کد خبر : 61541
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰

واقعاً روحانی فکر می‌کند که مردم از گرانی‌ها با خبر نشدند؟!/ کمک نیروهای مسلح به دولت معطل یک امضا/ تورم ۴۸ تا ۱۶۲ درصد را مردم متوجه نشدند؛ واقعا؟!

واقعاً روحانی فکر می‌کند که مردم از گرانی‌ها با خبر نشدند؟!/ کمک نیروهای مسلح به دولت معطل یک امضا/ تورم ۴۸ تا ۱۶۲ درصد را مردم متوجه نشدند؛ واقعا؟!

آقای روحانی چطور می‌گوید مردم حذف بی‌سروصدای ارز ۴۲۰۰ تومانی را نفهمیدند، در حالی که قیمت‌ها رشد بی‌سابقه داشته است.

به گزارش گیلانستان، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می شود.

**********

کیهان

  بار بدهی ۱۰۰ هزار میلیاردی دولت فعلی بر دوش دولت بعد

دولت روحانی، دولت بعدی را در همان سال اول فعالیتش؛ در تله بدهی بالغ بر یکصد هزار میلیارد تومانی گرفتار می‌کند.

حسین راغفر استاد دانشگاه الزهرا(س) در گفت‌وگو با روزنامه شرق درباره این نگرانی گفت:  دولت سال ۹۹، حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان از بورس درآمد کسب کرد. دولت از دو منظر در این بازار سود برد. اول از فروش دارایی‌های خود با قیمت‌هایی بیش از ارزش واقعی و دوم از کاهش ارزش بدهی‌هایش، به عبارت دیگر، از محل رشد کاذبی که به بورس وارد شد، ‌تورمی شکل گرفت و از طریق تورمی که در بازار به وجود آمد ارزش بدهی‌های دولت کاهش پیدا کرد. در اقتصاد ما، بزرگترین بدهکار خود دولت است. اگر بدهی‌های دولت را با قیمت روز محاسبه کنیم، خواهیم دید ارزش بدهی‌های دولت به دلیل تورم به شدت کاهش پیدا کرده است.

او افزود: وقتی تورم حاصل می‌شود ارزش دارایی‌هایی که با استقراض ایجاد شده به شدت بالا می‌رود و ارزش بدهی‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

او با بیان اینکه بازنده این اتفاق گروه‌های مختلف مردم هستند، گفت: طبقات محروم جامعه بیشترین آسیب را از این اتفاق می‌بینند. چرا که از یک سو آنها دارایی خاصی ندارند که بر اثر تورم افزایش ارزش پیدا کند و از سوی دیگر با ایجاد تورم در اقتصاد هزینه‌های اولیه زندگی آنها به شدت افزایش پیدا می‌کند و برای تأمین حداقل‌های معیشتی دچار مشکل می‌شوند.

راغفر اذعان کرد: از این رو فروش دارایی‌های دولت که امسال قرار است صورت بگیرد، می‌تواند تبعات خطیری حتی برای آن دسته از افرادی که در بورس حضور ندارند، داشته باشد.

دولت می‌خواهد در بودجه سال آینده استقراض بزرگی را انجام دهد و این استقراض کاری خواهد کرد که پرداخت اصل و فرع سالانه این بدهی‌ها برای دولت بعدی در ۱۴۰۱ به چیزی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برسد. همه اینها باعث می‌شود که دولت بعدی ناگزیر از حرکت در مسیر ریل‌گذاری طراحی شده دولت دوازدهم بشود که در واقع ادامه فروش اموال دولت و استقراض و بالا نگاه داشتن قیمت ارز است و همه اینها به شدت به زیان عموم مردم خواهد بود.

شرق در ادامه نوشت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ دولت هزینه‌ای بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان برای بازپرداخت اصل اوراق مالی در نظر گرفته که در مقایسه با سال قبل از آن دو برابر شده است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که با احتساب پرداخت سود اوراق سررسید شده که در ردیف هزینه‌ای دیگری آمده کل بودجه لازم برای پرداخت اصل و سود اوراق سررسید شده در سال آینده نزدیک به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

واقعاً روحانی فکر می‌کند که مردم از گرانی‌ها با خبر نشدند؟!

آقای روحانی چطور می‌گوید مردم حذف بی‌سروصدای ارز ۴۲۰۰ تومانی را نفهمیدند، در حالی که قیمت‌ها رشد بی‌سابقه داشته است.

روزنامه اقتصادی جهان صنعت در نقد سخنان اخیر رئیس‌جمهور نوشت: دوباره چهارشنبه شد و آقای رئیس‌جمهور از تریبون دولت برایمان از موفقیت‌هایش گفت؛ از افتخاراتش در عرصه مدیریت اقتصاد و معیشت، همچنین از اینکه چطور آرام و با طمأنینه همه چیز را پیش برده که آب در دل ما تکان نخورد یا به قول خودش نفهمیم. جناب روحانی که دلش از مجلس و ایراداتش به بودجه یا حذف ارز جهانگیری و…پر است، برای تلافی و پاسخ دادن به قوه مقننه، منت هر چه کرده و نکرده را بر سر ملت می‌گذارد!

جالب آنکه به رسانه‌ها توصیه می‌کند وقتی نقد می‌کنند، حواس‌شان باشد که دولت در چه شرایطی، اقتصاد کشور را مدیریت کرده است، چنان هم حق به جانب که گویی مقصر این شرایط اعم از تحریم، عدم امکان نقل‌وانتقالات مالی، عدم امکان فروش نفت و… مردم هستند.

افتخار آقای رئیس‌جمهور این است که مردم اگرچه به سختی افتاده‌اند اما برای تهیه کالاها صف نبسته‌اند. می‌گوید مگر برنج و… نخریده‌ایم که ببینیم با وجود حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت فرقی نکرده است. این‌طور که معلوم است آقای روحانی از قیمت‌ها و وضعیت موجودی کالاها در بازار هم همان‌قدر مطلع است که از رضایتمندی آنان مطلع بود و از روی لبخندهایشان حدس می‌زد.

رئیس‌جمهور محترم قطعا شخصا خرید نمی‌کند و کسانی که این کار را برایش انجام می‌دهند به او نگفته‌اند که هر هفته یک کالا کمیاب و نایاب می‌شود. یک روز کره را جیره‌بندی می‌کنند و یک روز پوشک بچه و نوار بهداشتی پیدا نمی‌شود. یک روز هم دغدغه‌مند بالا و پایین شدن نرخ مرغ و تخم‌مرغ را پیگیری می‌کنیم.

مردم همه مشکلات را با دلسوزی و صبر تاب می‌آورند و دم نمی‌زنند چرا که قلب‌شان برای کشور می‌تپد و هر دشواری‌ای را مثل یک خانواده کنار هم تحمل می‌کنند. آقایان مسئول اما انگار این دلسوزی را اشتباه تعبیر کرده و- با ادبیات آقای روحانی- نفهمیده‌اند. تصورشان این است که مشکلات آرام‌آرام سر مردم آوار شده و نفهمیدند که قیمت همه مایحتاج زندگی طی دو سال گذشته بیش از ۱۰ برابر شده است. نفهمیده‌اند که حقوق‌های سه، چهار میلیونی کفاف زندگی یک نفره را هم نمی‌دهد.

سی‌ان‌ان: ترامپ شکست خورد تهدیدهای ایران بیشتر شده است

سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد راهبرد ترامپ در مقابل ایران شکست‌ خورده است.

وبسایت سی‌ان‌ان نوشت: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ادعا می‌کند که ما امروز نسبت به چهار سال گذشته بسیار ایمن‌تریم. این در حالی است که اکنون هزاران نفر بر اثر کووید۱۹ می‌میرند و حملات سایبری و تنش با ایران افزایش یافته است. در حالی که پمپئو تلاش می‌کند برداشت شخصی خودش از واقعیت را بقبولاند، توییت‌هایش از واقعیت وحشتناکی پرده برمی‌دارد که پیش روی رئیس‌جمهور بعدی است: امنیت ملی آمریکا به شکل گسترده‌ای در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تضعیف شده است.

به گزارش «دیپلماسی ایرانی»، در ادامه این تحلیل آمده است: قدرت آمریکا در خارج از کشور بی‌ارتباط با ناتوانایی‌های داخلی نیست. دشمنان و متحدان ما می‌دانند که حواس ما پرت است: تلفات کووید۱۹، اقتصاد آسیب‌دیده، شکاف‌ها و اختلافات عمیق سیاسی همگی در ارتقاء صلاحیت آمریکا در خارج از مرزها نقش دارند.

یکی از چالش‌های پیش روی دولت جو بایدن، ایجاد ثبات در اتحادهای ما به عنوان بستر هر راهبردی برای ارتقاء امنیت ملی ایالات متحده است. سیاست‌های دولت ترامپ مانند بی‌کفایتی در مورد ایران و دادن پاس گل رایگان به کره شمالی سبب شد تا شمار زیادی از دشمنان ایالات متحده در چهار سال اخیر احساس قدرت کنند.

راهبرد ترامپ در مورد ایران یک شکست بود. در سالگرد ترور قاسم سلیمانی، ایالات متحده بمب‌افکن‌هایی را به منطقه اعزام کرد. مقامات دفاعی آمریکا به سی‌ان‌ان گفتند اطلاعات نشان می‌دهد که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را به عراق منتقل کرده است. ترور ژنرال سلیمانی و عوامل خطر همراه با آن نشان می‌دهد که راهبرد ترامپ در برابر ایران چقدر بد عمل کرده است. در حالی که این ترور یک بازیگر نامطلوب را از صحنه خارج کرد اما جلوی پیشروی ایران را نگرفت. ساز و کار فشار حداکثری هیچ یک از خواسته‌های ایالات متحده را برآورده نکرد و حالا تهدیدهای ایران بدتر هم شده است. توانایی هسته‌ای ایران افزایش یافته و مجلس این کشور دستور غنی‌سازی ۲۰ درصدی را داده که بسیار بیشتر از سقف غنی‌سازی ۳,۶۷ درصدی توافق هسته‌ای است. حملات متعارف ایران و نیروهای نیابتی‌اش نیز کاهش نیافته است. ایران همچنین به تهاجم خود در فضای مجازی افزوده است. نفوذ آنلاین و انتشار اطلاعات غلط و همچنین هدف قرار دادن انتخابات آمریکا از جمله فعالیت‌های ایران بوده است.

بی‌لیاقتی ترامپ در مورد ایران نباید به این کشور یک مجوز رایگان بدهد. تهران دست به فعالیت‌های خطرناکی می‌زند که دولت بایدن باید آنها را در نظر داشته باشد. بایدن باید راهبرد ایران را نه بر پایه اطلاعات شبکه‌های خبری از نوع فاکس‌نیوز، بلکه بر اساس اطلاعات واقعی مقامات امنیتی بنا کند.

تورم ۴۸ تا ۱۶۲ درصد را مردم متوجه نشدند؛ واقعا؟!

آقای روحانی در حالی می‌گوید مردم متوجه آثار حذف بی‌سروصدای ارز دولتی نشده‌اند که اقدام دولت، تورم‌های بالای ۱۰۰ درصد را در برخی اقلام موجب شده است.

رئیس‌جمهور اخیراً در جلسه هیئت دولت گفت: «در یک سال گذشته دولت به طور تدریجی و در حدی که جامعه بتواند تحمل کند، تعدادی از کالاها را از شمول اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج کرده است و امروز چند قلم از کالاها باقی‌مانده که برای مردم اهمیت دارد، البته ممکن است دولت در شرایط مناسب تصمیم دیگری در زمینه این کالاها نیز اتخاذ کند. ما در یک سال گذشته، ارز ترجیحی تعدادی از کالاهای ۴۲۰۰ تومانی را بتدریج حذف کردیم و گفتیم ارز نیمایی به این کالاها اختصاص پیدا کند. چای، برنج، شکر، لاستیک و خیلی موارد متعدد دیگر را یکی یکی، به تناسب و آرام آرام در حدی که جامعه بتواند تحمل کند و قابل قبول باشد، از لیست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف کردیم. ما به گونه‌ای با آرامش کار کردیم که بعضی‌ها هنوز خبر ندارند و اصلا نفهمیدند ما ارز ۴۲۰۰ تومانی این کالاها را حذف کردیم. عده‌ای در این کشور بودند، خرید هم می‌کردند، حبوبات هم می‌خریدند ولی نفهمیدند ما حبوبات را از لیست ۴۲۰۰ تومانی خارج کردیم. برنج می‌خریدند اما نفهمیدند ما ارز ترجیحی برنج را هم حذف کردیم. این خوب است، خیلی هم خوب است. معنی آن هم این است که فکر کردند تخصیص ارز

۴۲۰۰ تومانی همچنان در همه کالاها ادامه دارد.

روزنامه وطن امروز با اشاره به این سخنان رئیس‌جمهورنوشت: این اظهارات در حالی است که طبق گزارش‌های مرکز آمار ایران، قیمت بسیاری از کالاهایی که مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند، با رشد بسیار زیادی همراه شده است. صرف‌نظر از درستی یا نادرستی تخصیص ارز دولتی و هزینه‌های سنگین اجرای آن در ۲/۵ سال گذشته، آمارها از رشد شدید قیمت این کالاها

در یک سال گذشته خبر می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت کالاهایی که روحانی به حذف بی‌سر و صدای ارز ۴۲۰۰ تومانی آنها و بی‌تاثیر بودن این اقدام بر قیمت آنها اشاره کرد، طی یک سال گذشته بین ۴۸  تا ۱۶۲ درصد افزایش یافته است.  وطن امروز با بیان این که تبعات این تصمیم دولت با افزایش قیمت‌ها و کاهش توان خرید، برای مردم کاملاً ملموس بوده است، می‌افزاید: روحانی در حالی از عملکرد دولت در مدیریت بازارهای مختلف تمجید کرد که طی ۲ سال اخیر، مردم بارها برای تهیه برخی اقلام مجبور به ایستادن در صف شدند. پوشک، کره، رب و روغن، برخی از معروف‌ترین کالاهایی بودند که تصاویر صف خرید آنها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. این کالاها البته صرفا کالاهایی بودند که صفوف خرید آنها بر اثر کمبود عرضه در بازار ایجاد شد. علاوه بر این موارد، کالاهای دیگری هم بودند که به دلیل افزایش شدید قیمت، مردم مجبور به ایستادن در صف عرضه دولتی این اقلام شدند. آخرین نمونه این موارد، گوشت مرغ بود که پس از عبور قیمت آن

از ۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلو در ماه گذشته، عرضه دولتی آن با هدف تنظیم بازار آغاز شد و مردم برای تهیه این کالای اساسی، مجبور به حضور در صفوف خرید مرغ دولتی شدند.

افراطیون مدعی اصلاحات نمی‌خواستند تحریم‌ها برداشته شود + سند

اینکه فائزه هاشمی، دختر مرحوم اکبر هاشمی‌رفسنجانی در سالگرد درگذشت پدرش، روز روشن اعلام می‌کند دوست داشته است دونالد ترامپ پیروز انتخابات ۲۰۲۰ می‌بود تا فشار بر ایران را ادامه می‌داد و باعث عقب‌نشینی ایران در مقابل زیاده‌خواهی‌های دولت آمریکا می‌شد، یک ترجمان دقیق و شفاف از مفهوم «بی‌وطنی» است. آنچه جعلق‌هایی مثل معصومه علی‌نژاد و امیرعباس فخرآور و عقب‌مانده‌های ریزه‌خوار پسمانده پهلوی در توجیه حمایت‌شان از ترامپ می‌گفتند نیز همین است که فائزه هاشمی گفت.

روزنامه وطن امروز با انتشار این تحلیل می‌نویسد: جریان سیاسی متبوع فائزه هاشمی جریان سیاسی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ با شعار رفع تحریم‌ها بر سر کار آمد. به عبارتی تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران، نردبان پیروزی کاندیدای این جریان شد و طی ۸ سال گذشته تنها مانور این دولت نیز روی همین موضوع تحریم‌ها و مذاکرات با کشورهای اروپایی و آمریکا درباره همین تحریم‌ها بوده است.

این موضع یعنی تمایل دولت برساخته این جریان برای مذاکره با آمریکا درباره تحریم‌ها، البته محدود به دولت اوباما نشد، چرا که با روی کار آمدن دولت ترامپ نیز این جریان این بار خواستار مذاکره با ترامپ شد. با وجود خروج ترامپ از برجام، دولت روحانی و جریان سیاسی حامی او، نه تنها از برجام خارج نشد، بلکه این بار تمام تلاش خود را برای مذاکره با ترامپ به کار بست. حتی در برهه‌ای که ترامپ از برجام خارج شده بود و شدیدترین تحریم‌ها را علیه مردم ایران اعمال کرد، عده‌ای از سرشناس‌ترین چهره‌های این جریان طی نامه‌ای سرگشاده خواستار عقب‌نشینی ایران از مواضع خود، کوتاه آمدن در مقابل ترامپ و انجام مذاکره با او شدند. حال آنچه در توجیه این تمایل و مطالبه خود مطرح می‌کردند این بود که برای رفع تحریم‌ها و بهبود وضعیت معیشتی تن به این خواری و ذلت می‌دهند.

اکنون اما اظهارات فائزه هاشمی، که از مطلعان این جریان به حساب می‌آید، نشان می‌دهد ماجرا و ماهیت تمایل این جریان سیاسی برای مذاکره با ترامپ، اساسا موضوع رفع تحریم و معیشت مردم نبوده است، بلکه آنان به تحریم و فشار خارجی به عنوان اهرمی برای تغییر سیاست‌های جمهوری اسلامی نگاه کرده و می‌کنند. اظهارات فائزه رفسنجانی دقیقا همین موضوع را می‌گوید. او در این باره گفته است: «من یک جایی قبلا هم گفته بودم که برای ایران دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود. به خاطر همین فشارهایی که می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد. شاید اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم.

این اظهارات به واضح‌ترین شکل ممکن نشان می‌دهد در واقع بخش عمده‌ای از اصلاح‌طلبان، متمایل به پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا بوده‌اند، چرا که پیروزی ترامپ را به منزله تداوم فشار بر مردم ایران می‌دانستند و از همین رو تصور می‌کردند با تشدید فشارها بر مردم ایران، می‌توانند جمهوری اسلامی را وادار به تغییر سیاست‌های خود در حوزه‌های سیاسی کنند. یعنی دقیقا همان مطالبه‌ای که جریان برانداز دست‌ساز پمپئو طی سال‌های اخیر مطرح کرده است.

ایران

محمد هاشمی: نظر فائزه موضع خانواده نیست

خبر اول اینکه، بعد از محسن هاشمی، محمد هاشمی هم مواضع اخیر فائزه هاشمی را بر خلاف مواضع خانواده مرحوم آیت‌الله هاشمی دانست. فائزه هاشمی اخیراً در مصاحبه‌ای گفته که اگر ترامپ پیروز انتخابات امریکا می‌شد با تداوم فشارهای او تغییراتی در سیاست ایران پیش می‌آمد. محسن هاشمی ضمن عذرخواهی از این موضع در نامه‌ای به خواهر خود نیز خواستار اصلاح مواضع و عذرخواهی او شد. حالا محمد هاشمی برادر آیت‌الله هاشمی هم در گفت‌وگو با سایت «مدارا» گفت: موضعی که فائزه خانم گرفتند مورد تأیید خانواده ما نیست. ایشان گفته بودند که دوست دارند آقای ترامپ بیاید. این نکته قابل توجه است که نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی نیست که  با تحریم و این حرف ها ساقط شود.وی ادامه داد: در روزهای اول انقلاب که نهاد جمهوری اسلامی تازه تأسیس و نوبنیاد بود، زمانی که صدام با کمک همه دنیا و با ارتش روسی، با امریکا، فرانسه و کشورهای عربی، حمله کردند و جنگ هشت ساله راه انداختند، نتوانستند نظام را ساقط کنند. الان که نظام درخت تنومندی شده و ریشه در افلاک دارد مگر می‌شود با تحریم و این حرف ها نظام را سرنگون کرد؟! محمد هاشمی گفت: این برداشت اشتباه است که با تحریم، مردم ایران بیشتر تحت فشار قرارمی‌گیرند. من موافق نظر فائزه خانم نیستم و موضعی که محسن آقا گرفتند در برابر این حرف ها مورد تأیید ما هم است. ایشان برخورد مناسبی کردند. او در خصوص نامه محسن هاشمی به فائزه گفت: بالاخره آقا محسن نظر خود و خانواده را گفته است. به هر حال مسأله خوبی مطرح نشد یا حداقل من این بحث‌ها را قبول ندارم. به نظر من این بحث‌ها عجولانه است و ممکن است بعضاً برخوردهای شیطنت آمیزی با آن شود.

حمله رامین به احمدی‌نژاد، بقایی و مشایی

خبر دیگر اینکه، محمدعلی رامین، مشاور پیشین محمود احمدی‌نژاد گفت: من هیچ عاقلی را نمی‌شناسم که حاضر به ائتلاف سیاسی با احمدی‌نژاد باشد. وی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره احتمال حضور احمدی‌نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ افزود: اگر فرض را بر رفتار عقلانی او قرار داده و با عبرت‌پذیری از تجربه تلخ سال ۱۳۹۶ تصمیمات او را ارزیابی کنیم، قطعاً شخصاً داوطلب نخواهد شد، اما افراد زیادی هستند که او می‌تواند  آنها را مورد حمایت خود قرار دهد و نقش‌آفرین باشد. رامین درباره تفاوت احمدی‌نژاد ۸۴ با احمدی‌نژاد ۱۴۰۰ هم افزود: ظاهراً ۱۶ سال پیرتر و به تبع آن با تجربه‌تر شده است؛ اما فراتر از ظاهر، از منظر اندیشه و انگیزه، شباهت زیادی نمی‌بینم. رامین در ادامه مشایی و بقایی را افرادی توصیف کرد که «زائده احمدی‌نژاد شدند و سقوطش را تسریع و تصریح کردند.» رامین درباره خود احمدی‌نژاد هم گفت: انسانی که استعدادهایش بسیار فراتر از ظرفیت وجودی او بود و هنگامی که اوج گرفت، به‌جای ادامه پرواز، خودش را باخت و سقوط کرد.

بازداشت مدیرکل سابق میراث فرهنگی آذربایجان شرقی

دست آخر اینکه، مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی که چندی پیش بازنشستگی او با حواشی زیادی همراه بود به اتهام تخلفات مالی بازداشت شد.  در این رابطه همچنین چهار نفر از کارمندان میراث فرهنگی بازداشت شده‌اند که یکی از آنان از معاونان آن اداره کل می باشد که در زمان مدیرکل سابق منصوب شده است. این تخلفات مالی و پرونده به دوره قبلی مدیریت میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی مربوط می‌شود.

خراسان

کمک نیروهای مسلح به دولت معطل یک امضا
در حالی که یک مقام مهم دولتی، تابستان امسال باهدف تحقق دستورات ماده ۴۲ قانون برنامه ششم توسعه، از مسئولان نهاد ریاست جمهوری خواسته بود به منظور تصمیم گیری و انجام هماهنگی های لازم برای استفاده از ظرفیت مازاد صنعت دفاعی، به تشکیل قرارگاه مشارکت صنعت دفاعی در جهش تولید ملی اقدام شود، گزارش یک مقام اجرایی نشان می دهد این موضوع همچنان منتظر تصمیم گیری دولت و ابلاغ به نهادهای مربوط است.
دستور جمع آوری بساط پوشاک قاچاق 
یک نهاد مسئول حاکمیتی با ارسال نامه ای با قید “آنی- مهم” در روزهای اخیر به تعدادی از مدیران دولتی و تشکل های صنفی، از آن ها خواسته است با توجه به فراهم شدن شرایط برای اقدام اساسی در حوزه ورود، انبار و توزیع پوشاک قاچاق خارجی به داخل کشور، برخورد جدی با این موضوع را در فازهای مختلف جغرافیایی اعم از مبادی ورودی و مرز، نقاط عمده دپو و گلوگاه های عرضه آغاز کنند و پایش همزمان فضای مجازی و حقیقی را به گونه ای انجام دهند که بساط این نوع قاچاق از کشور جمع شود.

آرمان ملی

شهردار ارومیه بازداشت شد

در ادامه دستگیری‌ها در شهرداری ارومیه محمد حضرت‌پور شهردار ارومیه توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) بازداشت شد. یک منبع آگاه در ارومیه از بازداشت محمد حضرت‌پور شهردار ارومیه توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) خبر داد. خاطرنشان می‌شود این بازداشت در ادامه روند مبارزه با فساد توسط نهادهای امنیتی صورت گرفته و عزم جدی نیروهای قضایی و امنیتی استان در برخورد با فساد در هر رده و مقامی را نشان می‌دهد.

حامد زمانی بستری شد

به تازگی اخباری مبنی بر بستری شدن حامد زمانی خواننده موسیقی پاپ در بیمارستان، به دلیل حمله قلبی منتشر شد. اما یکی از بستگان نزدیک حامد زمانی ضمن تکذیب این خبر گفت: خوشبختانه حمله قلبی در کار نبوده است؛ حامد زمانی به دلیل پاره‌ای مشکلات، به درمانگاه مراجعه کرد و خیلی زود هم مرخص شده است.

یک روحانی کاندیدای فدراسیون فوتبال

با انتشار خبر نامزدی یک روحانی برای پست ریاست فدراسیون فوتبال کشور، حواشی زیادی در این زمینه در فضای مجازی به وجود آمد. رشته‌های مختلف و تخصصی بیش از آنکه صرفا به نیروهای متعهد نیاز داشته باشند به نیروهای متخصص نیاز دارند. کاربران فضای مجازی پرسیده‌اند این فرد که یک چهره ناشناخته در عرصه ورزش کشور است؛ چرا برای خدمت به مردم، اقدام به ورود به مشاغلی دارای سنخیت با لباس و حوزه تخصصی خودش نمی‌کند؟

شکایت صداوسیما از دو روزنامه‌نگار

فرید مدرسی، روزنامه‌نگار نزدیک به دولت روحانی به تازگی اعلام کرده که صداوسیما از او شکایت کرده است. شهریورماه هم صداوسیما از وحید یامین‌پور، مجری سابق صداوسیما و ازجمله چهره‌های نزدیک به پایداری‌ها شکایت کرد. یامین‌پور به‌تازگی در رشته‌توئیت انتقادی، رئیس فعلی صداوسیما را «بی‌کفایت‌ترین رئیس تاریخ تلویزیون» خوانده و گفته که صداوسیما، نهی از منکر او را با شکایت خفه کرده تا «بی‌کفایتی»اش افشا نشود!

بازداشت مدیرکل سابق میراث

مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی که چندی پیش بازنشستگی او با حواشی زیادی همراه بود به اتهام تخلفات مالی بازداشت شد. همچنین چهار نفر از کارمندان میراث فرهنگی بازداشت شده‌اند که یکی از آنان از معاونان آن اداره کل که در زمان مدیرکل سابق منصوب شده است. این گزارش می‌افزاید، این تخلفات مالی و پرونده به دوره قبلی مدیریت میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی مربوط می‌شود.

کلاهبرداری از طریق صندوق خیریه

فرمانده انتظامی بروجرد گفت: یک فرد کلاهبردار که با تاسیس صندوق خیریه غیرمجاز اقدام به کلاهبرداری از شهروندان کرده بود در این شهرستان شناسایی و دستگیر شد. سرهنگ عزت‌ا… غلامی افزود: برابر اخبار واصله مبنی بر اینکه فردی به روش متقلبانه و تشکیل موسسه خیریه اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کند بلافاصله موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت. وی بیان کرد: متهم در تحقیقات به‌عمل آمده به بزه انتسابی اعتراف کرده و مدعی شده ۲میلیارد و ۱۴۰ میلیون ریال از شهروندان کلاهبرداری کرده است.

درخواست ضرغامی از صداوسیما

عزت‌ا… ضرغامی رئیس اسبق صداوسیما در واکنش به اظهارات کاظم صدیقی و پخش آن از شبکه قرآن در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «‏اگر به خاطر پخش کلمه «رقص» عذرخواهی می‌کنیم، به طریق اولی باید از نقل «داستان غسال» هم عذرخواهی کنیم. مرحوم آیت‌ا… مصباح همواره با «چشمانی باز»، مدافع حریم دین و ولایت بود. نیازی به شهادت آن غسال نیست!».

همکاری کیهان کلهر با انیمیشن هالیوودی

چند روزی است فیلم انیمیشن Soul در سرویس استریم دیزنی پلاس اکران شده و مخاطبان بسیاری از سراسر جهان به تماشای آن نشسته‌اند. نکته جالب در مورد انیمیشن Soul حضور کیهان کلهر، نوازنده و آهنگساز چیره‌دست ایرانی به عنوان یکی از مشاوران موسیقی در این پروژه است که نامش در تیتراژ این انیمیشن نیز درج شده است. کیهان کلهر تا امروز با بسیاری از فیلم‌های سینمای جهان همکاری داشته که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به همکاری با فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان سری فیلم‌های «پدرخوانده» اشاره کرد.

ولخرجی کار دست ماکرون داد

وقتی مشخص شد، رئیس‌جمهوری فرانسه و همسرش در دوران کرونا و هنگامی که بازدید از کاخ الیزه برای عموم مردم ممنوع بود، حدود ۶۰۰هزار یورو برای تزئینات گل‌ در این کاخ خرج کرده‌اند. مردم اقدام «شرم‌آور» آنها را محکوم کرده‌اند. بودجه‌ای که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و همسرش صرف گل‌آرایی در کاخ الیزه کرده‌اند، مردم فرانسه را شوکه کرد. این زوج سال گذشته ۶۰۰هزار یورو برای گل‌آرایی در کاخ الیزه- که سکونتگاه رسمی خودشان در پاریس است- هزینه کرده‌اند.

استعفای بعد از اتهام تقلب علمی

وزیر کار اتریش پس از آنکه به تقلب در نگارش رساله دکترایش متهم شد، از سمت خود استعفا داد. او با این حال این اتهام را رد کرد و گفت تنها برای حفاظت از خانواده‌اش تصمیم به کناره‌گیری از وزارت گرفته است. به گفته استفان وبر، کارشناس مدارک دانشگاهی تقلبی، آشباخر دست‌کم یک پنجم تز دکترای خود را از منابع دیگر کپی کرده و همچنین بخش‌هایی از یک پایان‌نامه دانشگاهی دیگر خود را از جای دیگری دزدیده است.

درباره ربات پشتیبان نرم‌افزار شاد

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا به خانواده‌ها و دانش‌آموزان درخصوص سوءاستفاده مجرمان و کلاهبرداران از آنها از طریق نرم‌افزار شاد هشدار داد. سرهنگ رامین پاشایی اظهار کرد: در این روش مجرمان در شبکه اجتماعی «شاد» اقدام به ایجاد اکانتی با نام «ربات پشتیبانی شاد» می‌کنند، سپس به منظور دسترسی به اکانت شبکه اجتماعی کاربران عمدتا با فعال‌سازی شبکه اجتماعی «روبیکا» و سایر شبکه‌های اجتماعی فعال در کشور با استفاده از شماره تلفن کاربران پیامی را با مضمون و اخطار کد دریافتی را ارسال کنند، در غیر این صورت دسترسی شما در شبکه آموزشی شاد قطع خواهد شد.

انتهای پیام/مشرق نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار