کد خبر : 63527
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲

با روحانی تا ۱۴۰۰؛

همراهان ۸ ساله روحانی در پاستور و بانیان وضع موجود/ دولتمردان پرنفوذ چه کسانی هستند؟ +تصاویر

همراهان ۸ ساله روحانی در پاستور و بانیان وضع موجود/ دولتمردان پرنفوذ چه کسانی هستند؟ +تصاویر

مردم در این هشت سال با وعده‌های رنگارنگ دولت روحانی برای رسیدن به نتیجه و ثمره کار صبر و شکیبایی کردند اما حاصل کار نه تنها آنچنان که وعده داده شده بود نیست بلکه در بسیاری از موارد شاهد وخیم تر شدن اوضاع و تلنبار مشکلات هستیم.

به گزارش گیلانستان، دولت دوم «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان نیز به سرازیری پایان خود وارد شده و چند ماهی دیگر مهمان پاستور نخواهد بود. دولتی که با فراز و فرودهای زیادی روبرو بوده است و شعارها و وعده‌های بسیاری به مردم در حوزه‌های مختلف بین المللی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و خدماتی داده است اما حاصل کار را مردم به خوبی امروز در زندگی‌شان لمس می‌کنند.

دولت روحانی را از یکسو بایستی دولت وعده‌های مکرر دانست. مردم در این هشت سال با وعده‌های رنگارنگ دولت روحانی برای رسیدن به نتیجه و ثمره کار صبر و شکیبایی کردند اما حاصل کار نه تنها آنچنان که وعده داده شده بود نیست بلکه در بسیاری از موارد شاهد وخیم تر شدن اوضاع و تلنبار مشکلات هستیم.

آنچه این روزها با پایان سال و نزدیک شدن به پایان دولت دوازدهم بیشتر نمایان می شود همین وعده های رنگارنگ گشایش اقتصادی و فتح الفتوح بین المللی است که در حال حاضر آنچه از آن باغ رویایی برجام به جا مانده است درختانی زمستانی و بی ثمر است. دولتی که با شعار تدبیر و امید روی کار آمد حاصل کار را طوری رقم زد که نمی‌توان چندان گفت که این شعار و نامی که این دولت را با آن می‌خوانند نام با مسمایی است.

در دولت‌های اول و دوم تدبیر و امید افراد مختلفی با حسن روحانی همگام شدند. برخی از قطار دولت پیاده شدند اما بسیاری نیز اگرچه صندلی عوض کردند اما همچنان در دولت با عناوین و سمت‌های مختلف باقی ماندند. درواقع اگرچه دولت دوم روحانی به حدنصاب تغییر کابینه نزدیک شد اما وی چندان اعتقادی به تغییر مدیران خود نداشت.

هشت ساله‌هایی که پست عوض کردند
در همین راستا «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور که این روزها با موضوع تامین بودجه دولت از بالابردن قیمت ارز جنجال ایجاد کرده است هم به عنوان وزیر ارتباطات و هم در سمت فعلی خود همراه همیشگی و یکی از نزدیکان روحانی بوده است.

«معصومه ابتکار» از جمله اصلاح طلبان دیگری است که هشت سال در دولت روحانی دو حوزه مهم کاری محیط زیست و معاونت امور زنان و خانواده را مدیریت کرد و انتقادات بسیاری در هر دو حوزه به مدیریت وی وارد شد بویژه در حوزه محیط زیست که به نظر می رسد سیل این انتقادات باعث شد که روحانی وی را در سمت دیگری در دولت خود نگاه دارد.
«محمد شریعتمداری» وزیر کار و تعاون دولت روحانی که دو وزارتخانه را در این دولت تجربه کرده است از همراهان هشت ساله روحانی بوده است. «علی ربیعی» وزیر برکنار شده کار نیز امروز با حضور در سمت سخنگویی دولت این همراهی را هشت ساله کرده است.
«محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رئیس‌جمهور از جمله دیگر همراهان دولت روحانی در این هشت سال بوده که بخشی از برنامه های اقتصادی دولت به پای وی نوشته شده است. اکبر ترکان درباره نفوذ وی در دولت روحانی با کنایه بیان می کند که دولت روحانی در ابتدا سه معاون اول داشت که علاوه بر اسحاق جهانگیری، حسین فریدون برادر رئیس جمهور و نهاوندیان نیز از جمله این معاونان بودند!

پرنفوذهایی که در سمت خود ابقا شدند

«محمد باقر نوبخت» یار غار رئیس جمهور و فردی که پیشتر علاوه بر ریاست سازمان برنامه و بودجه سخنگوی دولت روحانی نیز بود در همین راستا همراهی هشت ساله ای را با دولت تدبیر و امید داشته است.
«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور اگرچه در چندین مرحله اعلام کرد که قصد جدایی از دولت را دارد و حتی در اظهار نظری جنجالی مطرح کرد که حتی توان تغییر منشی خود را هم ندارد از جمله افرادی بود که با همه این حرف و حدیث ها با دولت روحانی ماند و ابقاء شد. اصلاح طلبی که حتی یار پوششی روحانی در انتخابات سال ۹۶ بود و حمایت تام و تمامی از وی در مناظرات تلویزیونی کرد.
به این لیست نام «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور را می توان افزود که یکی از سخنان جنجالی‌اش درباره اطلاع رئیس جمهور در خصوص افزایش قیمت بنزین بود. روحانی در این زمینه گفته بود صبح جمعه از بالارفتن قیمت بنزین مطلع شده است!
«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان که هشت سال است با پرونده برجام در این وزارتخانه کار می کند و یکی از انتقادات به وی تمرکز هر چه بیشتر روی این پرونده و عدم پرداخت مناسب به سایر موارد سیاست خارجی است، هفت سال و اندی است که با دولت روحانی همکاری می کند. وی هم یکی از اصلاح طلبان شاخص دولت روحانی است و اگرچه بیش از ۱۳ بار استعفا داده اما همچنان در سمت خود ابقاء شده است.
«حسام الدین آشنا» مشاور توئیتر باز دولت که به قول رسانه‌های همسو با دولت هر چیزی از وی خصوصا عملیات روانی و رسانه‌ای علیه منتقدان دولت دیده شد جز مشاورت فرهنگی. وی حضور جنجالی هشت ساله ای خصوصا با انتشار توئیت و اخباری از گرفتن فرد نفوذی در دفتر کارش در این سمت داشته است.
«محمود علوی» وزیر اطلاعات روحانی که با اظهار نظرش درباره اینکه علاقه به نقاشی دارد اعلام کرد علاقه چندانی به شغلش ندارد یکی دیگر از همراهان هشت ساله دولت روحانی است.
«بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت که با پرونده‌های جنجالی به این وزارتخانه آمد و با قراردادهای جنجالی تری که با برخی شرکت های نفتی غربی بست و این شرکت‌ها مانند تجربه گذشته میادین نفتی را رها کرده و با تحریم ها همراه شدند، از جمله دیگر وزای دولت روحانی است که با همه انتقادات خصوصا در حوزه حذف کارت سوخت و جنجال بنزین هشت سال در این سمت ابقا شد.

همه این افراد در شکل گیری وضعیت موجود کشور و اجرا شدن سیاست های دولت روحانی نقش اساسی داشتند و تداوم حضور هشت ساله آنها در این راستا نشان دهنده میزان نفوذ و تاثیرگذاری شان در دولت روحانی است.

انتهای پیام/جهان نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار