کد خبر : 23636
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 اسفند 1396- 45: 19

وضعیت اسفبار حرم مطهر شهدای گمنام تالش با گذشت بیش از ۱۵ سال

وضعیت اسفبار حرم مطهر شهدای گمنام تالش با گذشت بیش از ۱۵ سال

بیش از ۱۵ سال از تدفین شهدای گمنام تالش می‌گذرد اما متأسفانه وضعیت اسفبار یادمان این شهدای گرانقدر موجب نارضایتی مردم و به‌خصوص خانواده معظم شهدا شده است.

به گزارش گیلانستان، تپه نورالشهدای تالش میعادگاه پنج شهید گمنام است که در مناسبت‌های مختلف زائرین زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

پیکر مطهر این شهدای ۱۷، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ ساله که به ترتیب در عملیات‌های والفجر مقدماتی، محرم، خیبر، بدر و کربلای پنج‌ در مناطق عملیاتی فکه، شرهانی، طلائیه، شرق دجله و شلمچه تفحص شده‌اند، در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۸۱، در کیلومتر دو جاده ییلاقی شهر تالش و بالای تپه‌ای که هم‌اکنون به تپه نورالشهدامعروف است آرمیده‌اند.

طرح بازسازی حرم مطهر شهدای گمنام از پنج سال پیش آغاز ولی با توجه به رانشی بودن زمین دچار فرسایش شده است اما با گذشت بیش از ۱۵ سال، هنوز المانی برای این مکان مقدس ساخته نشده و همچنان بدون سقف است که در هوای بارانی مشکل را برای زائران دوچندان می‌کند.

مردم شهرستان از وضعیت حرم شهدای گمنام تالش گلایه د اشته و وضعیت فعلی این مکان را در شأن شهدای گران‌قدر شهرستان خود نمی‌دانند، یکی از شهروندان تالشی در اعتراض به شرایط محل تدفین شهدا گفت: متأسفانه باگذشت ۱۰ سال از تشییع و تدفین شهدای گمنام در بالا تپه هنوز هیچ المانی وسقفی برای این مکان نصب نشده است.

محمد محمدی با بیان اینکه در برگزاری دعای ندبه در سال گذشته که با پخش زنده تلویزیونی همراه بود به مقام شهدا بی‌حرمتی شد افزود: سال گذشته در مراسم دعای ندبه‌ای که قرار بود در بالا تپه برگزار شود، به بهانه پخش زنده این مراسم در تلویزیون و پاک‌سازی محوطه تابلو زیارت‌نامه شهدا از جا کنده شد و متوجه شدیم که این تابلو را پشت سرویس‌های بهداشتی انداخته‌اند.

امام‌جمعه تالش در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در رشت با اشاره به برآورد هزینه برای بازسازی حرم شهدای گمنام این شهرستان اظهار کرد: در هیئت‌امنای حرم شهدا بودجه‌ای برای این کار به تصویب رسید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدامین نقدی با تأکید بر اینکه حرم شهدای گمنام بالا تپه  شرایط مطلوبی ندارد گفت: ما پیگیری‌های زیادی در این حوزه کردیم و علی‌رغم مطالبات بسیاری که داشتیم اما هنوز اقدامی دراین‌باره صورت نگرفته است.

مسئول هیئت رزمندگان تالش با بیان اینکه مدت زیادی است که هیئت‌امنای شهدا تشکیل‌شده است اظهار کرد: متأسفانه این ستاد به‌صورت گزارش کار عمل می‌کند و هیچ عملی انجام نگرفته است.

سید زاهد مولایی با اشاره به اینکه فرماندار هر شهرستان رئیس هیئت‌امنای حرم شهدا است گفت: چندین جلسه برای بررسی شرایط حرم شهدای گمنام تشکیل شد اما از ما برای حضور در جلسات دعوت به عمل نیامد و اقدام عملی صورت نگرفت.

وی با اشاره به برخی اقدامات انجام‌گرفته در حرم شهدای بالا تپه تصریح کرد: بااعتبارات دولتی و کمک‌های مردمی یک درب ورودی، سکو و خانه سرایداری برای حرم شهدای بالا تپه تالش ساخته‌شده اما مزار شهدا همچنان مسقف نیست.

مسئول هیئت رزمندگان تالش گفت: فرمانداران قبلی و فعلی جلساتی را برای بررسی وضعیت حرم شهدای گمنام برگزار کرده‌اند اما پس از گذشت قریب پنج سال هنوز اقدامی برای مسقف کردن حرم شهدا انجام نگرفته است.

فرمانده سپاه تالش نیز با اشاره به مسقف نبودن حرم شهدای گمنام تالش  اظهار کرد: در حال حاضر یک‌خانه سرایداری در این مکان ساخته‌شده و سه سال پیش نیز سرویس بهداشتی و وضوخانه بااعتبار دولتی در این مکان ساخته شد.

بیدار با بیان اینکه  قبور شهدا با کمک‌های مردمی سنگ‌کاری شد گفت: دو سال پیش نیز لوله‌کشی و برق‌کاری در محوطه انجام و سال پیش نیز دیوارکشی سکوهای مزار با کمک شهرداری اجرا شد.

وی با بیان اینکه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس طرحی برای ساخت یادمان شهدای گمنام ارائه کرده بود افزود: متأسفانه اعتبار محلی و دولتی برای اجرای این طرح نداشتیم حتی یک خیر نیز برای اجرای این کار اعلام آمادگی کرد اما به دلایل نامعلوم از این فرد استفاده نشد.

فرمانده سپاه تالش از مشخص شدن اعتباری برای ساخت یادمان و دیواره‌های حرم شهدای گمنام تپه نورالشهدا خبر داد و گفت: در جلسه  روز دوشنبه روند اجرای کار برای بازسازی و ساخت یادمان تپه نورالشهدا قطعی می‌شود.

بیدار افزود: طرح پیشنهادی شهرداری صبح فردا بررسی و در صورت واریز اعتبار دولتی و با کمک‌های مردم و خیرین و اعتبار شهرداری یادمان شهدای گمنام تالش ساخته خواهد شد.

فرماندار تالش نیز با اشاره به طراحی یادمان شهدای گمنام تالش اظهار کرد:  شهرداری تالش طراحی‌هایی را انجام داده است و به‌زودی عملیات ساخت در تپه نوالشهدا انجام می‌گیرد.

سید عیسی مهدوی با اشاره به جلسه هیئت‌امنای حرم شهدای گمنام در صبح روز دوشنبه گفت: در حال حاضر تپه نورالشهدا یکی از مراکز خوب فرهنگی به شمار می‌رود و در تلاشیم تا ساخت یادمان این شهدا به‌زودی انجام شود چراکه اقدامات فرهنگی، مراسمات و راهپیمایی‌ها به این مکان منتهی می‌شود.

وی با اشاره به در نظر گرفتن ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار اولیه برای مسقف کردن یادمان شهدای گمنام تالش تصریح کرد: این اعتبار کمکی است و شهرداری نیز از محل اعتبارات خود درساخت این یادمان هزینه خواهد کرد.

به نظر می‌رسد با گذشت بیش از ۱۵ سال از تدفین شهدای گمنام در تالش تمامی اظهارات مسئولان قانع کننده نبوده و با توجه به تأکید اعضای ستاد هیئت امنای حرم مطهر شهدای گمنام تالش مبنی بر رسیدگی به وضعیت فعلی این حرم، چرایی انجام اقدامی عاجل بر ما پوشیده است.

 بیش از ۱۵ سال از تدفین شهدای گمنام تالش می‌گذرد اما متأسفانه وضعیت اسفبار یادمان این شهدای گرانقدر موجب نارضایتی مردم و به‌خصوص خانواده معظم شهدا شده است.

بی‌توجهی به حرم این شهدا آن هم بیش از یک دهه از تدفین آنها رسم مهمان نوازی نیست و باید موجب شرمندگی مسئولان زیربط باشد./ فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار