کد خبر : 30728
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 آبان 1397- 02: 13

وضعیت نامناسب سرانه فضای مطالعه در استان گیلان

وضعیت نامناسب سرانه فضای مطالعه در استان گیلان

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های گیلان با ابراز نگرانی از وضعیت نامناسب سرانه فضای مطالعه در استان گیلان و فاصله آن با میانگین کشوری گفت: سرانه فضای مطالعه در جهان هشت مترمربع به ازای هر ۱۰۰ نفر است که این آمار در گیلان ۱.۲۸ درصد به ازای هر ۱۰۰ نفر از مخاطبان است.

به گزارش گیلانستان، پریسا کرمی صبح امروز در مراسم تجلیل از کتابداران، کتاب‌خوانان و مروجان کتاب در سالن الغدیر استانداری گیلان با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی در گیلان جامعه ۶۱ هزار ۴۹۹ نفری مخاطبین خود را پوشش می‌دهد اظهار کرد: بیست و ششمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی و کتابدار با شعار «حال خوش خواندن» در استان با اجرای بیش از۲۰۰ برنامه فرهنگی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۱۰۷ باب کتابخانه عمومی در گیلان بیان کرد: استان گیلان داراری ۸۴ کتابخانه نهادی، ۲۳ کتابخانه روستایی ۵۹ کتابخانه شهری، دو کتابخانه سیار در مناطق محروم و ۲۳ کتابخانه مشارکتی است که با داشتن یک‌میلیون و پنج هزار  و ۲۳۲ جلد کتاب با گردش ماهانه ۶۹۰ هزار  کتاب و زیربنای ۲۷ هزار ۲۱۷ مترمربع سعی در ارائه خدمات نوین و بهینه برای مخاطبان خود دارد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های گیلان با اشاره به میزان پرداختی نیم درصدی سهم شهرداری به کتابخانه‌های عمومی در شهرستان گیلان گفت: مجموع نیم درصد شهرداری‌ها از ابتدای سال جاری تاکنون مبلغ چهار میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال است که این رقم نسبت به آمار مشابه سال گذشته با ۴۰ درصد کاهش مواجه است.

وی به نص صریح قانون و الزام دستگاه‌های متولی در حمایت از کتاب و کتاب‌خوانی اشاره کرد و افزود: پرداخت سهم نیم درصد شهرداری‌ها نوعی سرمایه‌گذاری برای رفع نیازهای فرهنگی، نوسازی و تجهیز کتابخانه‌های عمومی در شهرستان‌هاست و در درازمدت آثار مشهود خود را نشان می‌دهد.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت نامناسب سرانه فضای مطالعه در استان گیلان و فاصله آن با میانگین کشوری تصریح کرد: سرانه فضای مطالعه در جهان هشت مترمربع به ازای هر ۱۰۰ نفر است  که این آمار در گیلان ۱.۲۸ درصد به ازای هر ۱۰۰ نفر از مخاطبان بوده و ما نیز با هشت پروژه عمرانی در دست‌ ساخت و احداث  و گسترش فضاهای مطالعاتی سعی در برطرف کردن این نقصان در استان داریم ولی متأسفانه با کمبود اعتبارات مواجه هستیم.

وی به پروژه نیمه‌کاره کتابخانه مرکزی اشاره کرد و افزود: تنها ۵۰ درصد از کار ساخت  پروژه کتابخانه مرکزی که در سفر ریاست جمهوری به تصویب رسید می‌گذرد که با تکمیل این پروژه می‌توان خدمات مناسبی به مخاطبان عرضه کرد.

تأکید بر مخاطب شناسی برای ترویج کتاب‌خوانی

فرماندار شهرستان آستارا نیز در این نشست با بیان اینکه لازمه بالا رفتن آمار کتاب‌خوانی در جامعه مخاطب شناسی است اظهار کرد: استان گیلان از گذشته تاکنون دارای فرهنگ غنی ازلحاظ کتاب‌خوانی بود و امروزه متأسفانه جامعه و جوانان ما علاقه‌ای به کتاب‌خوانی ندارند چون مخاطب شناسی در این حوزه انجام نشده است.

یونس رنجکش کیسمی یکی از دلایل دور شدن جوانان از کتاب‌خوانی ‌را گسترش فضای مجازی دانست و افزود: امروز هر مطلبی در فضای مجازی برای جوانان و جامعه ما فراهم است و به همین دلیل نسبت به کتاب‌خوانی بی‌رغبت هستند.

وی با اشاره اینکه در حوزه مخاطب شناسی برای کتاب‌خوانی هیچ کاری انجام نشده است بیان کرد: ما اگر می‌خواهیم جوانان به‌سوی کتابخانه سوق داده شوند باید اول مخاطب شناسی شده تا ببینند جامعه با چه موضوعاتی به سمت کتاب‌خوانی می‌آیند.

وضعیت نامطلوب جامعه در زمینه کتاب‌خوانی

فرماندار شهرستان لنگرود نیز با بیان اینکه کتابخانه مثل دانشگاه برای جامعه است اظهار کرد: در جامعه ما نگاهی عمیق به کتاب‌خوانی و کتابخانه نمی‌شود ولی کتابخانه نقشی به‌مراتب بالاتر از دانشگاه دارد که می‌تواند در جامعه مؤثر باشد.

سید رضا جواد پور با اذعان به وضعیت نامطلوب جامعه در زمینه کتاب‌خوانی افزود: ما در جامعه رهبران دینی و کتاب نویسان خوبی داریم ولی بااین‌حال وضع کتاب‌خوانی در جامعه اصلاً خوب نیست زیرا کاری برای پیشرفت در این حوزه نکرده‌ایم

وی با تأکید بر اینکه باید کتاب‌خوانی در جامعه شناخته شود گفت: کتاب‌خوانی برای جامعه ما بسیار مفید لذا اگر می‌خواهیم فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه رواج پیدا کند باید برای مردم شناخته شود.

فرماندار لنگرود با تأکید بر اینکه باید برای بالا رفتن آمار کتاب‌خوانی در جامعه باید کارهای تبلیغاتی انجام گیرد بیان کرد: رسانه‌ها و صداوسیما باید کتاب‌خوانی را در هر مقطعی به مردم با کارهای تبلیغاتی بشناساند ولی متأسفانه تاکنون چنین اتفاقی عملیاتی نشده است که امیدوارم در آینده چنین اتفاقی بیفتد.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار