کد خبر : 75803
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 بهمن 1400- 44: 10

واگویه های کهنسال ترین گیله مرد انقلابی از ناگفته های انقلاب/ آنچه در انزلی گذشت

واگویه های کهنسال ترین گیله مرد انقلابی از ناگفته های انقلاب/ آنچه در انزلی گذشت

حاج «اسماعیل اتقیاء» کهنسال ترین مبارز شاخص انقلابی گیلان است که واگویه های آن از مبارزات انقلابی بسیار شنیدنی است.

به گزارش گیلانستان، رضا اکبری: حاج «سید اسماعیل اتقیاء» پیشکسوت مبارز گیلانی اهل بندرانزلی است که سال‌های بسیاری از عمر خود را صرف مبارزات انقلابی کرد و در این راه رنج‌های بسیاری را به جان خرید اما با انگیزه و پرقدرت به راه خود در کنار دیگر مبارزان تا پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ادامه داد.

واگویه های کهنسال ترین گیله مرد انقلابی از ناگفته های انقلاب

شهادت فرزند در سال ۶۱

این مبارز نستوه پس از پیروزی انقلاب نیز دست از فعالیت و تلاش برنداشت و با آغاز جنگ تحمیلی مسئولیت کمیته پشتیبانی و جمع آوری کمک‌های مردمی استان گیلان به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل از سوی شهید «آیت الله احسانبخش» نماینده فقید ولی فقیه در استان گیلان را برعهده داشت.

اما افتخارات زندگی «سید اسماعیل اتقیاء» به همین جا ختم نشد و وی سال ۶۱ فرزندش را نیز در راه دفاع از وطن و در عملیات «محرم» تقدیم این انقلاب و نظام کرد تا ریشه‌های درخت انقلاب با خون امثال شهید اتقیاء آبیاری شده و امروز به درختی تنومند تبدیل شود.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان قرار است روز سه شنبه آئین نکوداشتی برای حاج «سید اسماعیل اتقیاء» به عنوان کهنسال ترین مبارز انقلابی گیلان برگزار شود اما آنچه که مسلم است خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران و مبارزانی که انقلاب را به ثمر نشاندند هیچ گاه دنبال تجلیل و کسب مقام و منصب نبودند چرا که تنها با پای دل و جان بر کف به فرمان رهبر و مریدشان لبیک گفته و هیچ گاه انتظاری از کسی نداشتند اما کاری کردند کارستان.

واگویه های کهنسال ترین گیله مرد انقلابی از ناگفته های انقلاب

تربیت در خانواده مبارز

به دلیل کهولت سن حاج «اسماعیل» باید با برنامه ریزی و انتخاب زمانی مناسب به دیدار این مبارز کهنسال انقلابی می‌رفتیم تا علاوه بر تهیه گزارشی مناسب مزاحمتی برای ایشان ایجاد نشود و خسته اش نکنیم.

زمان تعیین شد و راهی منزل حاج «اسماعیل» شدیم، پیرمردی گشاده رو که با وجود ۹۱ سالی که از عمرش می‌گذشت اما به گرمی از ما استقبال کرد گویی سال هاست ما را می‌شناسد.

از او درباره آغاز فعالیت‌هایش در مبارزات انقلابی می‌پرسیم وی می‌گوید: پدر بزرگم یک روحانی بود که قرار بود ساکن مشهد مقدس شود اما تقدیر چنان رقم خورد که در انزلی ساکن شد و پدرم نیز جزو ۱۴ مبارز انزلیچی دوران مشروطیت بود و در کل باید بگویم زندگی من با این افکار آغاز شد.

وی ادامه می‌دهد: برادر بزرگم هم در زمان خود یک فرد فعال مذهبی بود و من نیز از جوانی دوست داشتم طلبگی پیشه کنم اما به دلیل موانع بر سر راه موفق نشدم ولی روحیه طلبگی همیشه در من وجود داشت.

این مبارز انقلابی اضافه می‌کند: در سال ۱۳۴۱ در مسجد سرخی انزلی با آشنایی با روحانی آن مسجد وارد جمعیت سیاسی و مذهبی شدم و این در حالی بود که وقتی اعضای حزب توده تلاش‌های افراد مذهبی را آن زمان در مساجد دیدند فعالیت خود را شروع کرده و سعی در گمراه کردن جوانان داشتند و اینگونه بود که رسماً وارد فعالیت‌های سیاسی و مذهبی و انقلابی شدم.

واگویه های کهنسال ترین گیله مرد انقلابی از ناگفته های انقلاب

فرار از زندان ساواک بعد از ۴ ساعت حبس

حاج «اسماعیل» به آغاز فعالیت آشکار انقلابی خود در بندرانزلی اشاره و اظهار می‌کند: وقتی فعالیت اعضای حزب توده گسترش یافت چاره را در آن دیدیم که فعالیت‌های انقلابی مان را آشکار کنیم و وقتی وارد میدان شدیم تازه فهمیدیم مردم منتظر تلنگر و اشاره‌ای برای تغییر در وضعیت کشور بودند و من نیز جمله (بشکافید موج‌های فتنه را تا به کشتی نجات برسید) از نهج البلاغه را فریاد زدم و پس از آن دیگر نمی‌شد جمعیت را کنترل کرد.

این مبارز نستوه به اولین دستگیری اش توسط ساواک اشاره و ادامه می‌دهد: در آن زمان کارمندان را مجبور می‌کردند عضو حزب رستاخیز شوند و من با مراجعه به مسجد حاج سید عزیز الله در تهران که مرکز پخش اطلاعیه‌های امام خمینی (ره) بود اعلامیه‌ها را به انزلی آوردم ولی پس از رسیدن به انزلی گرفتار مأموران ساواک شدم و پس از ۴ ساعت حبس و بازجویی توانستم فرار کرده و به جمعیت ملحق شوم و بدین ترتیب مبارزات انقلابی من شروع شد.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار