کد خبر : 5036
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴

نگاهی به فیلم پل جاسوس ها/ فیگور آزادی مدنی به سبک آمریکایی

نگاهی به فیلم پل جاسوس ها/ فیگور آزادی مدنی به سبک آمریکایی

داستان فیلم پل جاسوی‌ها (bridge of spies) درباره کش و قوس های جنگ سرد بین اتحاد جماهیر شوروی وایالات متحده آمریکاست.

به گزارش سرویس یادداشت درگیلان، حسین رازی‌زاده، کارشناس سینما و روان‌شناسی در یادداشتی نوشت:

مطمئنا این‌روزها خبر اعتراضات به تبعیض نژادی و نقض آزادی های مدنی سیاه پوستان آمریکا به گوش همگان رسیده است. مردمی که در اوج بحران های کشوری مثل آمریکا کمک‌کار آن بوده‌اند،از توسعه صنعتی گرفته تا جنگ افروزی های آن دولت ملعونه تا خیلی از عرصه های ورزشی خصوصا بسکتبال ،بیسبال و فوتبال آمریکایی که ورزش آمریکا با اینها شناخته میشود عهده دار نقش بسزایی بوده اند و هستند. با این حال الان دوباره دارند همان حرفهای چندین دهه قبل را که دکتر مارتین لوتر کینگ و بزرگانی مانند مالکوم ایکس زده بودند را تکرار میکنند و آن چیزی نیست جز حق برابر در آزادی های مدنی در آمریکا؛ آمریکایی که داعیه دار اینست که بزرگترین کشور دنیا از هر جهت است،چه اقتصاد چه فرهنگ و هر چیز دیگر.

داستان فیلم پل جاسوی‌ها (bridge of spies) درباره کش و قوس های جنگ سرد بین اتحاد جماهیر شوروی وایالات متحده آمریکاست. برهه ای از زمان که هیچ چیز مانند جاسوسی های اتمی نمی توانست به طرف مقابل آسیب وارد کند.در این جدال با دستگیری جاسوس شوروی در آمریکا و دستگیری جاسوس آمریکا در روسیه بحث هایی برای مذاکراتی برای تبادل این دو جاسوس شکل میگرد که داستان فیلم را میسازد.

فیلم از ابتدا تکلیف خود را با بیننده روشن میکند و اعلام میکند که کاراکتر «ایبل» جاسوس است، از همان ابتدای فیلم بیننده قانع میشود که هر طور محاسبه کند ایبل مجرم است و حق آنست که به اشد مجازات برسد،حالا یک وکیل تقریبا بلند پایه و البته به دور از فضاهای امنیتی که به صورت تسخیری وظیفه دارد وکالت ایبل این جاسوس شوروی را برای خالی نبودن عریضه و ائتلای پوز دموکراسی آمریکا به عهده بگیرد که این مسئله برایش جنبه ارزشی پیدا میکند و از آنجایی که مرد قانون است و قانون برای همه یکسان است قصد به تبرئه کردن ایبل میگیرد. ایبل، شخصی که خودش میداند جاسوس است و سکوتش کاملا نشان دهنده تسلیم شدنش است با شنیدن این جمله از جیمز داناوان مبنی بر این که “اگر مدارک کافی در دست نباشد ممکن است تبریه شوی” به شدت متعجب میشود و به گفته خودش داناوان برای او به مردی بسیار استوار تبدیل می گردد.

نکته قابل توجهی که در تمام بخشهای فیلم پل جاسوی ها به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و نویسندگی برادران کوئن نظر مخاطب را جلب میکند تاکید بسیار زیاد کاراکتر اصلی فیلم (جیمز داناوان) بر اجرای کامل قوانین حقوق مدنی و به قول خودش آن چیزی که آمریکا را آمریکا کرده است میباشد. چیزی که همه مردم آمریکا از قاضی و دوستانش تا خانواده و مردم عادی شهر اعمال آن برای یک متهم جاسوسی را اغراق میپندارند. در این فیلم با توجه به نشان دادن شکنجه جاسوس آمریکایی توسط روسها به کرات با خوش رفتاری و تاکید های پیاپی به عدم اوردن فشار بر جاسوس شوروی تاکید میشود،اغراقی که هر عقل سلیمی درک میکند که نمی توان با یک جاسوس بدین شیوه برخورد کرد.

33-16

یکی از ویژگی های شاخص این فیلم که تقریبا در اکثر آثار سیاسی اسپیلبرگ وجود دارد استعاری بودن فیلم است. در شرایطی که کل جهان تحت تاثیر مذاکرات هسته ای با ایران است اسپیلبرگ نیز فیلمی میسازد با تم مذاکره، مذاکره یک آمریکایی تمام عیار با دشمن درجه یک خود در اوج بحرا ن جنگ سرد برای حفظ منافع ملی. دشمنانی که از خیلی جهات شبیه تصویر ساخته شده غرب از ایران هستند. کشورهایی ایدولوژی زده که چیزی جز ایدیوژی برایشان باقی نمانده و میخواهند برای حفظ آن مذاکره کنند.البته دشمنان آمریکا در تمام فیلم هایشان یک حالت تیپیکال دارند، ملتهای عقب افتاده وعجیب وغریبی که در عین علاقه به کشور خود با دیدن یک آمریکایی شگفت زده میشوند و اصلا بدشان نمی آید که یا به آمریکا بروند یا کشور خود را از هر نظر آمریکایی کنند.

یکی از نکات بسیار با اهمیت فیلم پل جاسوس ها جدای از فیگور آزادی مدنی فیگور اعتلای نهاد های امنیتی در بستر قانون است. این دیالوگ فیلم که بین جیمزداناوان ایرلندی الاصل و مامور CIA آلمانی الاصل در کافه رد و بدل میشود بسیار به یاد ماندنیست. وقتی داناوان با اصرار غیرقانی مامور امنیتی برای گرفتن اطلاعات پرونده ایبل رو برو میشد جمله جالبی میگوید. داناوان میگوید “من یک ایرلندی الاصل هستم وتو یک آلمانی و آن چیزی که من وتو را دور این میز با یک هدف جمع کرده پایبنده به قانون اساسی آمریکاست” و تقریبا میتوان گفت که کل فیلم بر اساس همین جمله شکل گرفته است.

شاید بتوان قانون اساسی آمریکا را قهرمان اصلی فیلم بحساب آورد. قوانینی که مردم سراسر جهان را با انواع نژاد ها گرد هم می آورد و کشور را از اقدامات خرابکارانه و یا افشاهای اطلاعاتی حفظ می کند. قوانینی که به گفته خود فیلم قبول آن باعث آمریکایی شدن یک فرد میشود. قوانینی که اصلا برای آمریکاییان مهم نیست در راه اعتلای آن چند ده ملیون نفر کشته شده باشند یا چند صد ملیون نفر…

نویسنده: حسین رازی‌زاده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار