کد خبر : 78239
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴

مدیرکل استاندارد گیلان تاکید کرد:

هیچ یک از محصولات گیلان به دلیل استفاده از سموم، ۱۰۰ درصد ارگانیک نیست

هیچ یک از محصولات گیلان به دلیل استفاده از سموم، ۱۰۰ درصد ارگانیک نیست

مدیرکل استاندارد گیلان با اشاره به استفاده بیش از حد سموم در تولید محصولات کشاورزی گفت: بر اساس ارزیابی ها، هیچ یک از محصولاتی که در بازار استان عرضه می شود، به طور ۱۰۰درصد ارگانیک نیست.

به گزارش گیلانستان، مهناز جعفریان در جمع رسانه های گروهی استان گیلان با بیان اینکه فقط ۱۲ مزرعه در استان به صورت اختیاری برای دریافت مجوز استاندارد تعیین باقی مانده آفت‌کش ها و سموم کشاورزی در محصولات به این اداره کل مراجعه کردند، افزود: سال گذشته ۱۲ پروانه در استان برای افرادی که جهت بسته بندی محصولات شان به صورت استاندارد مراجعه کردند، صادر شد که در مجموع ۱۸ کشاورز مجوز حد استاندارد آلاینده هابا مولفه هایی همچون فلزات سنگین و کیفیت خاک را دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه محصولات فله ای تحت پوشش اداره کل استاندارد نیستند، اظهار داشت: متاسفانه بیشتر محصولات کشاورزی به صورت فله ای عرضه می شود و بسته بندی برای آنها انجام نمی شود که به‌ دلیل استفاده بیش از اندازه سموم مشخص نیست که استانداردهای لازم را داشته باشند.

مدیرکل استاندارد گیلان افزود: هیچ‌یک از محصولات عرضه شده در بازار به‌طور صد درصد ارگانیک نیست؛ بلکه در بسته بندی ها نیز حد مجاز آلاینده ها ممکن است وجود داشته باشد که بسته بندی  برای صادرات این محصولات موثر است.

جعفریان اظهار داشت: تازمانی که محصولات بسته بندی نباشند امکان ردیابی آنها  برای تعیین استاندارد بودن آنها وجود ندارد.

تولید دانش بنیان بدون مفهوم کیفیت قابلیت اجرایی ندارد

مدیرکل استاندارد گیلان با اشاره به نامگذاری امسال  به عنوان «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» گفت: تولید دانش بنیان بدون مفهوم کیفیت قابلیت اجرایی شدن را ندارد.

جعفریان در ادامه با اشاره به اقدامات سازمان استاندارد گیلان به صدور گواهینامه‌های دانش نماد برای تولیدات دانش بنیان در گیلان گفت: صدور این گواهینامه‌ها در آینده نزدیک در استان آغاز می‌شود و طی چند هفته آینده شاهد اعطای نخستین گواهینامه دانش نماد خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به ارزیابی و نظارت بر واحدهای تولیدی استان اظهار داشت: سال گذشته با ارزیابی های انجام شد، در مجموع ۲۰۳ فرآورده گواهینامه استاندارد به‌دلایلی همچون عدم تایید کیفیت کالا  و متوقف شدن تولید بیش از یکسال ابطال و در ۵۱ فرآورده گواهینامه تعلیق شده است.

مدیرکل استاندارد گیلان همچنین با اشاره به بازرسی‌های انجام شده در طرح “طاها” اظهار داشت: با انجام ۱۲ هزار بازرسی درقالب این طرح ۵۸۰ واحد صنفی  معادل حدود پنج درصد  از واحدهای صنفی دارای فرآورده  غیرمجاز بودند. علاوه بر این ۹۵۰  فرآورده غیر استاندارد نیز از سطح عرضه جمع‌آوری شد .

وی با بیان اینکه طی ماه رمضان نیز با بازرسی های انجام شده  از سه هزار و ۳۰۰ واحد صنفی ؛ ۹۸ نمونه‌برداری از فرآورده‌های پرمصرف همچون شکر، پنیر، روغن انجام شد،ادامه داد: ۵۶ واحد صنفی فرآورده‌های عیر استاندارد شامل ۱۳۰ محصول را توزیع می‌کردند که نشان از کم توجهی به علامت استاندارد توسط عموم مردم است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار