کد خبر : 55492
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 مرداد 1399- 05: 19

حجت الاسلام عاشوری در گفتگو با گیلانستان:

هیچ مسئولی جلوی شلوغی در مراکز تفریحی و فروشگاه‌ها را نمی‌گیرد، اما مغرضانه از عزای سیدالشهدا انتقام‌جویی می‌کنند!

هیچ مسئولی جلوی شلوغی در مراکز تفریحی و فروشگاه‌ها را نمی‌گیرد، اما مغرضانه از عزای سیدالشهدا انتقام‌جویی می‌کنند!

امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) رشت گفت: امسال خمودگی، بی برنامگی و بی رغبتی در مسئولان برای برپایی عزای محرم امسال وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سامان عاشوری درگفتگو با خبرنگار گیلانستان با اشاره به شرایط کروناییِ ماه محرم امسال اظهارکرد: امسال فرصتی به وجود آمده است که همه ی ما بتوانیم خود را برای امام زمان(عج) ثابت کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که امسال باید آن را پر رونق کنیم، شور محرم است، که ابزار متفاوتی دارد، افزود: پرچم سیاه و سیاهپوش کردن شهر ازجمله ابزارهایِ ایجادِ شور است اما متاسفانه مسئولان ذی ربط تا الان توجهی به این موضوع نداشتند.

این فعال فرهنگی با تصریح براینکه با برخی از مسئولان تماس گرفتیم و تذکر دادیم اما متاسفانه بسیاری از آنها عنوان کرده اند که این موضوع مربوط به ما نیست، گفت: آنها هنوز متوجه نیستند که مسئول نظام اسلامی هستند که همه چیز خود را از امام حسین(ع) دارد و این مسئول، خادم امام حسین است و باید هرچه درتوان دارد، برای سیدالشهدا انجام دهد.

عاشوری اعلام کرد: ما به آن مسئولان پیشنهاد دادیم که اگر فرصت، نیروی کار و توانایی ندارید، پرچم های سیاه و ابزارهای سیاهپوش کردن را در اختیار هیئت ها، مسجدی ها و گروه های جهادی و آحاد مردم قرار دهید زیرا مردم می توانند و مایلند خود آنها را نصب کنند، البته باز هم مردم سنگ تمام گذاشته و پرچم های سیاه بر درمنزل نصب کرده اند و مسئولیت خود را می دانند، این مسئولان هستند که وظیفه ی خود را نمی دانند.

وی افزود: سال های گذشته جریان خودجوش مردم برای عزاداری، برپایی ایستگاه های صلواتی، تجمعات مردمی و دسته های عزاداری، نصب پرچم ها و بیرق های سیاه از سوی مردم و عزاداری های خانگی با تجمع مردم، جلوه ی شهر را برای عزای سیدالشهدا آماده می کرد، اما امسال با توجه به شرایط کرونا، برخی از این کارها، ممکن نیست که مسئولیتِ مسئولان را بیشتر می کند.

این فعال جهادی با تاکید برطلایه داربودنِ نظام جمهوری اسلامی برای مکتب شیعه درجهان و اشاره به جهانشمول بودن کرونا، گفت: بی برنامگی و خمودگی در برپایی عزای سیدالشهدا برای نظام اسلامی و مسئولان آن زیبنده نیست و این موضوع یک تناقض را آشکار می کند.

عاشوری با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) درباره محرم و صفر و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر برپایی و زنده داشتن عزای سیدالشهدا تصریح کرد: وقتی مردم سهل انگاری، بی برنامگی و بی حوصلگی را در مسئولان می بینند، برآنها تاثیر می گذارد، چنانکه در روایت داریم مردم به دین صاحبان قدرت خود هستند.

وی برپاییِ عزای امام حسین در شرایط عادی را کارِ همگانی و غیردشوار دانست و افزود: مسئولان دراین شرایط ویژه کرونایی، باید پای کار باشند و عیار خود را برای آماده سازی تمدن عظیم اسلامی نشان دهند.

این فعال مذهبی گفت: امسال با دو نکته درمورد عزاداری روبرو هستیم که یک نکته، چگونگی برپایی عزاداری است و نکته ی دیگر چگونه بیدارباش کردن برای برپایی عزاداری است، زیرا با استفاده از فضای مجازی، اینطور در اذهان جا انداخته اند که امسال عزاداری نداریم درحالیکه با رعایت پروتکل های بهداشتی برپایی عزاداری مشکلی ندارد.

عاشوری به شلوغ بودن مراکز تفریحی، سواحل، کافه ها، رستوران ها، جشنواره ها و مراکز فروش اشاره و تصریح کرد: خیلی ها می بینند که در این مکان ها پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود و کسی جلوی آنها را نمی گیرد ولی درمورد عزای سیدالشهدا به حرف می آیند.

وی افزود: زور برخی ها به امام حسین نمی رسد و نمی توانند با جریانی که امام حسین برپا کرده است، مقابله کنند، مغرضانه از عزای امام حسین انتقام جویی می کنند.

این فعال مذهبی برلزوم انجام وظایف، برای برپایی عزاداری از سوی جوانان متدین تاکید کرد وگفت: سیاه پوش کردن اماکن، برافراشتن پرچم و بیرق، ماشین نوشته ها، پخش مراسم سینه زنی قبل از اذان از بلندگوهای مساجد به طوریکه طولانی نباشد و مردم اذیت نشوند، برپایی ایستگاه های عزا که محصولات فرهنگی به جای چای و شربت ارائه می دهند و روی ماشین ها عبارات و ابیات عزاداری می نویسند و نیز فعالیت درفضای مجازی ازجمله کارهایی است که جوانان مذهبی برای برپایی شعائر ماه محرم و عزاداری می توانند انجام دهند.

عاشوری با اشاره به عدم رغبت ازسوی برخی ها برای برپاییِ پرشکوه عزاداریِ امسال عنوان کرد: مردم به کوریِ دشمنان، محرم امسال جلوه ای از عزاداری را برپا می کنند که جریان همدلی بسیار گسترده ای را ایجاد خواهد کرد که جریان اربعین را سبقت بگیرد فقط نیاز است که مسائل مربوط به عزاداری های امسال، برای مردم تشریح شود و مردم مسیر کار را بدانند.

وی بر لزوم بهره مندی بیشتر از فضای مجازی برای ایام محرم تاکید کرد و افزود: تهیه کلیپ های هنری و عامه پسند، به تصویر کشاندنِ  عزاداری هایی که پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند و نیز کارهایِ خیریه ای که در ایام محرم انجام می شود، ایجاد حسینیه های مجازی با یک سخنرانی و مداحی کوتاه، برپایی عزاخانه مجازی و راه اندازیِ پویش های همدلی و پویش هایی با عناوین مربوط به عزای سیدالشهدا مانند «هرخانه یک پرچم عزا» ازجمله کارهایی است که می توان درفضای مجازی انجام داد.

این فعال فرهنگی منظور از شور حسینی را ایجاد فضایی عنوان کرد که همگان را به یاد امام حسین و عزای ایشان و نهضت عاشورا بیندازد، گفت: اگر شور و هیجان برای عزای امام حسین باشد، شعور حسینی نیز درآن هست، وگرنه آن شور بخاطر امام حسین نیست و هیجان کاذبی است که گاهی اوقات ایجاد می کنند و ما می خواهیم شهرمان مانند برخی شهرها ازجمله کاشان که درایام محرم یکپارچه سیاهپوش است، دربیاید.

عاشوری به حدیثی از امام رضا که فرمودند «مردم را به خیر با اعمالتان دعوت کنید نه با زبانتان» اشاره و خاطر نشان کرد: مسئولی که حسین حسین بگوید و اختلاس کند، مردم را از هدف دین و دینداری منحرف می کند اما مدافعان سلامت، مدافعان حرم، شهدای آتش نشان و داوطلبان کمک در حوادث غیرمترقبه، رویش های حسینی و غیرت دینی هستند.

وی افزود: اگر بخواهیم حسینی باشیم باید ریشه عدالتخواهی و امر به معروف و نهی ازمنکر که از اهداف قیام امام حسین(ع) بود را عملا احیا کنیم و بزرگترین امر به معروف، امر به معروف و نهی ازمنکر مسئولان است.

این فعال فرهنگی به روش های امر به معروف درسطح جامعه اشاره کرد وگفت: متاسفانه امر به معروف، موضوعی و سلیقه ای انجام می شود و برخی ها که الفبای آن را نمی دانند به آن اقدام می کنند که آنرا درچشم مردم مضموم جلوه داده اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار