کد خبر : 28768
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 شهریور 1397- 35: 12

هشدار “تب کریمه کنگو” در گیلان

هشدار “تب کریمه کنگو” در گیلان

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت:‌ افرادی که به‌نوعی به دام و یا محصولات و فرآورده‌های گوشتی آن در کشتارگاه‌ها سر و کار دارند باید علائم اولیه بیماری “تب کنگو” را جدی بگیرند.

به گزارش گیلانستان، سهراب عاقبتی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ دامپزشکی استان گیلان برای جلوگیری از شیوع بیماری خون‌ریزی‌دهنده تب کریمه کنگو تمامی کشتارگاه‌ها و مراکز اصلی خرید و فروش دام را مورد کنترل،‌ پایش و بازرسی قرار می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان درباره بیماری خون‌ریزی‌دهنده تب کریمه کنگو بیان داشت:‌ این بیماری یکی از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که معمولاً همه‌ساله با شروع فصول گرم سال و همزمان با آغاز فعالیت کنه‌ها بر روی پوست دام‌، شیوع پیدا می‌کند.

عاقبتی با بیان اینکه تب کنگو در حیوانات هیچ‌گونه علا‌ئم بالینی ندارد ابراز داشت:‌ بیماری خون‌ریزی دنده تب کنگو را اساساً باید یک بیماری ویروسی انسانی قلمداد کنیم زیرا این بیماری در بدن دام به‌عنوان یک میزبان رشد کرده و در صورت انتقال به انسان حتی می‌تواند خطر مرگ او را ایجاد کند.

وی جدی گرفتن برخی علائم و نکات بهداشتی را توسط افراد مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد:‌ تب کنگو در حیوانات تلفاتی ایجاد نمی‌کند اما افرادی که به نوعی به دام و یا محصولات و فرآورده‌های گوشتی آن در کشتارگاه‌ها سر و کار دارند باید علائم اولیه این بیماری را جدی بگیرند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان کشتار دام خارج از مراکزی که زیر نظر دامپزشکی استان قرار دارند را مورد تأیید ندانست و تصریح کرد:‌ یقیناً ذبح دام آن‌هم بدون انجام مراحل خاص بهداشتی و بازرسی در قبل،‌ حین و پس از کشتار، مخاطرات بسیار زیادی را برای افراد به همراه دارد.

عاقبتی ‌به زمان شیوع بیماری خون‌ریزی‌دهنده تب کریمه کنگو اشاره کرد و ابراز داشت: احتمال شیوع‌ این بیماری ویروسی معمولاً با گرم شدن هوا هرساله از اواسط فصل بهار تا اوایل فصل پاییز شدت می‌گیرد بنابراین باید افراد در این ایام نسبت به رعایت نکات بهداشتی اهتمام ورزند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان راه‌های انتقال این بیماری از حیوان به انسان را نیز برشمرد و بیان داشت:‌ بیماری خون‌ریزی‌دهنده تب کریمه کنگو به سه طریق به انسان سرایت می‌کند که تماس مستقیم با کنه‌های روی پوست حیوان و یا عدم سمپاشی آن‌ها توسط دامدار یکی از این روش‌های انتقال است.

عاقبتی ارتباط با ترشحات دام و یا گوشت‌های آلوده را یکی دیگر از راه‌های انتقال بیماری تب کنگو دانست و گفت:‌ تماس مستقیم و بدون رعایت نکات بهداشتی با افراد آلوده به این بیماری که در مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌ها بستری هستند احتمال سرایت ویروس را دوچندان می‌کند.

وی ضمن توصیه به عموم مردم و رعایت نکات بهداشتی جهت جلوگیری از ابتلاء به بیماری تب کنگو افزود:‌ از عموم مردم و شهروندان تقاضا داریم گوشت مورد نیاز خود را تنها از مراکز مجاز و بهداشتی عرضه گوشت که زیر نظر دامپزشکی گیلان هستند تهیه و خریداری کنند./ تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار