کد خبر : 39465
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 تیر 1398- 31: 17

گزارش ویژه/

وقتی کودکان و نوجوانان منطقه باهنر رشت از زمین بازی و کتابخانه نیز بی‌بهره‌اند!+فیلم

وقتی کودکان و نوجوانان منطقه باهنر رشت از زمین بازی و کتابخانه نیز بی‌بهره‌اند!+فیلم

کودکان و نوجوانان منطقه باهنر شهر رشت چشم انتظار توجه مسئولان و نهادهای مرتبط با پرکردن اوقات فراغت هستند.

به گزارش گیلانستان یکی از مهم‌ترین الزامات توسعه پایدار شهری بهبود کیفیت زندگی انسان ها است که در این میان کودکان از اصلی ترین بخش های جامعه به‌حساب می‌آیند و تامین آینده روشن یک جامعه در گرو رشد و تربیت صحیح کودکان و نوجوانان است.

مشکلات ناشی از افزایش شهرنشینی و همچنین دگرگونی فعالیت کودکان امروزه، موجب فاصله گرفتن این قشر جامعه از فضاهای بازی شهری شده است.

می‌توان دسترسی مناسب به پارک‌های ایمن، مناسب بودن کف‌سازی و مبلمان به کار رفته در پارک‌ها، نحوه نورپردازی و پرهیز از ایجاد فضاهای بی‌دفاع و توجه به زیباسازی محیط را پارامترهای مهم کالبدی و آموزندگی و سرزندگی پارک‌ها و مراکز تفریحی کودکان دانست.

تامین آرامش کودک، احترام به استقلال کودک و ایجاد فضاهایی ویژه کودکان به‌عنوان پارامترهای مهم غیرکالبدی هستند که در نهایت یک فضای بازی مناسب دوستدار کودک با هدف توسعه پایدار شهری را فراهم می‌آورد.

شهری که به کودکان خود بی‌توجهی کند به نسل گذشته، حال و آینده خود بی‌توجهی کرده است زیرا فضای شهر باید دارای کیفیت ویژه‌ای باشد تا برای حضور بدون خطر کودک آماده بوده، سبب رشد و بالندگی کودک شود.

با توسعه فضاهای سبز و طبیعت شهری کمک می‌کنیم تا کودک بتواند محیطی که به طبیعت نزدیک است با نشاط باشد و زمینه‌ای در رشد کودک محسوب شود.

یکی از نکات اصلی در طراحی فضاهای شهری، ایجاد فضای بازی برای کودکان است و بازی‌درمانی از راه‌حل‌های رفع مشکل و فشارهای عصبی دوران کودکی به‌حساب آمده و از انزوای کودک می‌کاهد.

شهرداری به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نهادهای شهر در همکاری با نهادهای مرتبط، نقش مؤثری در بهبود شرایط کودک دارد و می‌تواند در رشد فردی و اجتماعی کودکان نقش مهمی ایفا کند.

یکی از مناطق پر جمعیت شهر رشت، منطقه باهنر است که در محدوده شهرداری منطقه ۵ رشت قرار دارد که طی درخواست‌های مردم برای تهیه گزارشی در مورد عدم وجود پارک و زمین بازی و کتابخانه راهی این منطقه شدیم.

کودکان و نوجوانان در زمین‌های بایر یا در خیابان‌های پرتردد این محله در حال بازی بودند و هر لحظه خطر تصادف با اتومبیل‌های عبوری آنها را تهدید می‌کرد.

یکی از نوجوانان محله باهنر رشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: ما در این محله زمین بازی مناسب و کتابخانه نداریم و بچه‌ها اینجا بخاطر شرایط نامساعد زمین‌های بایر آسیب می‌بینند.

یکی از مادران گفت: ما مجبور هستیم کودکان خود را برای بازی به پارک محتشم و یا مسکن مهر ببریم که فاصله زیادی با ما دارد و همچنین مکان مناسبی مثل کتابخانه هم در این منطقه برای پرکردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان وجود ندارد.

کودکان و نوجوانان محله همگی خواستار احداث یک زمین بازی در منطقه بودند و یکی از دختران نوجوان افزود: در خیابان‌های اطراف زمین‌های بی‌استفاده وجود دارد و از شهرداری می‌خواهیم برای ما زمین بازی فراهم کند.

یکی از پدران با اشاره به پرجمعیت بودن این منطقه از شهر رشت گفت: برای خیلی از خانواده‌ها امکانپذیر نیست که کودکان خود را در باشگاه‌های ورزشی ثبت‌نام کنند و اوقات فراغت کودکان زیادی در این منطقه به‌هدر می‌رود چون یک کتابخانه هم نداریم.

صدها کودک و نوجوان منطقه باهنر شهر رشت بدون یک وجب زمین بازی مناسب و ایمن چشم انتظار توجه مسئولان و نهادهای مرتبط با پرکردن اوقات فراغت هستند تا دوران کودکی‌شان خالی از خاطره دویدن ها و بازی‌های کودکانه نباشد.

انتهای پیام/ تسنیم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

امیر مهر دوشنبه , ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲

باتشکر از گزارش شما.عزیزان میدونید که این شهر مظلوم واقع شده ومردمانش بیشتر,این مشکل در منطقه خیابان شهدا از پشت ترمینال تا آج بیشه وبلعکس در منطقه کوی امام رضا,و کل منطقه کیژده دریغ از یک زمین بازی مناسب ,وافعا جای تاسف و افسوس داره با این همه جمعیت و کودک و نوجوان توی تابستان وگرانی بدبختی والله یمن و افغانستان وضعشون از ما بهتره,البته با این شورای بخواب رفته و شهردار تازه وارد عمرمون تموم شدو هیچی توی این شهر درست نشد

رفتن به نوار ابزار