کد خبر : 43267
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:

وقتی مراتع سرسبز به ویلاهای آن‌چنانی تبدیل می‌شود/تغییر کاربری اراضی کشاورزی ‌برای ویلاسازی

وقتی مراتع سرسبز به ویلاهای آن‌چنانی تبدیل می‌شود/تغییر کاربری اراضی کشاورزی ‌برای ویلاسازی

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: خطر تغییر کاربری‌های غیرقانونی و غیرمجاز، اراضی کشاورزی و باغی را در مناطق خوش آب و هوای کشور از جمله گیلان به شدت تهدید می‌کند.

به گزارش گیلانستان ولی داداشی با تأکید بر لزوم ورود جدی قوه قضائیه و سایر دستگاه‌های نظارتی برای مقابله با پدیده خطرناک تغییر کاربری‌های غیرقانونی اظهار داشت: اراضی کشاورزی و باغی در مناطق خوش آب و هوای کشور به بهانه ویلاسازی به شدت در معرض خطر تغییر کاربری‌های غیرقانونی قرار دارند.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس، گیلان را یکی از مهم‌ترین استان‌هایی در کشور که با پدیده تغییرکاربری غیرمجاز اراضی خود مواجه است دانست و عنوان کرد: اراضی کشاورزی استان گیلان به مقصدی برای ویلاسازی و ساخت منازل مسکونی تبدیل شده و دستگاه قضایی باید با قاطعیت جلوی روند آن را بگیرد.

داداشی در پاسخ به این پرسش که آیا در استانی نظیر گیلان ما با پدیده زمین‌خواری نیز مواجه هستیم یا خیر تصریح کرد: خیر در گیلان پرونده آن‌چنانی که به اسم زمین‌خواری و تصرف اراضی ملی تشکیل شده باشد نداشته‌ایم و دستگاه‌هایی نظیر اداره کل منابع طبیعی استان افرادی که قصد انجام این کار را داشتند به نوعی خلع ید کرده است.

نماینده مردم آستارا در مجلس در تشریح وضعیت نحوه برخورد و مبارزه با تغییر کاربری‌های غیرقانونی اراضی کشاورزی و باغی گیلان ابراز داشت: در سال‌های اخیر تا حدودی جلوی سیر صعودی تغییر کاربری اراضی در گیلان گرفته شده اما یکسری اراضی قابل کشت و زراعت هم وجود دارند که دیگر ماهیت کشاورزی خود را از دست داده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه در مورد این دسته از اراضی باید تدبیر و فکری اساسی توسط دستگاه‌های متولی و قوه قضائیه اندیشیده شود تصریح کرد: گیلان از دیرباز در سطح کشور به عنوان استانی با مزیت کشاورزی شناخته می‌شود اما همواره یکسری افراد به بهانه ویلاسازی دست به تغییرکابری اراضی حاصلخیز آن زده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس به وضعیت پرونده زمین‌خواری که از مدت‌ها در این کمیسیون در حال بررسی بود نیز اشاره کرد و اظهار داشت: پرونده زمین‌خواری از مجلس نهم باز شده بود و در دستور بررسی کمیسیون قرار داشت اما مراحل جمع‌بندی پرونده مذکور جهت ارسال به قوه قضائیه به علت کمبود زمان به اتمام نرسید.

داداشی با بیان اینکه کمیسیون اصل 90 پرونده ناتمام زمین‌خواری را به دقت بررسی کرده و مدتی قبل آن را به دستگاه قضایی ارسال کرده است خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت کلان کشور از حیث وقوع جرایمی نظیر زمین‌خواری تاحدودی بهتر شده و دیگر شاهد آن سیر صعودی و پرشتاب در سنوات گذشته نیستیم.

وی نظارت بیشتر دستگاه‌های متولی، عملکرد خوب سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی را در برخورد با پدیده زمین‌خواری مورد اشاره قرار داد و افزود: با توجه به اینکه متخلفانی که قصد تصرف اراضی ملی را دارند در محاکم قضایی محکوم شده و خلع ید می‌شوند پدیده شوم زمین‌خواری در کل کشور روندی رو به کاهش داشته است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار