با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه در استان گیلان، اظهار کرد: هیئت نظارت بر انتخابات استان گیلان از بهمن ۹۹ کار خودش را آغاز کرده و سپس هیئت های نظارت شهرستان ها و بخش ها تشکیل شدند.

وی با بیان اینکه کار هیئت های نظارت در انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه از مرحله ثبت نام نامزدها آغاز و بررسی صلاحیت ها انجام شد، عنوان کرد: در بررسی  صلاحیت های نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، علاوه بر هیئت نظارت شهرستان و استان، هیئت نظارت مرکزی نیز اظهار نظر می کند.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان، بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را بر عهده شورای نگهبان دانست و گفت: در مرحله تبلیغات نامزدها هستیم و نظارت شورای نگهبان در مرحله تبلیغات نیز اعمال می شود.

وی دفاتر شورای نگهبان در استان ها را بازوی نظارتی این شورا دانست و خاطرنشان کرد: شبکه نظارتی شورای نگهبان در طول سال به صورت مستمر با دفاتر نظارتی استان ها ارتباط دارد و لذا آماده نظارت موثر در روز انتخابات هستند.

قنبریان، با اشاره به عمده ترین تخلفات نامزدهای ریاست جمهوری، یادآور شد: استفاده طرفداران برخی از نامزدها و ستادها از امکانات دولتی، اختصاص ساعات اداری به کارهای تبلیغاتی برای نامزد مورد نظر توسط کارکنان دولت و توهین و اهامت به نامزدها و ستادها در فضای مجازی و فضای حقیقی از مظاهر تخلفات انتخاباتی هستند.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان، با تاکید بر لزوم رعایت دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا در جریان تبلیغات نامزدها، افزود: نباید تجمعات انتخاباتی برگزار شود، افراد در فضای سرپوشیده نباشند و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود و لذا نقض این دستورالعمل ها به مثابه تخلف است.

وی تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را بیشتر میدانی دانست و تاکید کرد: عمده ترین تخلفات نامزدهای انتخابات مجلس مربوط به وعده و وعیدهای نابجای برخی از نامزدهاست.

قنبریان، تجمعات غیر قانونی و اعلام حمایت های غیر واقعی را از دیگر مظاهر تخلف دانست و بیان کرد: تطمیع مردم با استفاده از ابزار پول و به کار بردن عناوین جعلی در پوسترهای تبلیغاتی و بروشورهای زندگینامه غیر قانونی است.

وی با بیان اینکه متخلفین به مراجع قضایی ارجاع داده می شوند، گفت: اگر تخلفات نامزدها به گونه ای باشد که نتیجه انتخابات را تحت الشعاع قرار دهد، با ورود شورای نگهبان همراه خواهد بود. در واقع همه این تخلفات جزو سوابق عملکردی افراد قرار می گیرد و در صحنه های انتخاباتی آینده به آن توجه و افراد متخلف مواخذه می شوند.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان، نظارت شورای نگهبان را استصوابی دانست و عنوان کرد: در برخی از موارد که شاهد تخلفات قابل توجه هستیم، امکان رد صلاحیت افراد در روزهای باقی مانده تا اخذ رای وجود دارد.

قنبریان، با اشاره به شکل گیری ستاد تبلیغات در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در استان گیلان ۱۲ هزار نفر را در انتخابات ریاست جمهوری و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی سازماندهی کرده که به عنوان ناظر و بازرس در شعب اخذ رای حضور دارند.

وی با بیان اینکه در انتخابات میان دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه ۴۵ نفر ثبت نامی داشتیم، افزود: از این تعداد هشت نفر انصراف دادند و ۲۰ نامزد شامل دو نامزد زن و ۱۸ نامزد مرد از ۳۷ نامزد باقی مانده تایید صلاحیت شدند و در حال رقابت هستند.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان، با اشاره به شرط رای دادن در انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کسانی می توانند در حوزه انتخابیه رای دهند که قبلا در همان حوزه انتخابیه رای داده باشند و یا اصلا رای نداده باشند لذا نامزدها نمی توانند با بسیج افراد از مناطق دیگر برای خود رای جمع کنند، زیرا فرد منتخب باید نماینده مردم همان حوزه انتخابیه باشد و اجازه نمی دهیم افراد سایر مناطق به نفع یک نامزد خاص رای دهند.

قنبریان، در گفت و گوی ویژه خبری شبکه باران با اشاره به بیانات رهبر انقلاب، انتخابات را یک نعمت دانست که با برگزاری درست و سالم از آن قدردانی می کنیم و گفت: برگزاری سالم انتخابات هم به عملکرد ناظران و مجریان و هم به عملکرد نامزدها بستگی دارد، یعنی اگر نامزدها پایبند به قانون و اخلاق باشند، در ایجاد انگیزه رای دهندگان موثر خواهند بود.

وی از مجریان و ناظران نیز خواست قانون مندی خودشان را به مردم ثابت کنند و یادآور شد: دست اندرکاران انتخابات تلاش می کنند یک فضای امن و سالم برای مردم فراهم شود تا بار دیگر با یک مشارکت حداکثری، شاهد خلق حماسه در تاریخ انقلاب باشیم.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار