کد خبر : 20116
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 آبان 1396- 21: 17

وعده های واهی به صدا درآمدن سوت قطار در رشت

وعده های واهی به صدا درآمدن سوت قطار در رشت

اولین وعده افتتاح پروژه راه آهن رشت_ قزوین توسط رییس دولت دهم در آخرین ماه های دولتش داده شد. احمدی نژاد اعلام کرده بود که سوت قطار قزوین- رشت در خرداد سال ۹۲ در رشت به صدا درمی آید.

به گزارش سرویس یادداشت گیلانستان، علی کشت پرور سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی در استان گیلان طی یادداشتی نوشت:

بیش از پنج سال است که مسئولان کشوری و استانی به صدا درآمدن سوت قطار قزوین- رشت را به مردم گیلان وعده می دهند اما گویا قرار نیست این وعده های داده شده توسط بالاترین مقام های اجرایی کشور محقق گردد و ظاهرا به یک رویای دست نیافتنی برای مردم گیلان تبدیل شده است…

در سال ۸۱ بود که کلنگ احداث راه آهن قزوین- رشت و در ادامه انزلی- آستارا به زمین زده شد و البته کار عملیات اجرایی آن تقریبا از سال ۸۵ رسما آغاز گردید. این پروژه بزرگ طبق برنامه قرار است زمینه اتصال استان گیلان به ویژه بنادر انزلی و آستارا را به شبکه ریلی کشورایجاد و مبادلات بین بنادر شمال و جنوب کشور را از طریق حمل و نقل ریلی تسهیل نماید و نیز ایجاد یک مسیر ریلی درکریدور ترانزیتی شمال- جنوب جهت برقراری ارتباط خلیج فارس و شبه قاره هند با کشورهای روسیه و آسیای میانه و قفقاز و در ادامه کشورهای اروپایی و هم چنین امکان گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای حاشیه خزر و به دنبال آن کشورهای اروپایی را فراهم کند.

اولین وعده افتتاح این پروژه توسط رییس دولت دهم در آخرین ماه های دولتش داده شد. احمدی نژاد اعلام کرده بود که سوت قطار قزوین- رشت در خرداد سال ۹۲ در رشت به صدا درمی آید. این وعده برای افرادی که تا حدودی کمترین اطلاعاتی از پروژه در ذهن داشتند بیشتر به طنز شبیه بود و جالب اینکه مسئولان وقت استان نیز به کرار این وعده واهی را در مصاحبه ها و سخنرانی هایشان تکرار می کردند.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، خوشبختانه روند اجرایی پروژه شتاب بیشتری گرفت و اعتبارات خوبی به این امر اختصاص داده شد. در ابتدا افتتاح این پروژه را برای سال ۹۴ وعده دادند اما در ادامه با توجه به کندی پیشرفت کار، تاکید بر افتتاح در سال ۹۴ کمرنگ شد تا اینکه در نخستین سفر هیات دولت به گیلان در سال ۹۴ رییس جمهور راه اندازی این پروژه عمرانی را از اولویت های دولت یازدهم برشمرد و بر افتتاح هرچه سریع تر خط آهن قزوین- رشت تاکید کرد. وی در جریان سفر استانی خود به گیلان وعده داد پروژه راه آهن قزوین- رشت در سال ۹۵ تکمیل شده و قطار از تهران به رشت خواهد رسید. روزها، هفته ها و ماه های سال ۹۵ یکی پس از دیگری سپری شد اما خبری از بهره برداری این پروژ نبود و سوت قطاری در رشت شنیده نشد.

در ادامه نوبت به دکتر نوبخت سخنگوی گیلانی دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور رسید که به مردم گیلان وعده دهد که خط آهن قزوین- رشت در ایام الله دهه فجر (۹۵) به بهره برداری خواهد رسید. مسئولان وقت استان نیز در ادامه بارها در مصاحبه ها و سخنرانی های شان بر افتتاح این پروژه در ایام پیروزی انقلاب اسلامی ( ایام الله دهه فجر) تاکید می نمودند اما با نزدیک شدن به زمان تعیین شده، کمتر صحبتی از افتتاح و بهره برداری پروژه خط آهن می شد تا اینکه استاندار وقت با ارسال نامه ای به رییس جمهور خواستار تسریع در روند احداث این پروژه شد و پس از آن بر افتتاح این پروژه قبل از پایان دولت یازدهم تاکید کرد.

در ادامه این وعده ها، دکتر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه بازدید از یازده کیلومتر باقی مانده از آزادراه رشت- قزوین که در روزهای پایانی سال ۹۵ صورت گرفت اعلام کرد: راه آهن قزوین- رشت در بهار سال ۹۶ به بهره برداری کامل می رسد. زمان به سرعت برای مسئولان و مردم گیلان سپری شد و سال ۱۳۹۶ فرا رسید، سالی که انتخابات بزرگی در راه بود و شرایط و فضای خاص خودش را داشت.

 

رییس جمهور در سفر به گیلان در فروردین ماه سال جاری وعده داد راه آهن قزوین- رشت قبل از پایان دولت یازدهم به بهره برداری خواهد رسید و در ادامه معاون اول رییس جمهور نیز افتتاح این پروژه را به شهریور ماه موکول کرد. دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از پروژه خط آهن قزوین- رشت در اردیبهشت ماه ۹۶ در محدوده شهر منجیل در جمع خبرنگاران اعلام کرد: با تلاش هایی که صورت می گیرد امیدواریم تا پایان خرداد ماه کل ریل گذاری به اتمام برسد و با فاصله ۴۵ روز پس از پایان ریل گذاری، امکان بهره برداری از راه آهن قزوین- رشت فراهم می شود. وی تصریح کرد: این راه آهن را تابستان امسال تقدیم مردم خوب گیلان می کنیم تا انشاالله گردشگران بتوانند با قطار به گیلان سفر کنند!!!

پس از آن بارها مسئولان استان به ویژه استاندر وقت و معاون عمرانی استانداری هر یک در مناسبت های مختلف بر افتتاح این پروژه در شهریور ماه تاکید می کردند اما شهریور ماه هم سپری شد و صدای سوت قطاری در رشت شنیده نشد…

حدود یک ماه قبل، خبری به نقل از سخنگوی دولت در برخی از سایت ها و خبرگزاری ها و نیز برخی روزنامه های محلی انعکاس یافت که وعده بهره برداری به دی ماه موکول شده بود اما پیش از اربعین حسینی دکتر نوبخت به اتفاق استانداران گیلان و قزوین از پروژه راه آهن قروین- رشت بازدید به عمل آورد و در حاشیه این بازدید اعلام کرد که راه آهن قزوین- رشت در آغاز سال ۹۷ افتتاح خواهد شد!!!

در اینجا یک بار دیگر وعده های داده شده در ارتباط با بهره برداری خط آهن قزوین- رشت را مرور می کنیم:

احمدی نژاد: سوت قطار قزوین رشت در خرداد سال ۹۲ در رشت به صدا درمی آید.

روحانی: پروژه راه آهن قزوین رشت در سال ۹۵ تکمیل می شود و قطار از تهران به رشت خواهد رسید.

جهانگیری معاون اول رییس جمهور: خط آ هن قزوین- رشت تا پایان شهریور به بهره برداری خواهد رسید.

آخوندی وزیر راه و شهرسازی : راه آهن قزوین- رشت را تابستان امسال تقدیم مردم خوب گیلان می کنیم تا انشاالله گردشگران بتوانند با قطار به گیلان سفر کنند.

نوبخت سخنگوی دولت : وی بطور معمول هر سال چند باری از پروژه بازدید به عمل می آورد و در طی این مدت چندین بازه زمانی را برای بهره برداری این پروژه وعده داد که آخرین مورد آن درچند روز اخیر وقبل از اربعین حسینی بود که وعده داد راه آهن قزوین – رشت در آغاز سال ۹۷ به بهره برداری می رسد.

واقعا تا کی باید به مردم وعده های واهی داد و مردم را دلسرد کرد؟ یکی از مهم ترین آثار منفی این وعده های واهی، عدم اعتماد مردم است و شهروندان نسبت به حرف ها و وعده های مسئولان بی اعتماد می شوند و این اصلا زیبنده یک جامعه اسلامی نیست.

امیدواریم این پروژه مهم و تاثیرگزار که نه تنها برای استان گیلان بلکه برای کل کشور، تاثیر بسزایی در روند رو به رشد توسعه خواهد داشت در سال ۹۷ به اتمام برسد؛ اما به نظر می رسد با توجه به کمبود اعتبارات که به قول بعضی از کارشناسان به صورت قطره چکانی تزریق می شود و نیز سختی مسیر باقی مانده، زمان بیشتری برای بهره برداری کامل پروژه متصور شد و لذا به مسئولان و دست اندرکاران مربوطه پیشنهاد می شود دیگر از دادن وعده اتمام پروژه خودداری کنند و زمان بهره برداری کامل را سال ۱۴۰۰ اعلام کنند که اگر به حول قوه الهی این پروژه زودتر از سال ۱۴۰۰ به بهره برداری کامل رسید یک دست مریزاد و خداقوت طلب شان باشد از مردم…

نویسنده: علی کشت پرور بین کلایی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار