کد خبر : 42773
تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 مهر 1398- 07: 12

معاون سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

نوسان قیمت «نهاده‌های دامی» کارخانجات تولید خوراک دام گیلان را دچار مشکل کرد

نوسان قیمت «نهاده‌های دامی» کارخانجات تولید خوراک دام گیلان را دچار مشکل کرد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از وجود ۱۳ کارخانه تولید خوراک دام در این استان خبر داد و گفت: نوسان قیمت نهاده‌های دامی کارخانجات تولید خوراک دام گیلان را دچار مشکل کرده است.

به گزارش گیلانستان حجت علی اکبرنژاد وضعیت فعالیت کارخانجات و واحدهای تولید خوراک دام در گیلان را برشمرد و اظهار داشت: در حال حاضر ۱۳ کارخانه تولید خوراک دام در استان گیلان با ظرفیت اسمی ۲۴۴ هزار و ۴۰۰ تن در سال وجود دارد که به تولید انواع کنستانتره و محصولات مشابه دیگر اقدام می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه کارخانجات تولید خوراک دام استان هم‌اینک با ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت خود مشغول کار هستند عنوان کرد: سازمان جهاد کشاورزی گیلان در تأمین نهاده‌ها دامی به ویژه سبوس، جو و ذرت دامی از کارخانجات تولید خوراک دام حمایت می‌کند و مواد لازم را در اختیار آنان ‌می‌گذارد.

اکبرنژاد اعطای حدود هزار تا هزار و ۲۰۰ تن سبوس از سوی سازمان جهاد کشاورزی گیلان به کارخانجات تولید خوراک دام استان خبر داد و تصریح کرد: کارخانجات و واحدهای فعال در حوزه تولید خوراک دام نیز پس از تحویل اقلام یاد شده از سوی سازمان و در ازای آن محصول کنستانتره را با نرخ مصوب و با آنالیز مورد تأیید تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه مصرف تغذیه‌ای دام‌های استان گیلان که عمدتاً بومی هستند از طریق علوفه سبز مراتع و پس‌چر مزارع تأمین می‌شود گفت: تعداد دام‌های دو رگ و اصیل در گیلان چندان زیاد نبوده و تولید کارخانجات کنستانتره با ۳۰ درصد ظرفیت اسمی، مؤید این مطلب است که به ایجاد کارخانجات جدید در این استان نیازی نیست.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان ایجاد کارخانجات جدید تولید کنستانتره در این استان به شرط استفاده از نوآوری ویژه برای تولید محصول باکیفیت‌تر و ارزان‌قیمت‌تر را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: کارخانجات تولید خوراک دام گیلان در حال حاضر سه نوع کنستانتره دامی تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

اکبرنژاد از تولید کنستانتره پرواری با ۱۳ درصد پروتئین، کنستانتره شیری با ۱۵ درصد پروتئین و کنستانتره پرشیر با ۱۷ درصد پروتئین توسط کارخانجات تولیدی استان گیلان خبر داد و افزود: کارخانجات تولید خوراک دام گیلان در صورت سفارش، غذاهای دیگری مانند غذای ماهی نیز تولید می‌کنند و این آمادگی در آنان وجود دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه گیلان برای تولید کنستانتره به سایر استان‌ها نیاز ندارد از ارتباط دامداران گیلانی با کارخانجات تولید خوراک دام سایر استان‌ها جهت دریافت کنستانتره‌های ویژه سخن گفت و بیان داشت: این ارتباطات به صورت دو طرفه و متقابل است و سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز به رسالت‌های حمایتی خود کاملاً عمل می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان برخی از مشکلات و موانع کارخانجات تولید خوراک دام این استان را برشمرد و اظهار داشت: نوسانات قیمت نهاده‌های دامی، عدم دسترسی به مواد اولیه، ضعف تشکل از حیث نیروهای متخصص و عدم داشتن بنیه مالی لازم از جمله مشکلاتی کارخانجات تولید خوراک دام گیلان است.

اکبرنژاد بالا بودن قیمت تمام شده محصول و در نتیجه کاهش تمایل دامداران به مصرف کنستانتره را از دیگر موانع واحدهای تولید خوراک دام گیلان اعلام کرد و گفت: عدم برخورداری از مزایای دولتی نظیر معافیت‌های مالیاتی، تسهیلات ارزان قیمت، حامل‌های انرژی و عدم وصول مطالبات از دیگر مشکلات این واحدها به شمار می‌آید.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار