کد خبر : 54151
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 تیر 1399- 07: 19

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان:

واگذاری نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا به شورای نگهبان منع قانونی دارد

واگذاری نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا به شورای نگهبان منع قانونی دارد

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان گفت: شورای نگهبان در امر نظارت بر مصوبات مجلس مصلحت اندیشی سلیقه‌ای ندارد.

به گزارش گیلانستان، احمد قنبریان صبح امروز (۲۵ تیر) و در آستانه تأسیس شورای نگهبان قانون اساسی با بیان اینکه شورای نگهبان در امر نظارت بر مصوبات مجلس مصلحت اندیشی سلیقه‌ای ندارد اظهار داشت: نظارت شورای نهگبان بر مصوبات طبق قانون است و بر اساس فقه و اجتهاد پویا فقهای آن اعمال می‌شود.

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان با تأکید بر اینکه در قانون اساسی نظارت بر انتخابات بر عهده این نهاد گذاشته شده است عنوان کرد: در سال ۷۰ استفساریه‌ای از شورای نگهبان می‌شود مبنی بر اینکه منظور از نظارت چه نوع نظارتی است و بعد آن اعلام می‌شود که منظور همان نظارت استصوابی است.

قنبریان با تأکید بر اینکه نظارت استصوابی در تمام مراحل انتخابات از سوی شورای نگهبان اعمال می‌شود عنوان کرد: جلوگیری از انحراف و تخلفات و تضمین سلامت انتخابات دو هدفی است که با اعمال نظارت استصوابی عملیاتی شده و تحقق پیدا می‌کند به همین دلیل شورای نگهبان آن را با جدیت اجرایی می‌کند.

وی آگاه بودن به مسائل روز را یکی از شروط فقهای شورای نگهبان تلقی کرد و با اشاره به اینکه امر مذکور به معنی مصلحت اندیشی سلیقه‌ای در امر نظارت بر مصوبات مجلس نیست افزود: شورای نگهبان هیچ مشکلی با تشکیل احزاب مبتنی بر قانون اساسی نداشته از طرفی مردم کشورمان سابقه ذهنی مثبتی در مورد احزاب ندارند.

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان با بیان اینکه مردم احزاب قبل از پیروزی انقلاب را احزابی دست‌نشانده می‌دانند تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دفتر حزب جمهوری اسلامی توسط منافقین بمب‌گذاری شد و برای مدتی فعالیت‌های حزبی در درون کشورمان به شکل گذشته دنبال نشد.

قنبریان با تأکید بر اینکه پس از انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی احزابی که آمدند دیگر نتوانستند مردم را اقناع و به سوی خود جذب کنند ابراز داشت: این سابقه ذهنی در مردم باید اصلاح شود تا مردم از احزاب استقبال کنند از طرفی اگر حزبی نیز در چهارچوب قانون تشکیل شده و فعالیت کند شورای نگهبان از آن استقبال به عمل می‌آورد.

وی موضوع واگذاری نظارت بر انتخابات شوراهای شهر روستا به شورای نگهبان که مجلس یازدهم در پی عملیاتی کردن آن است را نیز مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: این واگذاری نظارت بر انتخابات شوراها منع قانونی دارد و باید اصلاح شود از سوی دیگر نظارت بر انتخابات شوراهای شهر رو روستا کاری بسیار سخت است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار