کد خبر : 52396
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 خرداد 1399- 59: 10

ورزشی پررونق به وسعت مرام پهلوانی درگیلان

ورزشی پررونق به وسعت مرام پهلوانی درگیلان

زورخانه، خانه جوانمردان و عیاران است و ما ایرانیان در فرهنگ خود بزرگانی چون جهان‌پهلوان تختی و پوریای ولی را داریم که مرام پهلوانی را در بین ورزشکاران این رشته به‌خوبی مشاهده می‌کنیم.

به گزارش گیلانستان،۱۷ شوال روز ملی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای، روزی که حضرت علی (ع) با عمر بن عبدود پهلوان معروف عرب مبارزه کرد و او را شکست داد و این روز در تقویم به‌عنوان روز ملی ورزش پهلوانی ثبت شد.

ایوب عیسی زاده یکی از پیشکسوتان ورزش باستانی و زورخانه شرق گیلان با تبریک این روز گفت که محور زورخانه از قدیم به نام مرشد بوده و مرشد هم به‌نوعی معلم والامقامی بوده که برای تمام‌عیار باستانی الگو بود.

یک مرشد در زورخانه با هماهنگی و تلفیق شعر و موسیقی با ورزش توانایی رهبری ورزشکاران را دارد.

به‌عنوان‌مثال عباس شیر خدا در سال‌های اخیر جزو مرشدان برجسته کشور بود و در قدیم هم صبح‌ها در برنامه ورزش زورخانه‌ای در صداوسیما اجرا داشت و خیلی از مرشدان دیگر صدا و تصویر آن‌ها را در حافظه خود جای‌داده‌اند و او را الگوی خود قراردادند.

ایوب عیسی زاده می‌گوید «شیر خدا مرد بسیار بزرگی بود که نقش بسیار زیادی در زنده نگاه‌داشتن ورزش باستانی داشت و باوجود دگرگون شدن جامعه و تغییر در همه امور زورخانه همچنان دم از جوانمردی و اخلاق و فرهنگ پهلوانی می‌زند.»

زورخانه، خانه جوانمردان و عیارانی همچون جهان‌پهلوان تختی و پوریای ولی را داریم.

هنوز هم اگر در کشور جستجو کنیم تختی‌ها و پوریاهای ولی کم نیستند مردم کشور عزیزمان به پهلوانی و جوانمردی عنایت ویژه‌ای دارند و به اخلاق نیکو بسیار اهمیت می‌دهند.

عیسی زاده این ورزش باستانی را منبع انسان‌سازی می‌داند که می‌تواند مایه آبروی کشور عزیزمان باشد.

این مرشد اهل لاهیجان با اشاره به اینکه از قدیم در زورخانه بانام مولا علی نام‌برده می‌شد، گفت که مرشدان از پهلوانان و یاد خدا و اهل‌بیت دم می‌زدند و در حقیقت ورزش زورخانه پاسدار حریم مقدس دین‌محمدی و مروج فضایل اخلاقی کشور ما است و این بایستی در کشور ما حفظ شود.

وی از ایام کرونایی و تأثیر آن بر سایر ورزش‌ها سخن گفته معتقد است طبق آمار هیچ‌کدام از ورزشکاران زورخانه‌ای براثر کرونا فوت نکردند و این نشان‌دهنده این است که این ورزش چنان روح و جسم را پرورش می‌دهد که کرونا هم توانایی مقابله با آن را ندارد.

عیسی زاده با اشاره به حال خوب ورزشکاران باستانی‌کار حتی در ایام کرونا باوجود سن بالای آن‌ها گفت که هنوز ویروس کرونا تمام نشده و اگر خدا بخواهد ورزش زورخانه‌ای باقدرت آغاز به کار خواهد کرد.

وی مرحوم هاشم زاده را یکی از پهلوان تمام‌عیار این رشته عنوان کرد که همانند بسیاری از پیشکسوتان این رشته جایگاه پهلوانی دارند.

مصطفی برکتان از پیشکسوتان ورزش زورخانه‌ای و عضو فعال هیئت ورزش زورخانه‌ای لاهیجان است که ۲۵ سال در این رشته فعالیت دارد.

وی از اشتیاق جوانان و نوجوانان برای حضور در این ورزش پهلوانی سخن گفت و افزود این ورزش در لاهیجان و شرق گیلان به‌صورت سازمان‌یافته برگزار می‌شود و مانند قدیم نیست که مربیان بدون مدرک به مربیگری بپردازند.

این پیشکسوت و عضو هیئت ورزش زورخانه‌ای لاهیجان در ادامه از مشکلات و دغدغه‌های این ورزش و فعالین این رشته گفت که از مهم‌ترین نگرانی‌های این ورزش باستانی نبود آینده‌ای مشخص برای ورزشکاران است.

وی یکی از خواسته‌های مهم پیشکسوتان این ورزش را سرمایه‌گذاری روی نوجوانان و جوانان دانست و ابراز امیدواری کرد تا مسؤولین ورزش در حد توان به این ورزش کمک کنند.

برکتان از زنده‌یاد رضا هاشم زاده یکی از پهلوانان بنام ایران بخصوص شرق گیلان یادکرد و گفت این پهلوان برای مسابقات نیز به هر شهری سفر می‌کردند کلید آن زورخانه را با خود به ارمغان می‌آوردند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار