کد خبر : 29629
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸

وزارت بهداشت اعتقادی به تولید دارو و تجهیزات پزشکی در داخل ندارد

وزارت بهداشت اعتقادی به تولید دارو و تجهیزات پزشکی در داخل ندارد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت:‌ وزارت بهداشت به‌علت برخی موانع، اعتقادی به تولید داروها و تجهیزات پزشکی در داخل کشور اعتقاد چندانی ندارد.

به گزارش گیلانستان،‌ محمدحسین قربانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ یکی از انتقادات بنده به شخص وزیر و وزارت بهداشت و درمان این است که نگاه اساسی و آن اعتقاد لازم در این مجموعه جهت تولید دارو و تجهیزات پزشکی در داخل وجود ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد:‌ از دیدگاه وزیر بهداشت اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی باید با یکسری سیاست‌هایی تأمین شود در حالی‌که به اعتقاد بنده و بر اساس بازدید‌های به‌عمل آمده توانمندی لازم جهت تولید دارو و تجهیزات پزشکی در داخل وجود دارد.

قربانی به واردات مواد اولیه دارو از خارج کشور اشاره کرد و گفت:‌ یکی از موانع گسترش صنعت تولید داروی داخلی در کشور بحث مواد اولیه وارداتی آن از سایر کشورها است که این مشکل نیز با تدابیر دولت در جهت تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی کاملاً قابل رفع است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس توانایی‌های دانشمندان داخلی را قابل توجه دانست و افزود:‌ تولیدکنندگان داخلی کشورمان با توجه به استعدادها و نبوغ محققان خود و در صورت حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم توانایی تولید 95 درصد از داروهای مورد نیاز کشور را دارند.

وی روند تخصیص ارز دولتی توسط وزارت بهداشت را مورد انتقاد قرار داد و ابراز داشت:‌ به‌طور مثال آقایان واردات یک دستگاه MRI را در گروه الف قرار دادند اما تجهیزات و لوازم جانبی آن را در گروه دیگری لحاظ کردند که این تصمیم مشکلات بسیار زیادی را در کشور به وجود آورد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به جلسه این کمیسیون برای رفع این مشکل اشاره کرد و گفت:‌ برای رفع مشکلات موجود در عرصه واردات تجهیزات پزشکی جلسه‌ای با حضور وزیر بهداشت،‌ معاونان وی،‌ نماینده بانک مرکزی برگزار و مشکلات پیش رو را بررسی کردیم.

قربانی تشکیل یک مرکز ستاد واحد برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی را از توافقات این جلسه اعلام کرد و افزود:‌ دارو تنفس و حیات یک جامعه را در دست دارد بنابرایم امیدواریم با سیاست‌های جدید پیش‌بینی شده نابه سامانی‌های فعلی در بازار دارو به سرعت حل و فصل شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن اشاره به تکلیف ویژه وزارت بهداشت تصریح کرد:‌ طبق مصوبه جدید این کمیسیون،‌ وزارت بهداشت و درمان تمام کالاهای حوزه سلامت محور از قبیل دارو،‌ مواد اولیه و تجهیزات پزشکی را جهت واردات آن‌ها باید در گروه الف قرار دهد.

وی تأمین ارز مورد نیاز جهت واردات کالاها و اقلام دارویی گروه الف را از وظایف دولت اعلام کرد و بیان داشت:‌ امیدواریم با سیاست‌های تدوین شده از سوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و تعهد تعیین شده برای دولت،‌ کمبودها و نواقص موجود در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی رفع شود.

انتهای پیام/م

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار