کد خبر : 75666
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 بهمن 1400- 10: 18

گیلانستان گزارش می‌دهد؛

نماینده آستارا و تهدید به استعفا/ انتصابی در فرمانداری که به مذاق جناب مرحبا خوش نیامد!

نماینده آستارا و تهدید به استعفا/ انتصابی در فرمانداری که به مذاق جناب مرحبا خوش نیامد!

آقای نماینده بابت تنها یک انتصاب که بدون هماهنگی با ایشان انجام شده و یا به عبارت بهتر، برخلاف میل ایشان صورت گرفته، تهدید به استعفا از جایگاه رفیع نمایندگی مجلس کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی گیلانستان، رهبر معظم انقلاب، در دیدار تصویری خردادماه سال جاری به نمایندگان مجلس توصیه کردند: «یکی از آسیب‌ها، ورود نمایندگان در مسائل اجرایی است. فرض بفرمایید وارد شدن در اینکه مدیرکل فلان تشکیلات در شهر ما یا در استان ما مثلاً فرض کنید که چه کسی باشد، چه کسی نباشد؛ استاندار، فرماندار و از این قبیل. حالا یک وقت در مواردی یک حالت اضطراری ممکن است رخ بدهد که آن موارد استثنایی را من کاری ندارم، امّا به طور معمول نمایندگان محترم از این مسائل اجرایی باید کناره بگیرند، وارد شدن در این مسائل و با مسئول اجرایی در این زمینه گفتگو کردن و توافق کردن و امثال این‌ها خطراتی دارد؛ از این بایستی اجتناب بشود.»

هرچند این اولین باری نبود که رهبر انقلاب چنین توصیه‌ای به نمایندگان مجلس داشتند، اما بیان عمومی و صریح این دغدغه توسط معظم له، نشان دهنده یک مشکل اساسی در کشور است. این مشکل آنقدر حاد شده است که چند روز پیش، واکنش دکتر امین‌الله زمانی، مدیرکل انتخابات شورای نگهبان را در پی داشت. ایشان به دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌های دولت اشاره کرده و گفتند:

«نمایندگان حق نظارت دارند اما باید از دخالت در انتصابات و عزل و نصب‌ها خودداری کنند. اگر نماینده‌ای در بحث عزل و نصب‌ها دخالت کند این‌کار خروج از صلاحیت‌های نمایندگی است و مغایر با توصیه‌های صریح مقام معظم رهبری خواهد بود. با توجه به‌ سوگند نمایندگان برای صیانت و حفاظت از قانون اساسی اگر نماینده‌ای بخواهد سهم‌خواهی کند و در عزل و نصب‌ها دخالت کند خلاف استقلال قوا و موضوع اصل ۵۷ قانون اساسی بوده و حتی التزام عملی او به قانون اساسی نیز مورد سوال است.»

متاسفانه مصادیق بسیاری هم در این رابطه وجود دارد که با وجود توصیه‌ها و تذکرات مقامات عالی نظام و دستگاه‌های نظارتی، باز شاهد دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب مدیران استانی و شهرستانی هستیم. در نمونه اخیر، نه تنها آقای نماینده اصرار بر مدیریت این موضوع دارد، بلکه بابت عدم هماهنگی با وی در یکی از انتصابات شهرستان، تهدید به استعفا کرده است.

۱۱ بهمن بود که یکی از پایگاه‌های اطلاع رسانی منتسب به غلامرضا مرحبا نماینده آستارا، اطلاعیه‌ای منتسب به وی منتشر کرد. در بخش‌های مهم این اطلاعیه آمده است:

«حدود دو سال پیش افتخار این را یافتم که بعنوان نماینده شما … خدمت نمایم … دراین مسیر همه توان و تخصص خود و مشاورانم را بکار گرفتم و مشقت‌های فراوان کشیدم … متاسفانه اخیرا این مدیران خدوم با یک حرکت از پیش تایین شده و عدم شفافیت و وقتی که بنده در خارج از کشور بودم جبراً رقم خورد. لذا مسیر کاری و قانونی را در پیش گرفتم تا در جهت احقاق حق مردم در جهت محقق شدن شفافیت برداشتم ولی کافی نبود … بنده به سهم خودم شرمنده شما مردم خوب و شریف آستارا هستم که نمی‌توانم برای بهبود وضعیت مردم شهرم بیش از این کاری از پیش ببرم. کارشکنی‌ها، لجبازی‌های کودکانه، ترک جلسات متعدد مسولان و … باعث شده است که اینجانب را به این تصمیم برساند که … در کمال صداقت استعفای خود را در چند روز آینده اعلام مینمایم. هرچند استعفا به صلاح نمی دانم ولی به اصرار مشاوران چاره ای جز استعفا ندارم.»

اما ماجرا از چه قرار است؟ ماجرا این است که آقای نماینده بابت تنها یک انتصاب که بدون هماهنگی با ایشان انجام شده و یا به عبارت بهتر، برخلاف میل ایشان صورت گرفته، تهدید به استعفا از جایگاه رفیع نمایندگی مجلس کرده است.

جالبی ماجرا آنجایی خود را نشان می‌دهد که چند ماه پیش، یعنی دقیقا زمانی که شهرستان آستارا چند ماهی را بدون فرماندار مستقر و تنها با یک سرپرست می‌گذراند و صدای اعتراضات مردم بلند شده بود، در جلسه ای که در دفتر ایشان برگزار شد و آقای غلامرضا مرحبا به زبان ترکی برای حضار سخنرانی میکردند تلویحا خود را از دخالت در عزل و نصب فرماندار مبرا دانسته و می‌گویند که اگر از باب مشورت نظری خواستند، به آنها تقدیم میکنیم وگرنه بنایی بر دخالت در این موضوع نداریم.

واقعا آدم می‌ماند دم خروس را باور کند یا قسم حضرت ابوالفضل را؟ البته دم خروسی که از وی بیرون زده و ثابت می‌کند نظر ایشان به عدم مداخله در انتصابات، تنها یک تعارف خشک و خالی بوده و نه هیچ چیز دیگر، تنها به ناراحتی و استعفای وی از نمایندگی مجلس بابت انتصاب معاون عمرانی فرمانداری ختم نمی‌شود. ایشان برخلاف صحبتی که کردند، در عمل، بارها در عزل و نصب مدیران شهرستانی دخالت کرده و نظر مستقیم و صریح خویش را نه تنها اعلام، بلکه به کرسی نشانده‌اند.

به عنوان مثال، وقتی به جابجایی اخیر در ریاست گمرک آستارا نگاه می‌کنیم، این دخالت را به عینه می‌بینیم. وقتی ماجرای عزل و نصب صورت گرفته در معاونت علمی دانشگاه آزاد آستارا را بررسی می‌کنیم، این دخالت و فشار وارد شده به مدیران دانشگاه آزاد را به عینه می‌بینیم. یا مثلا با نگاهی اجمالی به مسائل پیرامون تغییر معاونت پرورشی آموزش و پرورش آستارا پی می‌بریم که اصرار بر مدیریت عزل و نصب‌ها توسط ایشان حتی به این سطوح هم کشیده شده و این واقعا دردناک است.

مثال‌های مختلف دیگری از تلاش آقای غلامرضا مرحبا برای دخالت در جابجایی مدیران وجود دارد که نشان می‌دهد وی نه تنها قائل به نظر رهبر معظم انقلاب در عدم مداخله نمایندگان مجلس در امور اجرایی نیست، بلکه ید طولایی در این رابطه داشته و این کار را جزو رسالت‌های اساسی خود می‌داند.

آقای مرحبا! و آقای غلامرضا مرحبا! نمیدانم برای این سوال چه جوابی دارید؟ و آن سوال این است که شما یا نمی‌دانستید وارد چه عرصه‌ای خواهید شد و درکی از الزامات و مختصات این عرصه خطیر نداشتید که اگر اینطور است، باید پرسید چرا اصلا وارد شده و باعث خسارت مردم عزیز شهرستان آستارا شدید؟ و یا می‌دانستید که نمایندگی مجلس یعنی چه و چه بایدها و نبایدهایی دارد که در این صورت باید گفت: پس این بازی‌ها چیست؟ نکند دوست دارید شما را مصداق این ضرب المثل بدانیم که می‌گوید «تیکه ایله دوست اولان، ایللر کوسولو قالار.»

آقای مرحبا! و آقای غلامرضا مرحبا! بدانید رفتارهای شما در انتصاب مسئولین شهرستان و مواضع و صحبت‌های شما از دید مردم پوشیده نخواهد ماند و شهروندان عزیز آستارایی، به موقع و زمانش، به این کارهای سخیف، به این مداخلات غیر قانونی و به این قهر کردن‌ها، واکنش نشان خواهند داد. همچنین از دستگاه‌های نظارتی، خصوصا شورای نگهبان انتظار داریم این موارد را به طور جدی مورد توجه قرار داده و به راحتی از اجحافی که این دسته از افراد در حق مردم نجیب و شریف این مملکت می‌کنند، نگذرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 9 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۹
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سلام چهارشنبه , ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۳

با عرض سلام . نماینده ، حق دخالت چرا ندارد ، پس چرا نماینده است

احمد چهارشنبه , ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۱

این مطالب کذب است استعفایی درکار نبوده

اشجع چهارشنبه , ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۲

جالبه ، حالا چرا استعفا ؟ تعامل کنید.

روشن پنجشنبه , ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷

اگر این خبر درست باشد و ایشان رسماً استعفاء کردند خوب است مجلس شورای اسلامی یکبار هم که شده بدون فوت وقت استعفای ایشان را برای عبرت بپذیرید.

محسنی جمعه , ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹

این ها استعفا بده نیستن ، همه فیلمشونه ،

کرمزاده جمعه , ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۳

طبق قانون یک نماینده حق دخالت نداره ، ولی در واقعیت عزل و نصب ها با نماینده است . ما که این جوری شنیدیم‌

کرکانرودی جمعه , ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸

نماینده محترم تحت فشاره ،مدیران شهری باید با نماینده هماهنگ باشند . اگر نباشد شهر بهم میریزد . دکتر مرحبا به نظرم حق داره استعفا بده ، هر کی جای ایشون بود همین کارو میکرد . شما بعنوان خبر نگار منصفانه نقد نکردید . اصلاح طلب ها همیشه مظلوم بودن و هستند . ممنون

ثمین شنبه , ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰:۱۴

نماینده ۴ سال همه کاره است ، حتی قادره استاندار را عوض کنه ، ولی مونده کی باشه و چقدر قدرت داشته باشه ، همین کافیه

نعمت زاده شنبه , ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱

نماینده مطابق عرف حق دخالت دارد ولی مطابق قانون اساسی حق ندارد. منتهی مراتب دوستانه عزل و نسب می کنند

رفتن به نوار ابزار