کد خبر : 59837
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶

استاندار گیلان:

نهضت جنگل، الهام‌بخش ملت‌های آزادی‌خواه است/ صیانت از اسناد تاریخی، گامی موثر در انتقال فرهنگ به نسل جوان است

نهضت جنگل، الهام‌بخش ملت‌های آزادی‌خواه است/ صیانت از اسناد تاریخی، گامی موثر در انتقال فرهنگ به نسل جوان است

استاندار گیلان نهضت جنگل را الهام بخش ملت های آزادی خواه دنیا دانست و با بیان اینکه میرزا کوچک مبارزه علیه استبداد و استعمار را با مشارکت مردم، معنا بخشید، گفت: صیانت و حفاظت از اسناد تاریخی، گامی موثر در انتقال فرهنگ به نسل جوان است.

به گزارش گیلانستان، دکتر ارسلان زارع پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه آیین رونمایی از سکه های طراحی شده منقش به تصویر میرزا کوچک به مناسبت آغاز یکصدمین سالگرد جنبش جنگل که در استانداری گیلان برگزار شد؛ در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: جنبش جنگل، جنبشی مردمی و برگرفته از ایدئولوژی توحیدی بود که با بهره‌گیری از اندیشه دفاع از کیان ملت، میهن و سرزمین شکل گرفت.

وی افزود: شهید میرزاکوچک جنگلی، رهبر و طلایه دار این نهضت توانست ایده استقلال طلبی و مبارزه علیه استبداد و استعمار را به خوبی با مشارکت حداکثری مردم، معنا ببخشد.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: این نهضت به عنوان حرکتی ارزشمند در ایجاد مردم سالاری دینی، الهام بخش همه ملت های آزادی خواه به ویژه جوامع مسلمان علی الخصوص ایران است.

وی نهضت جنگل را به عنوان یک مولفه اثرگذار در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نهضت امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز این نهضت را مینیاتوری از نظام اسلامی و مردم سالاری دینی تعبیر کردند.

استاندار گیلان گفت: صیانت و حفاظت از اسناد تاریخی بعنوان واقعیت های یک ملت، اقدامی مهم و استفاده از ابزارهای فرهنگی همچون ضرب سکه و طرح های نمادین در انتقال فرهنگ استقلال طلبی، عزتمندی و دفاع از میهن در هر دوره‌ ای خصوصاً برای نسل جوان امروزی، بسیار مفید و راهگشاست.

وی همچنین از مردم عزیز، فرهیختگان و کسانی که هنوز اسناد تاریخی مربوط به جنبش‌ جنگل و یا هر دوره تاریخی دیگری را در دست دارند، خواست برای نگهداری شایسته و حفاظت و صیانت بهتر از این اسناد با نام خود به صورت امانت تحویل مرکز اسناد و کتابخانه ملی دهند تا زمینه ساز انتقال فرهنگ ایستادگی، مقاومت و استعمار و استبداد ستیزی به نسل آینده باشند.

استاندار گیلان در این مراسم از چندین سند تاریخی به نمایش گذاشته شده مربوط به جنبش جنگل، بازدید کرد و در کارت یادمان به مناسبت آغاز یکصدمین سالگرد این جنبش نیز، دست‌نوشته ای به رشته تحریر درآورد.

قابل ذکر است در این مراسم دکتر اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز به صورت ارتباط تصویری، در سخنانی؛ آغاز یکصدمین سالگرد جنبش جنگل را پاسداشت و میرزاکوچک را در زمره رهبران قیام ملی علیه استبداد و استعمار در تاریخ ایران عنوان کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ناشناس پنجشنبه , 13 آذر 1399 - 0:01

استاندار و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور کار بسیار بدی کردند. به جای چنین کارهای بیهوده و کلیشه ای و بی فایده ای، بهتر است یک گام برای معرفی میرزا کوچک بردارند. از سازمان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور تعجب میکنم که به جای اینکه یک کتاب اسنادی مهم منتشر کند، چنین کار بی فایده ای انجام میدهد. باید برای معرفی میرزا کوچک کار مفید و محتوای علمی و مفید و درست در فضای مجازی و حقیقی تولید شود.

رفتن به نوار ابزار