کد خبر : 60576
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱

همت بچه‌های مسجد/ فرهنگی که اجازه خالی بودن سفره شب یلدا را نمی‌دهد

همت بچه‌های مسجد/ فرهنگی که اجازه خالی بودن سفره شب یلدا را نمی‌دهد

بچه‌های مسجد با اجرای طرح های مختلف یلدای مهربانی در جمع‌آوری کمک خیران و کمک به نیازمندان تلاش می کنند تا شکفتن گل لبخند را بر چهره نیازمندان شاهد باشند.

به گزارش گیلانستان، شب یلدا بلندترین شب سال است که در فرهنگ کهن ایرانی دارای جایگاهی خاص است، یلدا، به عنوان یکی از آیین‌های سنتی ایران باستان در واقع نام بلندترین شب سال و آخرین شب از پاییز است.

»یلدا» یکی از این آیین‌های ایرانیان بوده و هست که باید همچنان اصالت‌های خود را حفظ کند و اساسا زیبایی سنت‌ها و شرط دوام آن‌ها به حفظ ماهیت اصلی آن‌هاست و هدفی که برای آن وجود داشته استرسوم ما ایرانی‌ها در شب یلدا از اندیشه کهن و پر مایه ایرانی نشأت گرفته است و کمک به هم نوع در این رسم نیکو بسیار برجسته است.

در آستانه شب یلدا؛ عده‌ای با اعتقاد به در خانه ماندن و پرهیز از هر گونه دورهمی، هزینه‌هایی را که از قبل برای این گونه دورهمی‌ها پیش‌بینی کرده بودند، تبدیل به کمک‌های مومنانه می‌کنند تا علاوه بر در امان ماندن از خطر دورهمی‌ها به علت احتمال انتقال کرونا، در کار خیر هم مشارکت کرده باشند.

بچه‌های مسجد که در دوران شیوع کرونا وارد میدان جهاد شده و از سویی با ضدعفونی مساجد و توزیع بسته‌های بهداشتی به مقابله با این ویروس منحوس پرداخته و از سوی دیگر با اهدای بسته‌های معیشتی بین آسیب‌دیدگان از کرونا، لبخند را مهمان خانه‌های نیازمندان کردند، در شب یلدا نیز گوی سبقت را در کمک به همنوع ربوده و با اجرای طرح های مختلف یلدای مهربانی در جمع‌آوری کمک خیران و کمک به نیازمندان تلاش می‌کنند.

*برگزاری رزمایش یلدای مهربانی به همت کانون فاطمیه(س) تولمشهر

«سیدعباس طبایی» با حدیثی از امام صادق(ع) که فرمودند؛ هر مؤمنی که گرفتاری مؤمنی را بر طرف کند، خداوند هفتاد گرفتاری دنیا و آخرت را از وی دور می‏ سازد اظهار کرد: به مناسبت شب یلدا رزمایش کمک مومنانه با عنوان «یلدای مهربانی» برگزار می‌شود.

مسئول کانون فرهنگی هنری فاطمیه(س) مسجد جامع تولمشهر افزود: در این طرح اقدام به جمع‌آوری کمک برای خانواده‌های نیازمند شناسایی شده کرده‌ایم تا همزمان با شب یلدا بین آنها توزیع شود.

وی گفت: خیرین عزیزی که تمایل دارند در این کار خداپسندانه شرکت کنند می‌توانند کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را حداکثر تا روز یکشنبه(۳۰ آذر) به یکی مکان‌های مرکز نیکوکاری شهدای تولمات، پایگاه بسیج شهید بهشتی تولم شهر و یا کانون فاطمیه مسجد جامع تولم شهر تحویل دهند.

طبایی تصریح کرد: از افراد غنی و مردم خیر و نیکوکار در خواست می‌شود تا با توجه به اینکه امسال ویروس کرونا وضعیت معیشت خانواده‌ها را تنگ کرده است، در طولانی‌ترین شب سال اندک توجهی به یتیمان و خانواده‌های نیازمند همسایه خود داشته باشند.

مسئول کانون فرهنگی هنری فاطمیه(س) مسجد جامع تولمشهر بیان کرد: با انجام این فعالیت ضمن حمایت از نیازمندان واقعی، موجبات تقویت روحیه انفاق و بخشش و انسان دوستی در بین نمازگزاران بیش از پیش فراهم شد.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ ایرانی اسلامی همیشه و در همه جا به دستگیری از نیارمندان زبانزد بوده است و می‌توان با حرکتی هرچند کوچک و ناچیز در جهت دستگیری از نیازمندان در این شب دلی را به‌دست آوریم و در راستای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ مهر و محبت گام برداریم.

*اهدای سبد کالا به نیازمندان در شب یلدا

«سودابه وحدانی» با اشاره به تهیه بسته‌های یلدا در جهت ترویج فرهنگ مهربانی اظهار کرد:با  تهیه بسته‌های یلدایی برای خانواده‌های نیازمند می‌کوشیم تا این خانواده‌ها را در این شب شادمان کنیم.

مسئول کانون فرهنگی هنری زینبیه(س) مسجد ولیعصر(عج) خشکرودبار افزود: بزرگ‌ترین شکرانۀ آرامش شب و شادمانی در کنار والدین، توسعۀ این مهربانی و شریک کردن خانواده‌های نیازمند است که باید مورد توجه ویژه قرار گرفته و دیگر شهروندان نیز می‌توانند سهمی هر چند اندک در تهیه بسته‌های اهدایی داشته باشند.

وی گفت: امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند؛ «سوگند به خدایی که هر صدایی را می‌شنود! هر کس دلی را شاد کند خداوند از آن شادی لطفی برای او قرار دهد که به هنگام مصیبت چون آب زلالی بر او باریدن گرفته و تلخی مصیبت را بزداید».

وحدانی تصریح کرد: تا کنون ۲ بسته غذایی، ۶ بسته بهداشتی و ۱۵۰ عدد ماسک تهیه شده است که انتظار می‌رود به همت مردم منطقه بر تعداد این بسته‌ها افزوده شود.

مسئول کانون فرهنگی هنری زینبیه(س) مسجد ولیعصر(عج) خشکرودبار خاطرنشان کرد: فعالان مسجد حضرت ولیعصر(عج) خشکرودبار در تلاشند تا شکوه مهربانی و گرمای یلدایی را به خانواده‌ها هدیه دهند.

فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان در عزمی همدلانه تدارک رزمایشی دیده‌اند و در آستانه شب یلدا با انتشار فراخوان ‌های مختلف جمع‌آوری کمک‌های مومنانه، درصدد هستند تا بسته‌های معیشتی را در سفره خانواده‌های نیازمند قرار دهند.

همت بچه‌های مسجد شکفتن گل لبخند بر چهره نیازمندان در سفره‌های شب یلداست تا شاید تلخی نداشتن در روزهای سخت کرونایی که معیشت همگان را تحت تاثیر قرار داده است در این شب کمرنگ شود.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار