کد خبر : 53516
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 تیر 1399- 43: 16

در پاسخ به سوال گیلانستان مطرح شد؛

واکنش بازرس کل گیلان به طرح سوال از شهردار رشت و ماجرای “قرض الحسنه” دادن عضو شورا به شهردار جهت پرداخت رهن منزل

واکنش بازرس کل گیلان به طرح سوال از شهردار رشت و ماجرای “قرض الحسنه” دادن عضو شورا به شهردار جهت پرداخت رهن منزل

بازرس کل گیلان گفت: دادن قرض الحسنه در تصمیمات طرفین تاثیر می گذارد و با توجه به اینکه وظیفه شورا، نظارت است، طرف مقابل وامدار می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس قضایی گیلانستان، سیف الله مسرور، در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامیداشت یاد شهید دکتربهشتی و هفته قوه قضائیه اظهار کرد: وظیفه ی اصلی ما نظارت براجرای صحیح قانون است و رسالت ثانویه ی ما اعلام جرم و تخلف است.

وی با بیان اینکه وظیفه ی راهبردی ما به شکل نظارت و بازرسی انجام میشود، افزود: نظارت درقانون به سه شکل پیش بینی شده است که یکی از آنها، شرکت و حضور فیزیکی و سیستماتیکِ ناظران درجلسات و مجامع و شوراها و کمیته های مالی است، و وظیفه دارند که این جلسات را به ما ابلاغ کنند.

بازرس کل گیلان، با اعلام اینکه بازرسان ما انحراف از قانون را تذکر می‌دهند، گفت: در سال گذشته، در ۲۷۰جلسه، حضور موثر داشتیم و برخی از دستگاه ها اگر نماینده ی ما حضور نداشته باشند، جلسه را تشکیل نمی دهند.

مسرور تصریح کرد: اتفاق هایی که سوء جریان ها را رقم می زنند، جرم یا تخلف و یا انحراف از قانون هستند و درسال گذشته ۳۳ گزارش هشداری داشتیم.

وی با اشاره به اینکه ما در بهمن ما به دانشگاه علوم پزشکی گیلان هشدار دادیم که ویروس کرونا درحال ورود به گیلان است، افزود: با توجه به شرایط آن زمان، که با مشکل برف همزمان شده بود هشدار ما جدی گرفته نشد و اولین مورد کرونا در گیلان در اسفند شناسایی شد.

بازرس کل گیلان به هشدار سازمان بازرسی در مورد آلوده بودن ۳ هزار تن کنجاله پنبه دانه به سم آفلوتاکسین اشاره کرد وگفت: از توزیع این ۳هزار تن جلوگیری کردیم و علی رغم فشارهایی که به بنده وارد شد، از خروج آن از گیلان ممانعت به عمل آمد.

مسرور اعلام کرد: آب منطقه ای در پی هشدار ما درمورد تالاب لنگرود مبنی بر اینکه اگر احیا نشود، لنگرود در معرض سیلاب شدید قرار می گیرد، درحال احیا آن است.

وی آگاهی بخشی به جامعه از طریق رسانه های جمعی را یکی دیگر از اشکال نظارت عنوان کرد و افزود: ما برای اطلاع رسانی باید ضابطه ی ستاد اطلاع رسانی کشور را رعایت کنیم.

بازرس کل گیلان بعد دیگر وظیفه ای سازمان بازرسی را بازرسی از ادارات و سازمان ها دانست وگفت: پیشنهاد هایی که ما به ادارات ارائه می دهیم، لازم الاجراست و اجرای پیشنهادهای ما سلیقه ای نیست بلکه باید اجرا شود.

مسرور سمت و سوی بازرسی های سال جاری را در راستای جهش تولید و تلاش درجهت رفع موانع آن اعلام و بیان کرد: اینکه چه موانعی وجود دارد که کارخانجات تعطیل می شوند، مورد پیگیری ما قرار می گیرد و از ۸۳ واحد تولیدی که بدهی دارند، ۵۵ واحد تولیدی را بانک ها تملک کرده اند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر ۴۰ تا ۶۰ بیمار جدید روزانه در استان داریم، افزود: بیماری کرونا بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان، به استان خسارت آورد و به دلیل کرونا ۱۴۵ هزار شغل آسیب دید ما برای این موضوع نیز بازرسی تعریف کردیم که چرا ویروس کرونا درحال شیوع است و چگونه می توان جلوی آسیب های بیشتر را گرفت.

بازرس کل گیلان با تاکید براینکه مبارزه با فساد صرفا کار یک قوه و درتوان یک قوه نیست، گفت: توقع از بازرسیِ کل کشور بیشتر شده است و ابزارهای فرهنگی باید زمینه های وقوع فساد را از بین ببرند و قوه ی مقننه قوانین صحیح را دراین راستا تدوین کند.

مسرور با بیان اینکه در مباحث جرم شناسی، پیشگیری اولیه و اجتماعی و ایجاد تنفر ازفساد در فرد تعریف می شود، عنوان کرد: پلیس و دستگاه های امنیتی از جرم پیشگیری وضعی می کنند و پیشگیری کیفری در آخرکار است و با کسی که مرتکب جرم شده است، برخورد می شود که وظیفه ی قوه ی قضائیه است اما پیشگیری کیفری یک راهکار نیست.

وی با بیان اینکه قوه ی قضائیه سرریز ناقص دستگاه های دیگر را به دوش می کشد، افزود: طبق قانون، دستگاه های نظارتی داخل دستگاه های دولتی باید به وظایف خود عمل کنند، که این اتفاق نمی افتد و خود شوراها که باید نظارت داشته باشند از ما انتظار دارند که با تخلفات برخورد کنیم و حدود ۲۰۵ دستگاه دراستان به غیراز شوراها و دهیاری ها مورد بازرسی ما قرار می‌گیرند که باتوجه به تعداد بازرسان ما، وقت و انرژی فراوانی از آنان می‌گیرد و برای افزودن به تعداد بازرس ها، بودجه نداریم.

بازرس کل گیلان با اشاره به اینکه درسال گذشته ۱۰۵ گزارش اصلاحی تولید کردیم که با توجه به آنها ۵۷۲ پیشنهاد ارائه کردیم، گفت: ۹۲ گزارش داشتیم که درآن ۲۳۱ نفر متخلف شناخته شدند که دربین آنها ۵ مدیرکل بودند و درسال گذشته برای ۲۱۳ نفر آراء محکومیت صادر شد.

مسرور با اشاره به اینکه در سال گذشته قریب به ۸۳ میلیارد تومان اثربخشی حین بازرسی داشتیم، بیان کرد: درسال گذشته، ۲۸ گزارش کیفری به مراجع قضائی ارائه دادیم و ۸۲ نفر را به مراجع قضائی معرفی کردیم که بیشتر جرائم مالی بود و نسبت به سنوات گذشته رقم بالایی است، اما این رقم بالا موجب افتخار ما نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار گیلانستان در مورد تغییر نظر ۴ نفر از اعضای شورا در قضیه استیضاح شهردار رشت در کمتر از یک هفته، و اینکه سوء جریانی در این قضیه اتفاق افتاده یا نه؟ اعلام کرد: ما به ظاهر امر توجه می کنیم و با اینکه می توان این موضوع را شکل گیری سوء جریان نیز تعبیر کرد، اما دلایلی درباره آن در دست ما نیست و باید به ظاهر امر اطمینان کنیم.

بازرس کل گیلان درپاسخ به سوال دیگر خبرنگار گیلانستان مبنی بر قابلیت پیگیری اعطای قرض الحسنه یکی از اعضای شورا به شهردار رشت برای رهن منزل گفت: کار آن عضو شورا که اعلام کرده است، قرض الحسنه به شهردار داده است، خوب نبود، در این قضیه، دو حالت می تواند وجود داشته باشد، یکی اینکه یا ایشان و شهردار به قدری دارای سلامت نفس و وزانت شخصیت هستند که این کار تبعاتی به دنبال ندارد و یا این کار در تصمیمات طرفین تاثیر می گذارد و با توجه به اینکه وظیفه شورا، نظارت است، طرف مقابل وامدار می شود و ما ناچاریم به ظواهر اعتنا کنیم و به باطن افراد نمی توانیم دستیابی داشته باشیم و این مورد از طریق دیگری پیگیری می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار