کد خبر : 69826
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 شهریور 1400- 37: 12

«همگرایی» حلقه مفقوده نیروهای انقلاب در تعرفه مدیران فرهیخته گیلانی به کابینه رئیسی

«همگرایی» حلقه مفقوده نیروهای انقلاب در تعرفه مدیران فرهیخته گیلانی به کابینه رئیسی

علیرغم منابع انسانی نخبه متخصص و متعهد در گیلان و معرفی تعدادی از آن‌ها به کمیته انتصابات وزرا و کابینه دولت توسط ستاد شورای هماهنگی آِت الله رئیسی در گیلان، به نظر می‌رسد دلیل خالی بودن کابینه دولت سیزدهم از مدیران نخبه گیلانی، فقدان همگرایی لازم بین نیروهای اثربخش انقلابی در معرفی گزینه‌های پیشنهادی باشد.

به گزارش گیلانستان، ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ حماسه‌ای انقلابی در کشور رقم خورد و مردم در انتخابی هوشمندانه و مؤثر، نامزدی را که به لحاظ ولایتمداری، مردمی بودن، مردی که کارنامه‌ای جهادی و انقلابی دارد را به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهور خود برگزیدند تا استقرار دولت مردمی و تحول‌گرا، آبی بر آتش نا به سامانی‌های کشور باشد.

استان گیلان با داشتن جمعیت بالغ‌بر دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و موقعیت ژئوپلیتیک منحصربه‌فرد در کشور، در انتخاب رئیس‌جمهور هشتم بسیار مؤثر بود به‌گونه‌ای که بر اساس گزارش‌ها مردم استان در این دوره از انتخابات مشارکت بالای ۵۷ درصد داشتند که ۶۸ درصد آن‌ها به آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهوری رأی دادند که این درصد از اعتماد گیلانیان نسبت به انتخابات پیشینی به آیت‌الله رئیسی نشان از افزایش ۴۰ درصدی آرای مردم به رئیس‌جمهور را نیز نشان می‌دهد.

رأی بالای گیلانی‌ها به رئیس‌جمهور و افزایش اعتماد مردم استان به آیت‌الله رئیسی پیامی داشت که یکی از آن‌ها توجه رئیس‌جمهوری به نیازهای مردم استان ازجمله میدان دادن به نخبگان علمی، متخصص و مجرب در عرصه‌های کلان مدیریتی بود.

اینکه گفته می‌شود در تشکیل کابینه دولت نباید سهم خواهی داشت امر بدیهی و غیرقابل‌انکار و برشمردن این حق برای رئیس‌جمهور جهت گزینش و انتصاب وزرا و مدیران طبیعی و قابل دفاع است اما کم‌توجهی به منابع انسانی متعهد و متخصص قابل‌تأمل و نیازمند بازنگری است.

رئیس‌جمهور و کمیته انتصاب وزرا و مدیران دولت حق‌دارند جهت ساماندهی اوضاع کشور و حوزه‌های مختلف، افرادی را که به مشی دولت – انقلابی بودن، مردمی بودن، کارآمدی و فساد ستیز بودن- نزدیک هست را انتخاب کند اما سؤال اینجاست که چرا دولت در انتخاب وزرا و تشکیل کابینه، گیلان و وجود نخبگان در آن را تاکنون نادیده گرفته است؟

شکی نیست که دولت مردمی و تحول‌خواه آیت‌الله رئیسی جهت تشکیل کابینه استعلاماتی را با ستادهای مردمی در سراسر کشور داشته تا این ستادها با توجه به سیاست‌های تبیین شده از سوی رئیس‌جمهور، گزینه‌های پیشنهادی خود جهت معرفی نخبگان را اعلام کنند؛ نخبگانی که کم و کیف آن را باید ستاد آیت‌الله رئیسی در گیلان باید پاسخ دهد.

محمد دوستار، رئیس شورای هماهنگی ستاد مردمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در گیلان می‌گوید ستاد مرکزی آیت‌الله رئیسی بعد از اعلام نتیجه انتخابات از ما استعلاماتی جهت معرفی افراد واجد شرایط برای سپردن تصدی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها خواسته شد و ما نیز پنج نفر از گیلانیان را که سابقه مدیریتی کلان به لحاظ تخصص و تجربه داشتن را نیز معرفی کردیم.

به گفته وی، پس از معرفی واجدین شرایط برای واگذاری مسئولیت‌های کلان کشور، برای حضور گیلانی‌های نخبه و توانمند در کابینه دولت نیازمند یک همگرایی بین تصمیم گیران استان و مطالبه گری به شکل منسجم و واحد بودیم.

اگرچه رسانه‌های استان در معرفی مدیران نخبه و متعهد گیلانی زحمات زیادی را متحمل شدند و رئیس شورای هماهنگی ستاد مردمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در گیلان نیز به آن اذعان دارد اما چرا این همگرایی و وحدت رویه بین نیروهای انقلابی در گیلان کمرنگ و یا اثرگذاری آن غیرقابل لمس شده است؟

تجربه نشان داده هر جا که اجماع نظر نیروهای انقلابی وجود داشته باشد، در آن بخش موفقیت‌هایی حاصل‌شده و یقیناً نیروهای انقلابی و اثرگذار گیلان می‌توانند در معرفی مدیران نخبه و فرهیخته در فرصت باقی‌مانده بکوشند.

متأسفانه در اظهارنظرها و اعلام مواضع برخی از نیروهای انقلابی مؤثر، تشتت آرا و واگرایی در اجماع نظرها به‌وفور دیده می‌شود در حالیکه که بسیاری از استان‌ها وحدت و اجماع در دیدگاه را سرلوحه خود قرار داده و تاکنون موفق نیز بوده‌اند.

اکنون فرصت معرفی یک وزیر پیشنهادی در کابینه سیزدهم و یا سپردن مسئولیت‌های کلان به گیلانی‌های توانمند انقلابی در سطح رؤسای سازمان‌ها، معاونین وزرا و مدیران کل وزارتخانه‌ها باقی‌مانده و می‌طلبد نیروهای انقلابی و کارآزموده در این عرصه نیز مجاهدانه و فعالانه بکوشند.

یادمان نرود تا اجماع نظر و وحدت بین انقلابیون وظیفه‌شناس وجود نداشته باشد، گیلان نه در سهم خواهی بلکه در ردای خدمت سطوح ملی نیز جا خواهد ماند و دیری نیست که تجربه گماشتن استاندار غیربومی در گیلان نیز بدون کوچک‌ترین واکنشی تکرار خواهد شد.

تأسف‌بارتر از عدم حضور مدیران متعهد و متخصص گیلانی در مناصب و کرسی‌های کلان مدیریتی این‌که برخی از پیران در گیلان در تلاش‌اند تا مانع سپردن مسئولیت‌های استان به جوانان شوند که این خود نیز گناه نابخشودنی است چراکه باید به جوانان میدان داد و از پیچیدگی‌ها و گردنه‌های حساس عبور کرد.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار