کد خبر : 12178
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲

وعده افتتاح راه‌آهن قزوین ـ رشت روحانی کارشناسی نبود

وعده افتتاح راه‌آهن قزوین ـ رشت روحانی کارشناسی نبود

نایب رئیس خانه صنعت و معدن گیلان گفت: ارائه کارشناسی نادرست مسؤولان مربوطه موجب اعلام روحانی مبنی بر افتتاح راه‌آهن قزوین ـ رشت در سال‌های 95 و 96 شده و رئیس جمهور به نمایندگی از مردم باید از مدیران مربوطه بازخواست کند.

به گزارش گیلانستان، محمدرسول سماکچی در گفت‌وگویی با اشاره به وعده حسن روحانی رئیس جمهور مبنی بر افتتاح راه‌آهن قزوین ـ رشت تا پایان سال 95 اظهار کرد: ایستگاه مرکزی راه‌آهن در منطقه فلکده رشت به عنوان ترمینال مسافر و کالای این شهر محسوب می‌شود و تا چهار سال دیگر امکان بهره‌برداری از آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر تمام ریل‌گذاری‌ها انجام شود و ایستگاه‌های بین‌راهی به بهره‌برداری برسد به اندازه ایستگاه مرکزی راه‌آهن رشت تاثیرگذار نیست زیرا در تمام شهرهای بزرگ مانند یزد، کرمان، زاهدان و بندرعباس ترمینال بزرگی به راه‌آهن اختصاص داده شد و ترمینال راه‌آهن باید دارای سردخانه و انبار باشد.

رئیس کانون کارفرمایی گیلان، بیشترین صرفه اقتصادی راه‌آهن را مربوط به حمل کالا عنوان کرد و افزود: حمل کالا از طریق راه‌آهن ارزان‌تر و ایمن‌تر است اما اگر راه‌آهن قزوین ـ رشت تا زمانی که به بندر انزلی وصل نشود صرفه اقتصادی  ندارد.

سماکچی با تأکید بر توجه به بندر انزلی در راه‌اندازی راه‌آهن در گیلان، بیان کرد: حمل کالا از طریق دریا ارزان‌تر است و اگر راه‌آهن قزوین ـ رشت به آستارا متصل شود می‌توانیم به روسیه و اروپا متصل شویم و برای صادرکنندگان مقرون به‌صرفه است اما اکنون اقتصادی نیست.

وی، وعده روحانی مبنی بر افتتاح راه‌آهن قزوین ـ رشت را طبق کارشناسی مشاوران اقتصادی، مسؤولان وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن، استاندار و سازمان برنامه و بودجه خواند و تصریح کرد: رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور قاطعانه اعلام کرد راه‌آهن مذکور در سال 95 افتتاح می‌شود و این امر نشان می‌دهد وعده مذکور کارشناسی نبود.

نایب رئیس خانه صنعت و معدن گیلان گفت: رئیس جمهور به نمایندگی از ملت باید از وزارتخانه‌ها و مسؤولان مربوطه بازخواست کند به چه دلیل موضوع افتتاح راه‌آهن قزوین ـ رشت در سال 95 را ارائه کردند و این امر در ابتدای سال 96 نیز تحقق پیدا نکرده است.

سماکچی با اشاره به اینکه راه‌آهن قزوین ـ رشت تا چهار سال آینده به طور عملیاتی راه‌اندازی نمی‌شود، متذکر شد: راه‌اندازی به این معنا است مسافران در ایستگاه مرکزی رشت بلیت خریداری کرده و سوار قطار شوند و به نقاطی که مد نظر دارند، سفر کنند.

وی یادآور شد: به حرکت در آوردند تعدادی لوکوموتیو به عنوان افتتاح آزمایشی محسوب نمی‌شوند زیرا راه‌آهن آستارا را به صورت آزمایشی راه‌اندازی کردند و بعد کنار گذاشته شده است بلکه افتتاح موضوعی بوه که مردم رفاه آن را لمس کنند و این امر تحقق پیدا نکرده است./ فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار