کد خبر : 45405
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 دی 1398- 48: 11

عضو حقوقدان شورای نگهبان در رشت:

نهاد ناظر بر انتخابات از آرا مردم صیانت می‌کند

نهاد ناظر بر انتخابات از آرا مردم صیانت می‌کند

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه وجود نهاد نظارت بر انتخابات در تمام کشورها امری پذیرفته شده است گفت: نهاد ناظر بر انتخابات علاوه بر صیانت از آرا مردم از اعتماد آنها به نظام نیز محافظت می‌کند.

به گزارش گیلانستان محمد دهقان صبح امروز در جمع خبرنگاران وجود ارکان نظارت بر انتخابات را در همه کشورها و نظام‌های سیاسی امری پذیرفته شده و بدیهی تلقی کرد و اظهار داشت: نهاد ناظر بر انتخابات علاوه بر صیانت از آرا مردم از اعتماد آنان به نظام سیاسی و حاکمیتی نیز به بهترین نحو ممکن محافظت می‌کند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان وجود نهاد نظارت بر انتخابات و فرآیند اجرا و برگزاری آن حتی در حکومت‌هایی که اهل برگزاری انتخابات سالم نبوده و همه مراحل انتخابات آنان فرمایشی است مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: در هر کشور و نظام سیاسی وظیفه نظارت بر فرآیندها و اجرای انتخابات بر عهده یک نهاد خاص گذاشته شده است.

دهقان هیئت‌های اجرایی که در کشورمان وظیفه برگزاری انتخابات سالم را بر دوش دارند از معتمدمان مردم خواند و تصریح کرد: در فرانسه شورای قانون اساسی بر انتخابات نظارت می‌کند تا همه چیز طبق قانون انجام شود در کشور ما نیز شورای نگهبان به غیر از قانون اساسی کشور، نهاد ناظر بر انتخابات نیز محسوب می‌شود.

وی وجود نهادهای قضایی و یا حتی تقنینی در برخی کشورها برای اجرا و نظارت بر امر برگزاری انتخابات سالم را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: در تمام کشورها و نظام‌ها برای خود نامزدها و کاندیداها نیز شرایطی را تعیین کرده‌اند حتی بررسی‌ها نشان می‌دهد در برخی کشورها این شرایط بسیار سفت و سخت است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با تأکید بر اینکه هیئت‌های اجرایی با درون مایه مردمی خود زیر نظر وزارت کشور و هیئت‌های نظارت نیز با همین وجهه مردمی بودن ‌زیر نظر شورای نگهبان فعالیت می‌کنند افزود: شورای نگهبان به‌ویژه در دو دهه اخیر در ایجاد یک مجموعه‌ای کاملاً حرفه‌ای آموزش‌ دیده برای انتخابات پیشتاز بوده است.

دهقان آموزش هزاران ناظر در استان‌ها و کل کشور و واگذاری امر برگزاری و نظارت بر انتخابات به مردم را یکی از ابتکارات نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار داشت: به این ترتیب هم مجریان و هم ناظران که عمدتاً از خود مردم برگزیده شده‌اند بر روند برگزاری انتخابات قانونی و سالم در کشورمان نظارت می‌کنند.

وی برگزاری انتخابات سوری در رژیم طاغوتی را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی که بحث انتخابات موضوعی کاملاً تشریفاتی محسوب می‌شد باز هم رژیم طاغوتی انجمن نظارت بر انتخابات را تشکیل داده بود تا بتواند اعتماد مردم را از این طریق به سمت حکومت دیکتاتوری جلب کند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان به موضوع حماسه نهم دی سال ۸۸ و توطئه‌های دشمن که با حضور و بصیرت مردم خنثی شد نیز اشاره‌ای داشت و افزود: تردیدی نیست که نظام جمهوری اسلامی ایران دشمنان بسیار زیادی دارد اما برخی درصدد القای این مطلب هستند که هیچ دشمنی علیه ملت ایران اسلامی وجود ندارد.

دهقان از حرکت برخی افراد و جریان‌ها در کشور برای انکار و یا بزک کردن دشمن به تعبیر مقام معظم رهبری سخن گفت و تصریح کرد: دشمن پس از آن که از راه جنگ سخت هشت سال دفاع مقدس و زمینه‌سازی انواع و اقسام قائله‌ها در کشورمان ناامید شد استراتژی حرکت خود را به جنگ نرم معطوف کرد.

وی سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از تمام توطئه‌های غرب به‌ویژه آمریکا را در عمر چهل ساله انقلاب از جمله توفیقات الهی پروردگار متعال دانست و عنوان کرد: فتنه سال ۸۸ به گواه شواهد و اطلاعات به دست آمده موجود در حقیقت حاصل نفوذ دشمن در ستادهای انتخاباتی و برخی شخصیت‌های معروف بود.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار