کد خبر : 28323
تاریخ انتشار : شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵

نوسازی و تجهیز 90 هزار هکتار از اراضی شالیزاری/ 8 مرکز فعال آماده خرید توافقی برنج از کشاورزان است

نوسازی و تجهیز 90 هزار هکتار از اراضی شالیزاری/ 8 مرکز فعال آماده خرید توافقی برنج از کشاورزان است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه هشت مرکز فعال خرید آماده خرید توافقی برنج از کشاورزان است گفت: این هشت مرکز که چهار مرکز وابسته به شرکت بازرگانی دولتی ایران و چهار مرکز نیز مربوط به تعاونی روستایی بوده آماده خرید توافقی برنج شالی‌کاران است.

به گزارش گیلانستان، علیرضا شعبان نژاد امروز در گفت‌و‌گویی با اشاره به اینکه نشا 50 ‌درصد از مزارع استان گیلان با ماشین و مکانیزه انجام‌ شد اظهار کرد: نشا 115 هزار و 700 هکتار از مزارع گیلان با ماشین و مکانیزه انجام‌ شد.

وی با اشاره به اینکه گیلان 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد بیان کرد: بر اساس مطالعات اولیه مشاورین از 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری حدود 180 هزار هکتار قابلیت تجهیز و نوسازی را دارند و مابقی زمین‌ها به دلیل بافت خاک، شرایط پلکانی و خرد بودن قطعات قابل تجهیز و نوسازی نیستند.

نوسازی و تجهیز 90 هزار هکتار از اراضی شالیزاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه نوسازی و تجهیز 90 هزار هکتار از 180 هزار هکتار، انجام‌شده گفت: به دلیل عدم رضایت مردم 90 هزار هکتار باقی‌مانده هنوز نوسازی و تجهیز نشده است.

شعبان نژاد با اشاره به توانایی بالای استان گیلان در زمینهٔ تجهیز و نوسازی اراضی افزود: گیلان به دلیل برخورداری از مشاورین توانمند و پیمانکاران بسیار خوب، آمادگی تجهیز و نوسازی سالانه 15 تا 20 هزار هکتار از اراضی را دارد.

وی با بیان اینکه مزارع بادام‌زمینی، گندم و سایر مزارع نیز نیاز به تجهیز و نوسازی دارند تصریح کرد: ما آمادگی داریم درصورتی‌که منابع دولتی تأمین شود، حداقل سالانه 15 هزار هکتار از اراضی زراعی را تجهیز و نوسازی انجام کنیم تا بتوانیم این اقدام را در بازه زمانی چهار تا پنج‌ساله در کلیه اراضی قابل تجهیز و نوسازی انجام دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به اینکه برداشت برنج از مزارع ادامه دارد بیان کرد: اگر شرایط جوی مناسبی داشته باشیم، طبق پیش‌بینی‌ها تا اول شهریور ارقام بومی برداشتشان بالای ۹۵ درصد می‌شود و ارقام پرمحصول کشت نیز که حدود 16 هزار هکتار بوده تا 10 شهریور، برداشتشان به اتمام می‌رسد.

8 مرکز فعال خرید آماده خرید توافقی برنج از کشاورزان

شعبان نژاد با بیان اینکه هشت مرکز فعال خرید آماده خرید توافقی برنج از کشاورزان است گفت: این هشت مرکز که چهار مرکز وابسته به شرکت بازرگانی دولتی ایران و چهار مرکز نیز مربوط به تعاونی روستایی بوده آماده خرید توافقی برنج شالی‌کاران است.

وی با اذعان به اینکه در استان گیلان از مزارع یک میلیون و 200 هزار تن شلتوک برداشت می‌کنیم گفت: به ازای هر هکتار حدود چهار و نیم تن کاه‌و‌کلش نیز از مزارع به دست می‌آید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با تأکید بر اینکه کشاورزان از آتش زدن کاه و کلش خودداری کنند بیان کرد: زمانی با آتش زدن درصد بالایی از کاه و کلش‌ها، در شهرها مشکل زیست‌محیطی ایجاد می‌شد اما بافرهنگ سازی، زمینه‌سازی، اقدامات و امکانات تدارک داده‌شده، اکنون مقدار آتش زدن کاه و کلش به یک یا دو درصد آن‌هم درجاهایی که اطلاع‌رسانی ضعیف بوده رسید.

 

تولید 300 بسته 15 کیلویی کاه و کلش از هر هکتار مزرعه برنج

شعبان نژاد با اشاره به اینکه از هر هکتار مزرعه برنج خود 270 تا 300 بسته 15 کیلویی کاه و کلش تولید می‌شود تصریح کرد: بسته‌بندی 300 بسته 15 کیلویی کاه و کلش ازنظر اقتصادی رقم بالایی است و در سال قبل بسته‌ای سه هزار و 500 تومان خریدوفروش شد و امسال نیز پیش‌بینی این بوده که گران‌تر شود، پس امیدواریم که کشاورزان کاه و کلش را بسته‌بندی کنند تا برای تغذیه دام، صنایع سلولزی و صنایع‌دستی به فروش برسد.

وی با اذعان به اینکه بارش باران هفته گذشته به برخی از زمین‌های کشاورزی استان خسارت وارد کرد گفت: به دلیل خوابیده شدن خوشه‌های برنج، برداشت در برخی از مناطق به‌صورت دستی انجام گرفت و کار کشاورزان برای برداشت بیشتر شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه بیمه، خسارات کشاورزانی که زمین‌هایشان آسیب‌دیده را پرداخت خواهد کرد افزود: کشاورزان به جهت اینکه امکان بارندگی مجدد وجود دارد تا چند روز آینده به برداشت برنج مزارع خود اقدام کنند.

شعبان نژاد با بیان اینکه باوجود بارش‌های مناسب، وضعیت چای، مرکبات، زیتون، بادام‌زمینی، گل‌گاو‌زبان و سایر محصولات بسیار خوب است گفت: برخی از باغات در ابتدای سال به دلیل سرمای دیرهنگام سرمازدگی داشتند اما در سایر باغ‌ها و اراضی زراعی سال زراعی خوبی را در پیش داریم./ فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار