کد خبر : 12094
تاریخ انتشار : شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲

ورود شرخرها به منابع مالی کشور/ بدهی بزرگ دولت به تولید کنندگان داخلی

ورود شرخرها به منابع مالی کشور/ بدهی بزرگ دولت به تولید کنندگان داخلی

رئیس کانون کارفرمایی گیلان گفت: دولت به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی خود به کارخانه‌ها و پیمانکاران اوراق مشارکت را عرضه کرد و این امر سبب ورود شرخرها به منابع مالی کشور شده است.

به گزارش گیلانستان، محمدرسول سماکچی در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه نبود سرمایه در گردش یکی از مشکلات تولیدکنندگان داخلی است اظهار کرد: تولیدکنندگان کالای خود را می‌فروشند اما مبلغ آن را به‌راحتی نمی‌توانند دریافت کنند به‌ویژه دستگاه‌های دولتی به دلیل کمبود اعتبارات از پرداخت بدهی خود به واحدهای تولیدی ناتوان هستند.

*دولت بدهکار بزرگ به تولیدکنندگان داخلی

وی به بدهی بسیار دولت به کارخانه‌ها و شرکت‌های پخش اشاره کرد و افزود: بدهی دولت تداوم دارد و می‌توان بیان کرد دولت بدهکار بزرگ در کشور است و این امر در چرخه تولید موجب ایجاد اختلال می‌شود.

نایب رئیس خانه صنعت و معدن گیلان با بیان اینکه تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به شرکت‌های پخش دارویی و پزشکی بدهی بسیاری دارند و این بدهی را پرداخت نمی‌کنند، تصریح کرد: دولت به منظور پرداخت بدهی خود اوراق مشارکت با مدت پنج ساله را توزیع کرده است.

سماکچی به نقد نشدن اوراق مشارکت دولت در بانک‌ها اشاره کرد و گفت: دولت اوراق مشارکت را با سود 15.5 درصد عرضه کرده اما بانک‌ها این اوراق مشارکت را نقد نمی‌کنند و می‌گویند باید موقع سررسید آن برسد و این امر مشکلاتی را برای کارخانه‌ها ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌ها برای پرداخت حقوق کارگران و خرید مواد اولیه نیاز به پول نقد دارند، بیان کرد: دارندگان اوراق مشارکت مجبور هستند اوراق مشارکت را زیر قیمت واقعی آن در بازار بفروش برسانند و در این بین شرخرها به منابع مالی کشور ورود کردند.

رئیس کانون کارفرمایی گیلان به خرید اوراق مشارکت توسط شرخرها تا 30 درصد قیمت واقعی آن از صاحبان واحدهای تولیدی اشاره کرد و متذکر شد: تولیدکنندگان از محل فروش کالای خود 30 درصد سود عاید آنها نشده اما به دلیل بدهی به کارگران مجبور هستند اوراق مشارکت را با ضرر به شرخرها بفروشند و سود 45 درصدی عاید شرخرها می‌شود.

سماکچی با بیان اینکه دولت باید اوراق مشارکت را با نرخ مناسبی که مردم خریدار آن باشند عرضه کند، اظهار کرد: دولت باید با فروش اوراق مشارکت بتواند پول نقد به کارخانه‌ها پرداخت کند اما به دلیل اینکه نرخ سود اوراق مشارکت کمتر از نرخ سود بانکی است تمایلی برای خرید آن در بازار وجود ندارد./ فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار