کد خبر : 52317
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 خرداد 1399- 48: 18

واقعیت ماجرای تجلیل از گروه‌های جهادی فعال دوران کرونا در رشت چه بود؟

واقعیت ماجرای تجلیل از گروه‌های جهادی فعال دوران کرونا در رشت چه بود؟

برگزاری همایش تجلیل از گروه‌های جهادی و تشکل‌های مردم‌نهاد پیشتاز در عرصه مقابله با کرونا در فرمانداری شهرستان رشت با حواشی و انتقادات زیادی از سوی گروه‌های جهادی همراه بود.

به گزارش گیلانستان،فرمانداری رشت چند روز گذشته همایشی تحت عنوان «تجلیل از جمعی از گروه‌های جهادی و تشکل‌های مردم‌نهاد پیشتاز در عرصه مقابله با کرونای شهرستان رشت» برگزار کرد که این همایش با حواشی زیادی روبه‌رو شد و گروه‌های جهادی شهرستان رشت و برخی فعالان مجازی استان گیلان واکنش‌ها و انتقادات زیادی را نسبت به آن مطرح کردند.

بسیاری از گروه‌های جهادی فعال در شهرستان رشت در انتقادات خود مدعی شدند که فرماندار در این جلسه تنها از سمن‌ها و افراد مرتبط و همسو با طیف سیاسی خود دعوت و تقدیر کرده و در این جلسه خبری از گروه‌های جهادی فعال در ایام شیوع کرونا نبوده است.

طبق بررسی‌های به‌عمل آمده از فضای مجازی فعالان انقلابی و گروه‌های جهادی گیلان، بسیاری از آنها این اقدام فرماندار رشت را نوعی حرکت سیاسی و فرمایشی دانستند و از حضور بسیار کمرنگ گروه‌های جهادی در این مراسم انتقاد و ابراز گله‌مندی کردند.

مجتبی پوریوسفی دبیر جبهه فرهنگی انقلاب و محمدرضا عوض‌نیا از دیگر جهادگران استان گیلان از جمله چهره‌هایی بودند که به این همایش واکنش نشان دادند و آن را نوعی انتخاب گزینشی و بی‌توجهی به تلاش‌های خالصانه گروه‌های جهادی در ایام شیوع کرونا دانستند.

در این گزارش صحبت‌های مسئول یکی از گروه‌های جهادی فعال در ایام کرونا و همچنین فرماندار رشت آمده است.

گروه‌های جهادی حرکت فرماندار رشت را محکوم می‌کنند

عضو هیئت رئیسه مجمع گروه‌های جهادی کشور در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: فرماندار شهرستان رشت روز گذشته جلسه‌ای با حضور گروه‌های خودجوشی که در ایام کرونا اقدام به فعالیت‌ و کمک‌های مردمی کردند برگزار کرد اما مدعوین این جلسه شامل گروه‌های جهادی نمی‌شوند زیرا گروه‌های جهادی باید شناسه جهادی داشته باشند و از طریق استعلام می‌توان اطلاعات آنها را به‌دست آورد.

معین وفادار با بیان اینکه فرماندار رشت با نگاه و دستاویز سیاسی اقدام به برگزاری این جلسه کرد بیان داشت: ادبیات جهادی مشخصات و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد و به عقیده بنده ایشان روحیه جهادی ندارد و در این جلسه از یکسری افراد برای راه‌اندازی یک شوی تبلیغاتی استفاده کرد و بازیگران این شوی تبلیغاتی نیز کسانی بودند که در این جلسه حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه مشخصات و لیست گروه‌های جهادی رشت کاملاً مشخص و در دسترس است و با یک استعلام می‌توان به آن دست پیدا کرد عنوان داشت: بسیاری از موفقیت‌ها در ایام کرونا مدیون تلاش گروه‌های جهادی است و سوال ما از فرماندار رشت این است که ایشان که در ایام کرونا حتی یک جلسه جهادی برگزار نکرده چرا از واژه جهادی برای پیشبرد کارهای خود استفاده کرده است.

وفادار با بیان اینکه گروه‌های جهادی ۳ ماه و در فضایی که کسی جرأت بیرون آمدن از خانه نداشت درگیر خدمت‌رسانی بودند گفت: جهادگران انواع خدمات شامل غسل و تدفین بیماران کرونایی را انجام دادند و حتی در بیمارستان عفونت بیماران کرونایی را طی کشیدند و در این مدت برای خانواده‌های بی‌بضاعت و کم بضاعت بسته‌های بهداشتی و غذایی آماده کردند؛ فرماندار رشت در این مدت چه کاری کرد که هم‌اکنون قصد گفتمان‌سازی جهادی دارد.

مسئول گروه جهادی کریم اهل بیت(ع) با بیان اینکه در نامه‌ای به استاندار گیلان این اقدام فرماندار رشت را محکوم کردیم خاطرنشان کرد: در این جلسه دو گروه جهادی حضور داشتند که ما نسبت به حضور آنها انتقاد کردیم و آنها نیز علت حضورشان را دفاع از اقدامات گروه‌های جهادی عنوان کردند اما از آنها خواستیم که هدیه و تندیس‌های خود را برای جلوگیری از به وجود آمدن هر گونه شائبه‌ای پس بفرستند.

عضو هیئت رئیسه مجمع گروه‌های جهادی کشور با اشاره به اینکه لیست گروه‌های جهادی فعال رشت موجود و مشخص است و فرماندار می‌توانست با یک استعلام از آنها در این جلسه دعوت کند اما قصد این کار را نداشت افزود: به نظر بنده فرماندار رشت قصد دعوت از گروه‌های جهادی را نداشت چون باب میل ایشان نبود و تنها از گروه‌های همسوی خود در این جلسه دعوت و تقدیر کرد.

وفادار با اشاره به ویژگی مدعوین این جلسه بیان کرد: مدعوین، سمن‌های مردمی که روحیه انقلابی نداشتند و کارهای آنها با ارزش‌های اسلامی فاصله دارد بودند و فرماندار باید به‌عنوان سمن‌های مردمی از آنها در جلسه دعوت می‌کرد زیرا برخی از مدعوین این جلسه با اعلام شماره حساب شخصی اقدام به برخی فعالیت‌ها در ایام کرونا کردند اما گروه‌های جهادی با هماهنگی کامل اقدام به خدمت رسانی به مردم کردند.

مسئول گروه جهادی کریم اهل بیت(ع) با اعلام اینکه گروه‌های جهادی شهر رشت این حرکت فرماندار را محکوم می‌کنند تصریح کرد: علت محکومیت ما این است که فرماندار رشت از واژه جهادی سوءاستفاده کرده است و تنها از گروه‌هایی که با وی در ارتباط بودند در این جلسه دعوت شد.

وی به برخی از اقدامات گروه جهادی کریم اهل بیت(ع) در ایام شیوع کرونا در رشت اشاره کرد و اظهار داشت: ما در مناطق مختلف رشت اقدام به کمک‌رسانی به مردم کردیم و در ایام کرونا ۲۰۰ خانواده تحت پوشش ما قرار داشتند و بیش از ۵۰ هزار ماسک و ۵ هزار محلول ضدعفونی کننده دست و سطوح را تولید کردیم و بیش از ۵۰۰ ساعت عملیات گندزدایی انجام دادیم‌.

فرمانداری رشت برنامه تجلیل از سایر گروه‌های فعال را به تناوب در دستور کار خواهد داشت

روابط عمومی فرمانداری رشت نیز در این‌باره با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تشکل‌های مردم‌نهاد و گروه‌های جهادی بزرگترین سرمایه شهرستان در بحران‌ها است و با توجه به عدم وجود بانک اطلاعاتی جامع از گروه‌های جهادی و تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در عرصه مقابله با کرونا و محدود بودن فضای سالن جلسه و لزوم رعایت فاصله اجتماعی، این نشست باحضور تعدادی از تشکل‌ها و گروه‌های جهادی برگزار شد و امکان حضور همه گروه‌ها میسر نشد.

در این اطلاعیه آمده است: فعالیت کلیه گروه‌هایی که تحت هر عنوان، چه گروه‌های جهادی و چه تشکل‌های مردم‌نهاد، هیئات مذهبی، هیئات امنای مساجد، پایگاه‌های مقاومت بسیج، اصناف و آحاد مردم که در این زمینه فعالیتی داشته‌اند، همگی شایسته تقدیر است و این رویداد تداعی‌گر همبستگی همه آحاد ملت در دوران دفاع مقدس فارغ از عناوین و دسته‌بندی‌های رایج است.

در بخش دیگر این اطلاعیه بیان شد: هر کاری در ابتدا با کاستی‌هایی همراه است لذا انتظار می‌رود عزیزانی که ایثارگرانه و بی‌توقع و با قصد خدمت در این عرصه ورود کردند ضمن حمایت ازاصل این کار پسندیده که برای نخستین بار در تجلیل از خلق یک حماسه انجام شد، در رفع کاستی‌ها نیز همراهی و همکاری کنند تا این کار حداقل کم‌سابقه به فرهنگ جامعه مبدل شود.

همچنین در اطلاعیه روابط عمومی فرمانداری رشت عنوان شد: فرمانداری رشت در ادامه این مسیر در کنار تهیه بانک جامعی از این سرمایه ارزشمند و ظرفیت عظیم مردمی و تجلیل مجدد از یکایک عزیزان فعال در این عرصه، دست همه آنان را به گرمی می‌فشارد واعلام می‌کند که برنامه تجلیل از سایر گروه‌های فعال دراین عرصه را نیز به تناوب در دستور کار خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار