کد خبر : 5776
تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 مهر 1395- 52: 7

نقش نخستین‌های گیلان در دفاع مقدس برجسته بود + اسامی شهدا

نقش نخستین‌های گیلان در دفاع مقدس برجسته بود + اسامی شهدا

روزشمار آغاز تجاوز نیروهای بعثی به خاک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد نقش نخستین‌های دوران دفاع مقدس چقدر برجسته بود و در این راستا حضور اولین رزمندگان گیلانی‌ها این برجستگی را بیشتر می‌کند.

به گزارش گیلانستان، روزشمار آغاز تجاوز نیروهای بعثی به خاک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد نقش نخستین‌های دوران دفاع مقدس چقدر برجسته بود و در این راستا حضور گیلانی‌ها در عرصه نبرد که حداقل یک‌هزار کیلومتر تا سرحدات جنگی فاصله داشتند این برجستگی را بیشتر می‌کند.

همزمان با آغاز وحشی گری های ارتش بعث صدام در سال ۵۹   نیروهای داوطلب سپاهی و مردمی گیلان خود را ابتدا به کرمانشاه و بعد به سرپل ذهاب رسانند.

 اوایل جنگ دشمن که از مرز خسروی شهر قصرشیرین را به تصرف خود در آورده بود نوای طبل جنگ و مظلومیت مردم ستمدیده و آواره قصرشیرین ،جوانان گیلانی را در قالب سه اعزام به سرپل ذهاب کشاند تا در کنار مردم مانع سقوط این شهر مهم و اثرگذارباشند.

اول مهرسال ۱۳۵۹ هنگامیکه دانش آموزان عازم مدارس علم و دانش می شدند مردم ولایتمدار گیلان فرزندان خودرا در شهر رشت به دوش گرفتند و بسوی میادین خون و شرف بدرقه کردند.

اول مهر، سوم مهر و ۵مهر اکیپ امدادی، پاسداران و رزمندگان گیلان به رهبری سردار شهید تراب پورقلی و حاج محمود قلی‌پور خود را به سرپل ذهاب رساندند.

چون بنا به دستور بنی صدر خائن رییس جمهور وقت، فرماندهان پادگان ابوذر ارتش مانع حضور پاسداران و نیروهای مردمی به پادگان می شدند به فرمان سردار شهید بروجردی ابتدا رزمندگان را در مدرسه‌ای به نام “مهرگان” مستقر کردند.

شهرسرپل هاب ماتم زده و حالت سکون و سکوت به خود گرفته بود.

تاریخ شهادت سردارشهید تراب پورقلی حضور و نقش موثر رزمندگان گیلانی در این شهر را بیشتر جلوه‌گر می‌شود.

  دشمن عزم فتح کرمانشاه و عزیمت چند روزه به تهران را در سر داشت ولی با ایستادگی رزمندگان اسلام هرگز قادر نشد حتی سرپل ذهاب؛ که از سه طرف در محاصره ی خود داشت را به تصرف خود درآورد.

در جبهه سرپل ذهاب رزمندگان گیلانی شب‌ها به تعقیب دشمن می پرداختند و روزها در ارتفاعات و قله‌های دالاهو و اطراف سراب‌گرم  از شهر دفاع می کردد تا مانع سقوط اش شوند،

 ۱۳ مهر سال ۵۹ شب هنگام سردار شهید بروجردی به مدرسه محل استقرار نیروهای گیلانی آمد و با شهید حاج محمود قلی‌پور پشت درب ورودی مدرسه «مهرگان» مطلب مهمی را به صورت سرپایی یاد آور شد و آن اینکه دشمن قصد تصرف شهرا در سردارد!

… و قرار شد نیروهای گیلانی با تلاش مجدانه به دشمن بزنند و دشمن را که آماده  می شد شهر را به تصرف خود درآورد، از عملکردش پشیمان کنند.وچنین شدصبح صادق که زخ نمود اولین گروه از فدائیان گیلانی میرزا سیرت لباس رزم برتن کردند و به صف دشمن زدند

‌…و شهدای والامقام گروه نخست   ،۱)      پاسدار شهید تراب پورقلی ـ سنگر۲)      پاسدار شهید فتح ا… قلی پور ـ رشت۳)      پاسدار شهید محمدرضا تقی پور ـ رودسر۴)      شهید سیروس ضمیریان ـ رشت۵)      شهید محمدمهدی پورشایگان ـ رشت۶)      شهید محمود مشخ ـ رشت۷)      شهید ساسان پورنقاشیان ـ رشت۸)      شهید مسعود ایزددوست ـ رشت۹)      شهید داریوش مرادی ـ رشت۱۰)   شهید جمشید علی محمد ـ رشت۱۱)   شهید احمد زمانی ـ رودسر۱۲)   شهید بهمن امیری ـ رودسر۱۳)   شهید مصطفی کریمی ـ رشت۱۴)   شهید محمدتقی امینی ـ رشت۱۵)   شهید کاظم صیادی ـ رشت۱۶) پاسدار شهید محمدی علی عبدی نژاد – رشت  که ۱۳نفرشان در سیزده مهر۵۹ در زیر پل داداش‌خان به لقای خدا رسیدند تا مانع کید دشمن شوند.

در این میان نقش نیروهای مردمی که به صورت خودجوش و با امکانات شخصی به خرمشهر رفتن تا مانع سقوط اش باشند نیز برجسته و فراموش نا شدنی است که در روزی آینده به آن خواهیم پرداخت.

یادشان تا همیشه تاریخ جاوید

/نویسنده: هوشنگ متقیان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار