کد خبر : 26533
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۹

نگاهی به عملکرد شورای پنجم رشت/از سهم خواهی شخصی و اعمال فشار تا ناکارآمدی برخی از اعضای شورا!

نگاهی به عملکرد شورای پنجم رشت/از سهم خواهی شخصی و اعمال فشار تا ناکارآمدی برخی از اعضای شورا!

متاسفانه شورای پنجم بجای ارائه ی عملکرد خودشان بیشتر از عملکرد شهرداری مایه میگذارند که این نشان از ضعف و عدم آگاهی و آشنایی اعضای شورا به وظایف شوراست.

به گزارش گیلانستان، حدود نه ماه از آغاز به کار شورای پنجم رشت میگذرد نه ماهی که فراز و نشیب هایی را به همراه داشت . در ابتدای امر تصور این بود که راه عمرانی و توسعه شهر رشت با انتخاب اعضای پنجم هموار شده و دیگر از سهم خواهی های دوره گذشته خبری نیست و مردم می توانند طعم پیشرفت و آبادانی شهرشان را بچشند البته غافل از اینکه چه فکر میکردند و چه شد!

اکنون بعد از گذشت نه ماه از مدیریت شورای شهر و ۸ ماه از تصدی نصرتی در شهرداری رشت فرصت مناسبی است تا مخالفان و منتقدان به ارزیابی وضعیت فعلی شورا و شهرداری رشت بپردازند.

با آمدن شهردار جدید علی‌رغم شرایط بسیار بحرانی مالی شهرداری رشت ، تا حدودی شاهد جهش های بسمت جلو بودیم اما انگار هنوز موتور پیشرفت شهرداری روشن نشده و همچنان در خاموشی بسر میبرد.

متاسفانه در سیستم فعلی شهرداری رشت به جای حاکم شدن سیستم و ساختار درست و منطقی، شاهد حکمفرما شدن نظرات و اعمال فشار عده‌ای از اعضای نام آشنای شورای شهر هستیم که با فشارهای خود عملا جلوی بسیاری از حرکت‌های مثبت شهرداری را گرفته‌اند.

همچنین در بخش بزرگی از ایرادها و نواقص در ساختار شهرداری، عدم تعامل درست و منطقی سیستم شهرداری با بدنه شورای شهر بود و در حال حاضر باز شاهد آن هستیم که بسیاری از اعضای شورای شهر ضمن سهم خواهی های شخصی و گروهی بدنبال اهداف خود و نه مردم هستند.

در بدو آغاز به کار شورا در حالی که انتظار می رفت اعضای شورای شهر به جای سهم خواهی های به دنبال توسعه شهر باشند متاسفانه از همان روز اول تمرکز عده ای از اعضای شورا بر روی فشار بر سرپرست شهرداری و سپس شهردار رشت گذاشته شد تا با انتصابات خاص عملا استارت فعالیت های انتخاباتی آینده کلید بخورد.

جدا از عملکرد شهردار رشت در این دوره ۸ ماهه که نمره ضعیفی گرفته است، به نظر می آید مشکل اساسی ما سهم خواهی های گروهی و جناحی شورای شهر پریشان و بی برنامه ی شهرمان است.

همه این اتفاقات و خبرهای منتشره از شورا و شهرداری رشت طی ماه های اخیر نشان از ناکار آمدی و عدم توانایی اعضای شورای شهر را می دهد البته که این مشکل شامل شوراهای سابق نیز می شود و شهروندانی که با هزاران آرزو و امید در این دوره نمایندگانی را که با شعار تغییر و با وعده تحول در مدیریت شهری وارد گود انتخابات شده بودند، به شورا فرستادند تا شاید گره ای از کارشان بازکنند و افقی تازه به فرداهایی روشن برای شهر رقم بزنند، اما شاهد این موضوع هستند که به شکلی دراماتیک خود اعضای شورا به کلاف سر در گم اختلاف دچار شدند و هیچ نقطه ی روشنی به اصلاح امور دیده نمی شود و می توان گفت که امروز و پس از گذشت حدود یک سال از به روی کار آمدن شورای پنجم، شهروندان هر روز از عملکرد ضعیف، منفعلانه و بی تدبیری های مداوم این عزیزان در بسیاری از حیطه های تحت مدیریت این نهاد ناامید تر شده و عطای لطف شورا را در ارتقاء سطح فرهنگ و اعتلای اجتماعی و اقتصادی و عمرانی شهر به لقایش بخشیده اند، چرا که در این مدت شوراها نه تنها اقدام مثبت و عملی نسبت به حل مشکلات شهری و حتی نسبت به انجام وعده های انتخاباتی خودشان انجام نداده اند.

همچنین شاید یکی از مهمترین مشکلات شورای فعلی شهر در این بازه ی زمانی بر خلاف تصورات این باشد که برخی از افراد شورا بدون تجربه و فاقد پیشینه تجربی و تخصصی کافی برای تکیه بر این مسند هستند.

در این میان ترکیب شورا که ترکیبی ناهمگون از صنف ها و سنین مختلف با دورنمای فکری متفاوت است بر این مشکلات افزوده است و خبرها حاکی از این است که برخی از اعضای شورا خود را بر باقی اعضاء ارجح دانسته و روح اصلی شورا که همان مشورت و شور است را فراموش کرده و بعضا و به صورت فردی برای مسائل مختلف شهر تصمیم می گیرند که این نیز جای تاُمل دارد.

پر واضح است که این عملکرد ضعیف وکم کاری های صورت گرفته از چشم شهروندان پنهان نمانده است.

متاسفانه شورای پنجم بجای ارائه ی عملکرد خودشان بیشتر از عملکرد شهرداری مایه میگذارند که این نشان از ضعف و عدم آگاهی و آشنایی اعضای شورا به وظایف شوراست.

در پایان قابل ذکر است که باید به شوراهای اسلامی شهر به عنوان فرصت مناسبی جهت توسعه و آبادانی هر چه بیشتر شهر نگاه کرد و روشن است که تا کنون وجود این شوراها دستاوردهای خوبی را برای مردم شهرها به همراه نداشته است، همچنین به اعضای محترم شورای شهر یادآوری می کنیم که عضویت در این نهاد فرصتی تکرار نشدنی برای آنان می باشد تا با خدمت صادقانه و خالصانه خود یاد و خاطره ای نیک از خویش به یادگار بگذارند، البته که این سکه روی دیگری نیز دارد و آن این می باشد که بروز کمترین لغزش و کم کاری اعضا می تواند سبب بر باد رفتن اعتبار شورا و عقب افتادگی عمرانی و فرهنگی شهرمان شود./ رویداد گیلان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار