کد خبر : 88174
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1401- 32: 21

فرماندار رشت:

همراهی کشاورزان در مدیریت منابع آبی ضرورت دارد

همراهی کشاورزان در مدیریت منابع آبی ضرورت دارد

فرماندار رشت بر لزوم استفاده از تجربه موفق سال گذشته در مدیریت منابع آب کشاورزی تاکید کرد و گفت: همراهی کشاورزان در مدیریت منابع آبی ضرورت دارد.

به گزارش گیلانستان، حمیدرضا امام پناهی ظهر شنبه در جلسه شورای عمرانی شهرستان رشت تلاش و همکاری جمعی را مناسب‌ترین و کارآمد ترین راه برون رفت از معضل کم آبی در فصل زراعی عنوان کرد، افزود: با توجه به رتبه بالای کشاورزی در اقتصاد و اشتغال شهرستان، نیازمند هم افزایی توانمندی و تدابیر ارگان‌های دولتی، بخش خصوصی و کشاورزان برای کسب آمادگی ورود به سال زراعی جدید، استفاده صحیح از منابع آبی موجود و مواجهه مطمئن با بحران کم آبی هستیم.

 

وی بر شرایط نا مطمئن ذخایر آب کشاورزی بخصوص دریاچه سد سفیدرود و اشاره به وابستگی اراضی مزروعی شهرستان رشت به استفاده از آب سد تاکید کرد و گفت: همراه بودن کشاورزان در مدیریت منابع آبی موجود از اهمیت بالایی برخوردار بوده و ضرورت دارد.

 

فرماندار رشت تصریح کرد: با توجه به کاهش ۳۰ درصدی ذخیره و بیش از ۵۰ درصدی ورودی آب به سد سفیدرود، نسبت به ماه مشابه سال گذشته، شالیکاران با عمل بر اساس جدول تقویم زراعی، یاری رسان مسئولین در مدیریت منابع آبی باشند.

 

امام پناهی بر لزوم استفاده از تجربه موفق سال گذشته در مدیریت منابع آب کشاورزی تاکید کرد و ادامه داد: لایروبی انهار، بهسازی آب بندان ها، رفع نواقص ایستگاه‌های پمپاژ، دریچه سازی در نقاط مورد نیاز، طرح تجهیز و نوسازی اراضی در برخی مناطق و همچنین انتقال آب از طریق لوله‌های پلی اتیلن از جمله اقداماتی است که در مدت زمان باقی مانده با دقت و سرعت به اجرایی می‌شود.

 

وی با اشاره به تلاش‌های دولت سیزدهم در کم کردن از دغدغه کشاورزان از جمله کاهش قیمت کودهای شیمیایی، افزود: ضروری است تا خود کشاورزان هم با توجه به میانگین کاهشی نزولات جوی و دیگر محدودیت‌های موجود، هر چه سریع‌تر نسبت به بیمه اراضی خود اقدام کنند.

 

امام پناهی ادامه داد: تاکنون در حدود ۱۷ درصد از اراضی شهرستان شاهد شخم زمستانی بوده‌ایم که می‌تواند نقش مؤثری در مدیریت بهتر منابع آبی داشته باشد.

 

فرماندار رشت مدیریت منابع آبی ۵۲ هزار هکتار اراضی شالیزاری رشت در سال‌های مواجه با بحران کم آبی را نیازمند تلاش ویژه دانسته و بر اهمیت برگزاری جلسات هماهنگی و توجیهی در سطح بخشداری‌ها و با مشارکت دستگاه‌ها، دهیاران، شوراهای اسلامی و کشاورزان تاکید نمود.

 

امام پناهی با بیان اینکه بیشترین خطر کم آبی متوجه اراضی کشاورزی پایین دست بخش‌های لشت نشاء و خشکبیجار می‌باشد، گفت: علیرغم بهره برداری از سد لاستیکی فخرآباد که حدود هزار هکتار از اراضی منطقه را تحت پوشش قرار می‌دهد، مدیریت آب‌های زراعی در اراضی پایین دست نیز ضرورت داشته و اقدام شود.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار