کد خبر : 51302
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶

چرا باغ رضوان؟!

پروژه پارک آبی؛ تهدیدی بزرگ به بهانه سرمایه‌گذاری!/ دفن اموات رشت بعد از ۴ سال آینده در رستم آباد!

پروژه پارک آبی؛ تهدیدی بزرگ به بهانه سرمایه‌گذاری!/ دفن اموات رشت بعد از ۴ سال آینده در رستم آباد!

پروژه پارک ابی دقیقا در وسط آرامستان باغ رضوان در جوار قطعه بهشت که فوت شدگان کرونایی در آن مدفونند درنظر گرفته شده است.

به گزارش سرویس یادداشت گیلانستان/ یاسر خداشناس: به فکر حیات ما نیستید، به ممات رحم کنید!
آرامستان ها یکی از پایدار ترین عناصر شهری هستند ؛ چنان که بر اساس طبقه بندی ارائه شده برای منظر فرهنگی شاید بتوان آرامستان ها را سبب ایفای نقش پایدار در اجتماع دیروز و امروز در دسته مناظر اصیل تداوم یافته به شمار آورد .
در قانون جامع شهرسازی و معماری كشور، مبحث اول حقوق و مقررات شهرسازی، بخش هفتم، احداث غسالخانه‌ها و گورستان‌ها به‌عنوان الزامات مديريت شهری معرفي شده است. در اسناد طرح‌های جامع شهری نيز ايجاد و توسعه گورستان‌ها به‌عنوان تجهيزات شهری پيش‌بيني گردیده است؛ بنابراين آرامستان‌ها به‌عنوان تجهيزات شهری شناخته می شوند. از آن جا كه تجهيزات شهری به امكاناتی گفته می شود كه باعث افزايش مطلوبيت زيست در فضاهای شهری می گردد و بيشتر آنها تسهيلاتی هستند كه تكميل‌كننده زيرساخت‌های شهری در جهت ايجاد رفاه و آسايش برای شهروندان هستند، بنابراين توجه جدی به اين نياز به‌عنوان يكی از كاربری های داخل شهر حائز اهميت است.
براساس اصول شهرسازی آرامستان بايد در فاصله‌ای معين از شهر قرار گيرد، به‌طوري كه هم امكان مراجعه مردم را به راحتي فراهم سازد و بدين‌ترتيب بعد فاصله ايجاب مي‌كند تا مكاني در فاصله 20- 10كيلومتری محدوده شهر در نظر گرفته شود. از نظر فقهی نيز فاصله آرامستان از شهر بايد به‌گونه‌ای باشد كه باعث شكسته‌شدن نماز و باطل شدن روزه مسلمانان نشود.
درحالی كه جمع شدن عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی، كالبدی، زيست‌محيطی و… در كنار هم به همراه ديگر اصول و استانداردهای طراحی آرامستان‌ها می تواند منجر به ايجاد فضایی برای پاسخ گویی به نيازهای روحی و روانی منطبق بر اعتقادات مردم شود و …
در شهر رشت دو آرامستان بزرگ تازه آباد و باغ رضوان وجود دارد . قبرستان معروف به تازه آباد امروزه در داخل شهر رشت قرار دارد. در گذشته این قبرستان بخشی از یک باغ وسیع چای بود که در کنار محله کیژده (کیش ده) قرار داشت. با احداث جاده آسفالته رشت به لاهیجان، از وسعت این قبرستان کاسته شد. در حال حاضر تازه آباد به علت تکمیل ظرفیت عملا از چرخه دفن اموات خارج شده است و آرامستان باغ رضوان تنها مکانی است که می توان به راحتی اموات را در آن دفن کرد اما در خصوص وضعیت باغ رضوان مواردی وجود دارد که لازم است جهت اطلاع مردم، استاندار و نماینده ولی فقیه، نمایندگان منتخب مردم رشت و دستگاه های نظارتی مطرح شود :
۱-در صد و هفدهمین جلسه شورای شورای چهارم شهر رشت دو فوریت پروژه اجرای پارک آبی در زمینی نزدیک به بیمارستان آریا تصویب شد اما ظاهرا مکان این طرح مورد تایید سرمایه گذار قرار نگرفت و با تصویب شورای پنجم قرار شد در زمینی به مساحت ده هکتار در جوار باغ رضوان احداث شود . البته در خصوص سرمایه گذار و روابط غیرمتعارفی که در واگذاری این پروژه وجود دارد، مسایلی مطرح است که در جای خود به آن خواهیم پرداخت.
۲- سازمان باغ رضوان یا دولت آباد در سال 1372 افتتاح شد و تاکنون چهارده قطعه آن تکمیل شده است. هر قطعه به طور متوسط 700 تا 750 لحد است و البته تعدادی هم به خانواده ها پیش فروش شده است . با تکمیل ظرفیت تازه آباد، دفن روزانه باغ رضوان بیشتر خواهد شد و از سوی دیگر همواره باید حدود چهار هزار قبر آماده برای حوادث غیرمترقبه نیز وجود باشد و …
۳- زمین باغ رضوان ۴۶ هکتار است که ۱۱ هکتار آن از اشخاص حقیقی خریداری و ۳۵ هکتار ان متعلق به منابع طبیعی بوده است . در سال ۶۰ هیات امنای تازه آباد به سرپرستی مرحوم ایت الله لاکانی این اراضی را با کاربری قبرستان تحویل شهرداری رشت داده است.
۴- به دلیل بی توجهی مدیران قبلی شهرداری ، مقدار ۵ هکتار از این اراضی با تغییر کاربری توسط مرزبانی نیروی انتظامی تصرف شده است و در حال حاضر با تصویب شورای شهر رشت هم قرار است ۱۵ هکتار ان با تغییر کاربری به شرکت گیل لند برای احداث پارک ابی و سالن های چند منظوره از جمله سالن های ورزشی و کنسرت و … احداث شود.
گفتنی است پرونده این زمین برای تغییر کاربری در کمسیون ماده ۵ در مسکن شهرسازی مطرح رسیدگی است.
پروژه پارک ابی دقیقا در وسط آرامستان باغ رضوان در جوار قطعه بهشت که فوت شدگان کرونایی در آن مدفونند درنظر گرفته شده است.
۵- با توجه به تکمیل ظرفیت قبرستان تازه آباد و نیز نوع برخوردی که با اراضی باغ رضوان می شود، این پرسش وجود دارد که چرا سرمایه گذاری پروژه سنگین پارک آبی باید در اراضی باغ رضوان انجام شود؟ چرا شهرداری و شورای شهر رشت بدون اینده نگری و پیش بینی نیاز شهر به آرامستان جدید به سرمایه گذاری بخش خصوصی در این اراضی رضایت دادند ؟ اگر شورا و شهرداری رشت برای رد نگرانی های موجود مردم پاسخی دارند که تا ۲۰ سال آینده نیازی به گورستان جدید نیست، چرا منتشر نمی کنند؟ مردم می پرسند که اموات خود را در ۴ سال آینده باید در کجا دفن کنند ؟ آیا می شود به اعتبار نیاز شهر به یک سرمایه گذاری جدید ، یک تهدید نزدیک را نادیده گرفت؟
۶- مردم متدین رشت و هیات امنای گلزار شهدای ارامستان تازه اباد در پایان مراسم شب ۲۱ احیا با صدور اطلاعیه ای از ایت الله رییسی درخواست جلوگیری از اجرای این پروژه در باغ رضوان نموده و تصریح کرده اند که اگر جلوی این کار گرفته نشود در چهارسال اینده فوتی های رشت باید در مکان های نامعلوم یا منطقه رستم آباد دفن شود.
۷- توسعه شهر رشت قطعا بدون سرمایه گذاری محقق نمی شود و این یادداشت هم به معنای مخالفت با سرمایه گذاری در پروژه های شهری نیست اما نمی شود نسبت به بدسلیقگی مدیریت شهری در انتخاب اراضی باغ رضوان برای احداث پارک ابی رشت سکوت کرد و هیچ نگفت؛ بنابراین، از استاندار گیلان، نماینده ولی فقیه ، اداره کل مسکن و شهرسازی ، دادستان عمومی و انقلاب، نمایندگان منتخب رشت در مجلس شورای اسلامی و نهادهای نظارتی انتظار می رود که با مداخله قانونی در موضوع مذکور از تغییرکاربری اراضی باغ رضوان ممانعت نمایند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار