کد خبر : 59727
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان:

نهضت جنگل قیام للّه بود/ میرزا طمعی برای قدرت نداشت

نهضت جنگل قیام للّه بود/ میرزا طمعی برای قدرت نداشت

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان، ویژگی مهم قیام میرزا را قیام للّه دانست و اضافه کرد: میرزا کوچک هیچگونه طمعی برای رسیدن به قدرت نداشت و فقط خدا را می دید و برای مردم کار می کرد.

به گزارش گیلانستان، حجت الاسلام والمسلمین احسان الله محمدی با اشاره به پیوند نهضت جنگل با نقش مهم علما در پاسداری و نگهبانی از دین، اظهار کرد: در طول تاریخ اسلام همواره علما و روحانیون نقش تعیین کننده ای در حفاظت از دین داشته اند.

وی با اشاره به اوضاع نابسامان اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی کشور در پایان عمر دولت قاجار، افزود: در آن شرایط بد که مردم با فقر و تنگدستی مواجه بودند، جنگ جهانی اول نیز آغاز شد و علیرغم اعلام بی طرفی دولت مرکزی، ایران به اشغال بیگانگان درآمد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان، میرزا کوچک خان جنگلی را شخصیت عزیز و ماندگار ایران و جهان اسلام دانست که در آن شرایط بد ظهور و بروز کرد و گفت: میرزا شخصیتی صد درصد معنوی بود و روحیه مذهبی و انقلابی داشت.

حجت الاسلام محمدی، جوان بودن را دومین ویژگی میرزا کوچک دانست و عنوان کرد: این روحانی با استعداد و اندیشمند از دل حوزه علمیه بیرون آمده و در مکتب دین پرورش یافته بود لذا نسبت به مذهبش، هموطنانش و کشورش احساس مسئولیت می کرد.

وی با بیان اینکه میرزا یک انسان آزاده بود و هیچگونه وابستگی به فرد یا قدرتی نداشت، خاطرنشان کرد: مبنای نهضت میرزا پیاده کردن دین و اجرای احکام اسلامی در جامعه بود.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان، هدف نهضت جنگل را مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی دانست و متذکر شد: میرزا تحمل خفقانی را که دولت مرکزی برای مردم به وجود آورده بود، نداشت و هرگز دخالت بیگانگان را نمی پذیرفت.

حجت الاسلام محمدی، ویژگی مهم قیام میرزا را قیام للّه دانست و اضافه کرد: میرزا کوچک هیچگونه طمعی برای رسیدن به قدرت نداشت و فقط خدا را می دید و برای مردم کار می کرد.

وی با بیان اینکه از دیدگاه اسلام گفت وگو و مذاکره نفی نمی شود، اظهار کرد: اسلام روحیه جنگ طلبی ندارد و سفارش به جنگ نمی کند، اما مذاکره بر سر دین و اعتقادات پذیرفته نیست لذا اساس مراوده و مذاکره میرزا با حکومت مرکزی و دول خارجی عزت بود؛ نه ذلت. در واقع میرزا در مذاکره با روس ها و انگلیس ها همواره عزت ملت را اصل قرار داد و اهداف نهضتش را فدای مذاکرات سیاسی نکرد و در این راه پیشنهادات دولت مرکزی برای فرمانداری گیلان و تشکیل حکومت مستقل به پشتوانه انگلیس ها را نپذیرفت.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان، با اشاره به ایستادگی میرزا در مقابل اندیشه های کمونیستی روس ها، گفت: میرزا به دنبال مذاکره ای بود که براساس عزت و حقوق و دین مردم باشد.

حجت الاسلام محمدی، میرزا کوچک خان را شخصیتی دینی و مذهبی دانست و تصریح کرد: مهمترین مسئله ای که همه انقلاب ها در طول گرفتار آن می شوند، نفوذ بیگانگان در دل نیروهای یک مکتب و ایجاد تفرقه و اختلاف بین آنان است. در واقع همین نفوذ باعث شد افرادی که به میرزا پیوسته بودند، به واسطه ضعف بنیه اعتقادی و عدم برخورداری از ایمان راسخ از او جدا شوند و لذا امروز مقام معظم رهبری نسبت به نفوذ هشدار دادند.

وی با بیان اینکه نهضت جنگل صرفا یک نهضت نظامی نیست، یادآور شد: هدف میرزا از نهضتش گسترش فرهنگ اسلامی و عدالت اجتماعی بوده و لذا وارد میدان مبارزه با دشمنان این نهضت شد. این در حالی است که میرزا انسانی ادیب و فرهنگی بود و در عرصه خدمات اجتماعی اقدامات قابل تحسینی همچون احداث کارخانه و پل و مدرسه داشت و همواره در کنار مردم برای رفع مشکلاتشان بود.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان، در ادامه از برگزاری یادواره تلویزیونی شهید میرزا کوچک جنگلی و ۱۵۲ شهید روحانی و طلبه استان گیلان خبر داد و عنوان کرد: در راستای پرهیز از اجتماعات و حفظ سلامت مردم امسال این یادواره تلویزیونی برگزار می شود تا بتوانیم با انتقال ارزش های اسلامی به جامعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نسلی اثرگذار تربیت کنیم.

حجت الاسلام محمدی، با بیان اینکه امروز نیازمند روحیه انقلابی گری هستیم، یادآور شد: برای اینکه انقلاب و ارزش های اسلامی و انقلابی باقی بماند، باید از شخصیت های آزاده، دین مدار و انقلابی همچون میرزا کوچک جنگلی و شهدای انقلاب الگو بگیریم.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار