کد خبر : 38900
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 تیر 1398- 48: 17

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

نظارت فیزیکی برای مبارزه با قاچاق کالا کافی نیست

نظارت فیزیکی برای مبارزه با قاچاق کالا کافی نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نظارت‌های فیزیکی برای مبارزه با قاچاق کالا را اقدامی ناکافی برای از بین بردن این پدیده شوم اقتصادی اعلام کرد و گفت: استقرار سامانه‌های فروشگاهی به امر کنترل و مبارزه با قاچاق کالا کمک می‌کند.

به گزارش گیلانستان محمود شکری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استقرار سامانه‌های فروشگاهی به امر کنترل و مبارزه با قاچاق کالا کمک می‌کند و تجربه نشان داده در شرایط فعلی، مبارزه با این پدیده شوم اقتصادی در کشور با اعمال نظارت‌های فیزیکی به صورت کامل امکان‌پذیر نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اصلاحات قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این کمیسیون اعمال شد گفت: با توجه به اقداماتی که تاکنون در این کمیسیون انجام شده انتظار داریم تا دو ماه آینده قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای تصویب نهایی و اعلام نظر نمایندگان مجلس در صحن علنی مطرح شود.

نماینده مردم تالش، ماسال و رضوانشهر در مجلس ابلاغ بحث استقرار سامانه‌های فروشگاهی به دولت جهت اجرا را در ماه‌های گذشته مورد اشاره قرار داد و گفت: سامانه‌ فروشگاهی از ابزارهای الکترونیکی کنترل قاچاق کالا و ارز است و تمام فروشگاه‌ها و مراکز عرضه کالا در سطح کشور موظف به استفاده از آن هستند.

شکری کدگذاری کالا‌ها توسط وزارت صمت را یکی از تکالیف مهم این نهاد در حوزه مبارزه با قاچاق کالا خواند و افزود: با نصب و استفاده از سامانه‌های فروشگاهی و کدگذاری تمام کالاهایی که تولید داخل بوده و یا از خارج کشور وارد شده‌اند مسیر عرضه و فروش کالاهای قاچاق به نحو بسیار زیادی مسدود می‌شود.

وی مجموع عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال‌های گذشته را تقریباً مطلوب اعلام کرد و بیان داشت: طبق آمارها و گزارشات موجود حجم مبادله کالاهای قاچاق در کشورمان از ۲۵ میلیارد دلار هم‌اینک به حدود ۱۲ میلیارد دلار در سال رسیده است که البته رقم یاد شده نیز به هیچ عنوان رضایت‌بخش نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه قاچاق کالا و ارز ضربه‌های بسیار مهلکی در سال‌های اخیر به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور وارد کرده است افزود: همه این مسائل نشان می‌دهد برای مبارزه اصولی و جدی با این پدیده شوم اقتصادی در کنار نظارت‌های فیزیکی باید از ابزاری قوی‌تر استفاده شود.

نماینده مردم تالش، ماسال و رضوانشهر در مجلس برخورد با افراد دانه‌درشت و اخلالگران اقتصادی در سال‌های اخیر را مورد اشاره قرار داد و گفت: با تمام اقداماتی که در این زمینه انجام شد توفیق چندانی در کاهش حجم مبادلات قاچاق به دست نیامد و افراد ذی‌نفوذ همچنان در حال فعالیت در این حوزه هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس استفاده از تجربه موفق کشورهای دیگر در مبارزه با قاچاق کالا و ارز را مورد تأکید قرار داد و افزود: برای کنترل و ریشه‌کنی پدیده قاچاق باید از سیستم‌های الکترونیکی و سامانه‌های فروشگاهی استفاده کرد زیرا درصد خطای آن‌ها در شناسایی تخلفات انجام شده بسیار پایین است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار