کد خبر : 9687
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 اسفند 1395- 16: 18

نگینی بر فراز تپه های سرسبز/ امامزاده هاشم الگوی گردشگری مذهبی+ تصاویر

نگینی بر فراز تپه های سرسبز/ امامزاده هاشم الگوی گردشگری مذهبی+ تصاویر

در ۳۰ کیلومتری جنوب رشت در میان کوه هایی سرسبز با پوشش جنگلی، تپه ای کوچک است که بارگاهی منسوب به امام زاده هاشم همچون نگینی بر بالای آن رخ نمایی می کند.

به گزارش گیلانستان به نقل از شبستان ، هنگام عبور از جاده قدیم رشت – قزوین در ۳۰ کیلومتری جنوب رشت در میان کوه هایی سبز با پوشش جنگلی، تپه ای کوچک است که بارگاهی منسوب به امام زاده هاشم همچون نگینی بر بالای آن  رخ نمایی می کند.

 

شجره‌ نامهٔ موجود در بقعه آن را هاشم ‌بن محمد بن عبدالله بن حمزه بن محمد بن الحنيفه بن على بن ابيطالب (علیه السلام) معرفی کرده است.

 

این بقعه متبرکه از بقاع شاخص استان بعد از بارگاه آقا سید جلال الدین آستانه اشرفیه(برادر امام رضا(علیه السلام)) است که به دلیل اینکه در مدخل ورودی شهر رشت قرار دارد، مأمن بسیاری از زائران و گردشگران شده است.

 

روستای عسکر سرا کمدم از توابع بخش سنگر مدفن این امام زاده بزرگوار بوده که بعد از دفن امامزاده به مرور به نام امامزاده هاشم تغییر یافته است.

وجود این امامزاده با قدمتی ۸۰۰ ساله در این نقطه از استان در محیطی زیبا و باصفا علاوه بر گسترش معنویت، با خود برکت و رونق را برای اهالی محل به همراه آورده و آرامش و رفاه را برای مسافران به همراه دارد.

 

وجود جنگل انبوه با درختان بلند کاج، صنوبر و تبریزی در تمام فصول سال جلوه خاصی به نمای بقعه امام زاده هاشم(علیه السلام) بخشیده است که مهمترین جاذبه طبیعی این روستا همین جنگل انبوه است.

 

در سال ۱۳۴۹ هـ ق با تخريب بنای اطراف بقعه متبركه، بنای خشتی با گنبد تخم مرغی شكل مشاهده شده كه قدمت آن به سال چهارم هجری قمری تخمين زده شد. در جنگ جهاني اول، بر اثر احتراق مهمات و قورخانه ر‌وس‌ها در تپه بالای امامزاده هاشم(علیه السلام)، بنای بقعه و صندوق و ساير امامزاده از ميان رفت و پس از بازسازی، زلزله ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ گیلان، بنای مزبور را به میزان وسیع خراب كرد كه در حال حاضر بازسازی شده است.

 

اين امامزاده شامل دو قسمت مسجد و صحن اصلی است كه دو گنبد بر روی هر قسمت قرار دارد، گنبد صحن امامزاده، از سمت جنوبی و بر بالای تپه قرار داشته از لابه لای درختان قابل رويت است.

 

بقعه امامزاده هاشم از سال ۱۳۷۲هـ ش تا كنون به طور گسترده بازسازی و مرمت شده و تاسيسات آن گسترش يافتند.  پس از پايان مرمت محيط اطراف، اداره اوقاف به احداث ساختمان‌ های متعددی مانند بازارچه، ‌مهمان‌ سرای چند طبقه، مسجد، پارکينگ سه هزار متری، پارک، کتابخانه، مجموعهٔ‌ ادارى، ‌غسالخانه، کشتارگاه و درمانگاه اقدام کرده كه چهره امروزی این مجموعه زيارتی ـ مذهبی را با وسعت حدود ۶ هزارمتر مربع شكل می ‌دهند.

بازارچه امامزاده هاشم(علیه السلام) که در اطراف حياط مركزی شكل گرفته با طرح سنتی در سال ۱۳۵۸هـ ش ساخته شده است.

 

اجرای طرح خدمات زائر در بقعه امامزاده هاشم

مصطفی پوررضا، مدیر بقعه امام زاده هاشم(علیه السلام)  در گفتگویی با بیان اینکه این بقعه متبرکه یکی از بقاع شاخص و ملی استان گیلان است افزود: هاشم بن‌ محمد بن عبدالله از نوادگان حضرت علی(علیه السلام) به امامزاده هاشم(علیه السلام) معروف است و به همراه یاران امام رضا (علیه السلام) به ایران آمد و پس از درگیری با نمایندگان حاکمان عباسی به کوه های البرز پناهنده شد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در ایام نوروز بقعه متبرکه امامزاده هاشم مقصد گردشگری مذهبی بسیاری از مسافران و زائران است افزود: پیش بینی می شود امسال در صورت مساعد بودن هوا، پذیرای بیش از یک میلیون زائر باشیم.

 

پوررضا با اشاره به امکانات رفاهی این مجموعه مذهبی تصریح کرد: پروژه بازسازی هتل امامزاده هاشم(علیه السلام) که سال‌ها به حال خود باقی مانده بود اردیبهشت امسال افتتاح شد.

 

وی تصریح کرد: هتل امامزاده هاشم(علیه السلام) در دو طبقه و دارای ۲۵ اتاق، ۱۰ سوئیت و دارای رستوران سنتی، کافه تریا و اتاق تلویزیون(تی وی روم) است.

مدیر بقعه امامزاده هاشم(علیه السلام) با اشاره به احداث سردرب عفاف و حجاب در این بقعه اظهار کرد: این سردرب محل استقرار خادمان افتخاری برای هدایت و راهنمایی زائران و کنترل وضعیت حجاب در ورودی بقعه است که تا چند روز دیگر مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 

وی از اجرای طرح خدمات زائر در نوروز خبر داد و گفت: در راستای تأمین رفاه، امنیت و آسایش هرچه بیشتر زائرین این بقعه، طرح خدمات زائر اجرا می شود.

 

پوررضا افزود: در راستای اجرای این طرح ۲۰۰ زیرانداز جهت اسكان كليه زائرين خریداری شده تا در اختیار آنان قرار داده شود.

 

وی با اشاره به اجرای مراسم سال تحویل در این بقعه اظهار کرد: مراسم تحویل سال نو در این بقعه با حضور مردم و زائران به شکل بومی و ویژه برگزار می شود که بیشترین تعداد زائر را در لحظه سال تحویل شاهد هستیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار