کد خبر : 57013
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۱

عضو مجمع نمایندگان گیلان:

واردات برنج و چای در فصل برداشت خیانت به مردم شمال کشور است/تحقیقات در گیلان عملاً تعطیل است

واردات برنج و چای در فصل برداشت خیانت به مردم شمال کشور است/تحقیقات در گیلان عملاً تعطیل است

عضو مجمع نمایندگان گیلان فروش اراضی شالیزاری در گیلان و مازندران را اثر منفی واردات محصولات استراتژیک کشاورزی در کشور دانست و گفت: چای و برنج دو محصول استراتژیک در استان‌های گیلان و مازندران بوده و واردات این دو محصول در فصل برداشت خیانت به این دو استان است.

به گزارش گیلانستان، رسول فرخی میکال امروز با بیان اینکه نام‌گذاری گیلان به‌عنوان استان متکی به کشاورزی، صنعت گیلان را از بین برده است، اظهار کرد: استان گیلان دارای صنایع بسیار زیادی ازجمله فرش گیلان و کارخانه پوشش بوده که نام‌گذاری گیلان به‌عنوان استان کشاورز خیز در اوایل انقلاب، هم صنعت و هم کشاورزی ما را نابود کرد به‌طوری‌که استان‌های شیراز، تبریز و اصفهان از گیلان در حوزه صنعت و کشاورزی از گیلان پیشه گرفتند.

وی فروش اراضی شالیزاری در گیلان و مازندران را اثر منفی واردات محصولات استراتژیک کشاورزی در کشور دانست و گفت: چای و برنج دو محصول استراتژیک در استان‌های گیلان و مازندران بوده و واردات این دو محصول در فصل برداشت خیانت به این دو استان است زیرا در این صورت شالی‌کاران این دو استان مجبورند باقیمتی بسیار نازل زمین‌های خود را به فروش برسانند.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با اذعان به اینکه تشدید اراضی یک اقدام بسیار مناسب در این استان بوده است، تصریح کرد: این طرح بر اساس توسعه پایدار تنظیم‌شده و از تغییر کاربری‌ها جلوگیری می‌کند ولی متأسفانه نقشه مشخصات معلوم شده در طرح به‌درستی اجرایی نمی‌شود.

فرخی با اشاره ویژگی‌های تشدید اراضی و توسعه پایدار در زمین‌های کشاورزی افزود: استفاده بهینه از آب، کاهش قیمت محصول، کشت مناسب در بار دوم از محسنات این طرح است ولی در اجرا با مشکل مواجه هستیم و‌ تا زمانی تدبیر و اقدامات لازم در این خصوص اندیشیده نشود این معضل در گیلان برطرف نمی‌شود.

وی همچنین با انتقاد از وضعیت تحقیقات کشاورزی در استان گیلان بیان کرد: تحقیقات و ترویج توسعه کشاورزی باید به پیشرفت تولید کیفی و کمی محصولات کشاورزی بی‌انجامد ولی تحقیقات در گیلان عملاً تعطیل است، شما ببینید برای توسعه فندق در رودسر و دیلمان چه‌کاری انجام‌شده است؟ چرا باید یک سال در آن مناطق درخت فندق محصول دهد ولی در ۱۰ سال دیگر نه؟ درحالی‌که اگر توسط مؤسسه تحقیقات یک نمونه‌برداری انجام می‌شد ما دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان قیمت تضمینی چای را به نفع کارخانه‌دار و چای‌کاران ندانست و گفت: چای‌کاران در گیلان به‌ناچار و‌‌‌ به روش سنتی محصول خود را کشت می‌کنند درحالی‌که قیمت چای در بازار کیلویی ۸۰ هزار تومان بوده ولی چای‌کار آن را ۱۹ هزار تومان به فروش می‌رساند لذا این امر نشان می‌دهد ارزش‌افزوده به چای‌کار تعلق نمی‌گیرد‌‌.

فرخی از ارائه پیشنهاد طرحی در خصوص رونق تولید چای در کشور خبر داد و افزود: اگر چای را به‌عنوان یک محصول مهم و استراتژیک بشناسیم باید وارد بورس شود زیرا در این صورت هم ارزش‌افزوده به چای‌کار تعلق می‌گیرد و هم می‌تواند از سود بازرگانی بهره‌مند شود.

وی با درخواست از وزیر جهاد کشاورزی در خصوص رسیدگی به وضعیت کشاورزی در شهرستان‌های لاهیجان، سیاهکل و آستانه‌اشرفیه تصریح کرد: احداث و تکمیل پمپاژ آب در شهرستان لاهیجان، سیاهکل و آستانه‌اشرفیه، لزوم لایروبی به‌موقع انهار و رودخانه‌ها، پرداخت اعتبارات برف، پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی، رسیدگی به مشکلات صید بندر کیاشهر و‌ بیمه صیادان ازجمله معضلات مردم این مناطق در حوزه جهاد کشاورزی است.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار